Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2593855_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
14. juni 2022
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 324 (Alm. del) af 2. juni
2022 stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (formand)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de dagsordenspunkter på ecofin-rådsmødet den 17.
juni, som er relevante for udvalgets sagsområde.
Svar
Der er en række sager, som forelægges Europaudvalget, der også er relevante for
Erhvervsudvalget, herunder tre sager på ECOFIN 17. juni 2022:
Revision af Solvens II-direktivet
Pakke af nye EU-tiltag på hvidvaskområdet
fremskridtsrapport og fælles
EU-hvidvasktilsynsmyndighed
Forslag til ændring af direktiver vedr. forvaltere af alternative investerings-
fonde (FAIF) og kollektive investeringsinstitutter (UCITS)
Forslag om et fælles europæisk adgangspunkt for virksomhedsoplysninger
(ESAP) (ikke på ECOFIN 17. juni 2022)
Revision af Solvens II-direktivet
ECOFIN 17. juni 2022 ventes at nå til enighed om et kompromisforslag om en
revision af Solvens II-direktivet (som A-punkt, dvs. uden forudgående drøftelse).
Solvens II-direktivet fastlægger sammen med den delegerede Solvens II-forordning
EU’s
regler for forsikrings- og pensionssektoren.
Kompromisforslaget imødekommer i vid udstrækning danske prioriteter og ligger
inden for rammerne af Folketingets Europaudvalgs mandat 19. maj forud for ECO-
FIN 24. maj 2022. Kompromisforslaget kan således støttes fra dansk side, og der
ventes ligeledes støtte fra de øvrige lande.
Regeringen vender tilbage til Folketinget forud for, at Kommissionen vedtager den
delegerede Solvens II-forordning, som udmønter vigtige bestemmelser i direktivet,
og som udarbejdes af Kommissionen i dialog med EU-landene.
For uddybning af forslaget henvises til grund- og nærhedsnotat af 15. december
2021 og samlenotat forud for ECOFIN 24. maj 2022.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 324: Spm., om at redegøre for de dagsordenspunkter på ecofin-rådsmødet den 17. juni, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 2 af 4
Pakke af nye EU-tiltag på hvidvaskområdet
fremskridtsrapport og fælles EU-
hvidvasktilsynsmyndighed
ECOFIN 17. juni 2022 ventes at gøre status for arbejdet med hvidvaskpakken i
form af en fremskridtsrapport, herunder den fælles EU-hvidvasktilsynsmyndighed,
hvor der ventes enighed i Rådet snart. Kompromisforslaget om EU-hvidvasktil-
synsmyndigheden vurderes i tråd med danske interesser og det mandat, som Folke-
tingets Europaudvalg gav 19. maj forud for ECOFIN 24. maj 2022.
Hvidvaskpakken består af fire elementer. Det drejer sig om et forslag til etablering
af en fælles EU-tilsynsmyndighed, forslag om en hvidvaskforordning, forslag til et
nyt EU-hvidvaskdirektiv samt forslag til ændring af pengeoverførselsforordningen.
Der er ifm. ECOFIN i december 2021 opnået enighed om pengeoverførselsforord-
ningen, hvor der aktuelt pågår trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet.
Af fremskridtrapporten fremgår, at der ifm. arbejdet med hvidvaskforordningen er
igangsat substansdrøftelser. Man har bl.a. drøftet definitioner og anvendelsesom-
råde. Det fremgår endvidere, at man ifm. hvidvaskdirektivet har fokuseret på bl.a.
samarbejde, informationsudveskling og kompetencefordeling mellem nationale
myndigheder. Drøftelserne af hvidvaskforordningen og
–direktivet
fortsættes un-
der tjekkisk formandskab i 2. halvår 2022.
For uddybning af forslagene i hvidvaskpakken og regeringens holdning hertil hen-
vises til grund- og nærhedsnotater af 7. og 15. oktober 2021 samt til samlenotat
forud for ECOFIN 24. maj 2022.
Forslag til ændring af direktiver vedr. forvaltere af alternative investeringsfonde (FAIF) og
kollektive investeringsinstitutter (UCITS)
ECOFIN 17. juni 2022 ventes at nå enighed om et kompromisforslag (som A-
punkt, dvs. uden forudgående drøftelse) om ændring af direktiv om kollektive in-
vesteringsinstitutter, fx investeringsforeninger (UCITS-direktivet), og ændring af
direktiv om forvaltere af alternative investeringsfonde (FAIF-direktivet). Herefter
skal forslaget forhandles med Europa-Parlamentet.
Formålet med forslaget er overordnet at strømline reglerne på området for investe-
ringsfonde, håndtere nye potentielle risici for den finansielle stabilitet, beskytte in-
vestorinteresser og øge de finansielle markeders effektivitet.
Formandskabets kompromisforslag imødekommer generelt danske prioriteter in-
den for rammerne af Folketingets Europaudvalgs mandat 1. april forud for ECO-
FIN 5. april 2022, særligt en høj grad af investorbeskyttelse. Fra dansk side vil man
derfor tilslutte sig kompromisforslaget.
For uddybning af forslaget henvises til grund- og nærhedsnotat af 8. marts 2022 og
samlenotat forud for ECOFIN 5. april 2022.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 324: Spm., om at redegøre for de dagsordenspunkter på ecofin-rådsmødet den 17. juni, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 3 af 4
Forslag om et fælles europæisk adgangspunkt for virksomhedsoplysninger (ESAP)
Forslaget drejer sig om en ny fælles europæisk, digital portal for virksomhedsoplys-
ninger
– ESAP (”European Single Access Point”).
Forslaget er en del af arbejdet i EU med at udvikle landenes finansielle markeder til
gavn for borgere og virksomheder.
Sagen er ikke på ECOFIN, men formandskabet vil muligvis forsøge at nå enighed
i Rådet i løbet af juni. Formandskabet har fremlagt et samlet kompromisforslag.
ESAP skal bl.a. sikre, at virksomheders årsrapporter og oplysninger om bæredyg-
tighed bliver let tilgængelige for investorer og andre brugere. Investorer vil bl.a.
kunne bruge oplysningerne i ESAP til at træffe oplyste investeringsbeslutninger, og
virksomheder vil potentielt styrke deres mulighed for at rejse finansiering.
Kommissionen har lagt op til, at ESAP indfases hurtigt fra 1. januar 2024 til 31.
december 2026. Kompromisforslaget lægger op til en længere indfasning fra 1. ja-
nuar 2026 til 31. december 2029, så ESAP i udgangspunktet vil være fuldt etableret
fra og med 2030.
ESAP skal finansieres dels af EU-budgettet, dels af nationale myndigheder, i Dan-
mark Finanstilsynet og eventuelt Erhvervsstyrelsen. Nationale myndigheder vil
skulle indsamle oplysninger og udvikle deres IT-systemer til at håndtere de nye op-
gaver.
Regeringen støtter arbejdet med ESAP, der kan bidrage til gennemsigtighed og ad-
gang til relevante oplysninger om virksomheder på tværs af EU, særligt ift. bære-
dygtighed, og dermed til at fremme flere private investeringer i den grønne om-
stilling.
For at opnå disse fordele og samtidig begrænse byrder og omkostninger for virk-
somheder og de nationale myndigheder, er det vigtigt, at ESAP bygger på eksiste-
rende systemer og fokuserer på information, som er efterspurgt af investorerne.
Regeringen lægger stor vægt på, at fordelene ved ESAP opvejer omkostninger og
byrder for virksomheder og myndigheder.
Regeringen lægger vægt på klarhed om de tekniske og tilsynsmæssige krav til virk-
somheder og myndigheder ifm. ESAP.
Regeringen lægger vægt på, at ESAP bliver et målrettet projekt, og at eventuel ud-
videlse sker på baggrund af en grundig evaluering.
Regeringen lægger vægt på, at der etableres en realistisk tidsplan med plads til ind-
fasning, test og evaluering.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 324: Spm., om at redegøre for de dagsordenspunkter på ecofin-rådsmødet den 17. juni, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 4 af 4
Regeringen lægger vægt på, at indberetning af information fra virksomheder på fri-
villig basis, ud over den obligatoriske indberetning, bliver mulig. Dog sådan, at mu-
lighed for frivillig indberetning begrænses til rapportering, der følger eksisterende,
anerkendte standarder under relevant lovgivning.
Regeringen vil tilslutte sig et kompromisforslag, som kan samle bred støtte blandt
de andre lande, og som i tilstrækkeligt omfang imødekommer de danske prioriteter.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister