Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
14. juni 2022
Besvarelse af spørgsmål 318 alm. del stillet af udvalget den 20. maj
2022 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V)
Spørgsmål:
Vil ministeren gøre rede for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos
1. instans fra en sag anmeldes i klageportalen, til den hos 1. instans er
vurderet og meldt tilbage til klagenævnet, så sagsbehandlingen kan på-
begynde?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Næv-
nenes Hus, som sekretariatsbetjener en række klagenævn, herunder
Miljø- og Fødevareklagenævnet samt Planklagenævnet. Nævnenes Hus
oplyser, at:
”Klager
på Planklagenævnet samt Miljø- og Fødevareklagenævnets
områder
oprettes i Nævnenes Hus’ klageportal.
Klager sendes automa-
tisk til den pågældende førsteinstans, der derefter skal tage stilling til,
hvorvidt afgørelsen skal fastholdes, eller om sagen skal genoptages (re-
monstration). Hvis førsteinstansen fastholder afgørelsen, skal førstein-
stansen sende klagen videre til behandling i nævnet via klageportalen.
Førsteinstanser skal som udgangspunkt sende klagen til nævnet senest
tre uger efter, at de har modtaget klagen. Det er førsteinstansen, der har
ansvaret for at tage stilling til klagen.
Af nedenstående tabel fremgår det hvor lang tid, der gennemsnitligt er
gået fra en klage er blevet oprettet i klageportalen til at førsteinstansen
har sendt den til nævnet (2019-2021). Opgørelsen er opgjort i dage.
Miljø- og Fødevareklagenævnet
2019
2020
2021
42
33
33
Planklagenævnet
54
48
36
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Anm: Tabellen er opgjort ultimo maj 2022.
Det skal til opgørelsen bemærkes, at der på Miljø- og Fødevareklage-
nævnets og Planklagenævnets område er henholdsvis ca. 50 og 80 sager,
der er oprettet i klageportalen i enten 2019, 2020 eller 2021, men som