Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2578886_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
19. maj 2022
Besvarelse af spørgsmål 307 alm. del stillet af udvalget den 12. maj 2022
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for de punkter på rådsmødet (transport) den 2. juni
2022, som er relevante for udvalgets sagsområde.
Svar:
På rådsmødet (transport) den 2. juni 2022 behandles hhv.
forordningsforslag
til forordning om krav til alternative brændstoffer i søfarten (FuelEU Mari-
time)
og
EU-direktiv om krav til lækstabilitet ombord på RO-RO passager-
skibe.
Begge forslag er til generel indstilling.
Forslaget om FuelEU Maritime har til formål at øge brugen af grønne brænd-
stoffer i søfarten fra bl.a. store container- og passagerskibe ved at stille krav
til brugen af klimaneutrale brændstoffer samt brug af landstrøm i havne. Kra-
vene skal ifølge forslaget gælde fra 2025 og vil vokse gradvist frem mod 2050.
Forslaget forventes at bidrage med betydelige drivhusgasreduktioner i EU og
globalt, særligt på længere sigt, samt med miljøgevinster i form af reducerede
udledninger af hhv. kvælstoffer, svovl og partikler. Forslaget kan fremme den
grønne omstilling ved potentielt at fremme efterspørgslen på klimaneutrale
brændstoffer (PtX).
Regeringen hilser Kommissionens ’Fit for 55’-pakke
velkommen. Regerin-
gen ønsker en ambitiøs og omkostningseffektiv klimaindsats i EU, der kan
realisere EU’s klimamål for 2030 på mindst 55 pct. reduktioner i forhold til
1990-niveauet samt drive den grønne omstilling både i Danmark og hele EU
mod klimaneutralitet i senest 2050.
Regeringen støtter forslaget og ser det som et potentielt vigtigt skridt i be-
stræbelserne for en klimaneutral søfartsindustri. Det er derfor vigtigt, at for-
slaget sikrer ambitiøse klimatiltag, hvorfor regeringen støtter evt. højere re-
duktionskrav, mhp. at øge efterspørgslen efter grønne PtX-brændstoffer og
samtidig hermed opretholder en stærk europæisk konkurrenceevne i den glo-
bale søfartssektor.
Reguleringen i EU på søfartsområdet bidrager til at påvirke den kommende
globale regulering af søfarten under FN’s Søfartsorganisation,
IMO.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm., om at redegøre for de punkter på rådsmødet (transport) den 2. juni 2022, som er relevante for udvalgets sagsområde, til erhvervsministeren
Det andet forslag om krav om lækstabilitet ombord på RO-RO passagerskibe
omhandler en ændring af EU-direktivet om krav til lækstabilitet på RO-RO-
passagerskibe.
Med forslaget tilpasses EU-reguleringen på området de nyligt opdaterede
standarder,
som er defineret af FN’s søfartsorganisation
(IMO). Forslaget
fastholder det gældende høje sikkerhedsniveau i EU for alle RO-RO passa-
gerskibe
med skærpede krav til visse skibstyper sammenlignet med IMO-
reguleringen.
Regeringen støtter tiltag, som bidrager til fastholdelsen af et højt sikkerheds-
niveau for passagersejlads. Regeringen er derfor positivt indstillet over for
Kommissionens forslag til tilpasning.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2