Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2563085_0001.png
TALEN
7. april 2022
2022 - 3174
hdz
Samråd i Erhvervsudvalget den 21. april 2022
Spørgsmål
Æ, Ø og Å stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V)
Besvarelse af spørgsmål Æ:
Ministeren bedes redegøre for situationen for dansk erhvervsliv med de sti-
gende energipriser, og hvad regeringen vil gøre for at hjælpe de mange
danske virksomheder, som bliver presset af stigende energipriser og deraf
følgende højere udgifter til bl.a. råvarer, energi og transport, herunder
specifikt i forhold til erhvervsliv som købmandserhvervet og lignende i
landdistrikter og yderområder?
Samrådsspørgsmål Ø:
Vil ministeren redegøre for konkurrenceevnesituationen for danske virk-
somheder med høj energiintensitet, og hvad regeringen agter at gøre for at
hjælpe disse virksomheder, så ikke de taber konkurrenceevne i forhold til
konkurrerende virksomheder på det internationale marked?
Samrådsspørgsmål Å:
Vil ministeren redegøre for, hvilken effekt stigende energipriser, inflation
og renteudgifter forventes at få på forbrugernes købeevne, og hvilken afledt
betydning en forringet forbrugerkøbeevne vil få for erhvervslivet, herunder
specifikt for erhvervsliv som bl.a. købmandserhvervet og lignende i landdi-
strikter og yderområder, samt hvilke initiativer regeringen agter at tage for
at afbøde sådanne negative samfundsmæssige virkninger?
[Intro]
Tusind tak. Og med det samme kan jeg konstatere at vi er
et aktivt udvalg, for nu er vi først kommet igennem alfa-
betet på samrådsspørgsmål, så nu tager vi en runde med 2
bogstaver. Og det er rigtigt fint, for det her er et super re-
levant emne
det er ikke et nemt emne at besvare, det er
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om talepapir fra samrådet den 21/4-22 om stigende energipriser og betydningen for dansk erhvervsliv, til erhvervsministeren
2/12
faktisk en rigtig svær situation, men jeg skal prøve at gøre
det efter bedste beskub, og håber også at jeg kan holde
mig nogenlunde inden for tidsrammen. Det er dog nogle
meget store spørgsmål inden for Æ, Ø og Å. De handler
alle sammen om høje energipriser og konsekvenser for
danske virksomheder, og derfor vil jeg også prøvet at be-
svare dem samlet.
[Indledning
den økonomiske situation og DKMII]
Først lidt om bagtæppet for den nuværende situation. Og
det er rigtigt, at spørgsmålet er stillet for noget tid siden.
To dage efter, at de her spørgsmål blev stillet, ændrede
verden sig totalt, fordi at Rusland invaderede Ukraine.
Der er igen krig i Europa.
Det er en situationen, der er dybt alvorlig. Og det er også
en situation, der kommer med en pris. Også for Danmark.
Og for knap en måned siden præsenterede finansministe-
ren tre scenarier for, hvad krigen i Ukraine betyder for
dansk økonomi.
Og det er selvfølgelig meget usikkert at spå om fremtiden
i den situation vi er i lige nu. Men retningen er der des-
værre ikke tvivl om. Væksten vil gå ned. Priserne vil gå
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om talepapir fra samrådet den 21/4-22 om stigende energipriser og betydningen for dansk erhvervsliv, til erhvervsministeren
3/12
op. Og det vil både virksomhederne og vi som familier
mærke konsekvenserne af.
Vores svar på den nuværende krise er, at vi skal gøre os
uafhængige af russisk gas hurtigst muligt og øge farten i
den grønne omstilling.
Fordi det rigtige svar er en stabil, grøn energiforsyning
med priser, der er til at betale
både sikkerhedspolitisk,
klimapolitisk og selvfølgelig også helt økonomisk for
danske virksomheder og familier.
Derfor præsenterede statsministeren i tirsdags
Danmark
kan mere II.
Udspillet
det er et udspil, hvor vi går forrest
og arbejder for en omfattende grøn omstilling af resten af
Europa.
Med mere grøn varme, med mere grøn gas og mere grøn
strøm. Med grøn omstilling af industrien og grønne ek-
sporteventyr for danske virksomheder. For grønne danske
løsninger
det er de løsninger, der skal være med til at
omstille Europa.
Vi har i Danmark enormt stærke forudsætninger. Vi har
nogle af verdens bedste vindressourcer. Vi har et for-
spring på viden og teknologi. Danske virksomheder er
blandt de bedste i verden til at udvikle grønne løsninger,
som kan hjælpe resten af Europa.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om talepapir fra samrådet den 21/4-22 om stigende energipriser og betydningen for dansk erhvervsliv, til erhvervsministeren
4/12
Det handler for regeringen om at bringe de unikke grønne
danske styrker i spil som et modsvar på den alvorligste
sikkerhedspolitiske krise siden den kolde krig.
[Ukraine-krisen er noget andet end corona]
Jeg vil også gerne slå fast, at den her krise
krigen, og de
afledte konsekvenser - er noget andet end coronakrisen.
For en række virksomheder har markedet, værdikæderne
og produktionen ændret sig markant siden den 24. februar
i år. Det er strukturelle, det er grundlæggende ændringer.
Under corona var situationen en anden. Dengang var der
brug for midlertidigt at sætte økonomien på pause, så virk-
somheder og arbejdspladser kunne starte op igen
præcis
som før
når smitten faldt.
Og derfor var der mange hjælpepakker, og det var de rig-
tige instrumenter til at holde hånden under danske virk-
somheder og arbejdspladser i en midlertidig periode.
Denne krise har en anden og en mere strukturel karakter.
Der er ligesom et før og et efter den 24. februar. Og virk-
somhederne er nødt til at omstille sig til den nye virke-
lighed.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om talepapir fra samrådet den 21/4-22 om stigende energipriser og betydningen for dansk erhvervsliv, til erhvervsministeren
5/12
Og derfor er udgangspunktet også at vi ikke kommer til at
se de samme hjælpepakker som under corona. Fordi -
fordi de var designet til
øh
fordi de var designet til at
bevare status quo, ikke til forandring.
Beklager
det kan måske ikke lige høres som tilhører,
men der var lige en fodboldkamp til afspilning i lokalet.
Ja hvad står der i kampen, det ved vi ikke rigtigt. Det vil
åbenbare sig senere.
Øh, nej. Det er bare for at sige at fordi coronakrisen og
Ukrainekrigen er noget væsens forskelligt, så kommer vi
heller ikke som udgangspunkt til at se de samme hjælpe-
pakker som vi gjorde under coronakrisen, netop fordi de
var designet til at vi kunne bevare status quo når smitten
faldt igen, og ikke til den her blivende strukturelle foran-
dring.
I forhold til sanktioner, der ser vi selvfølgelig nøje på,
hvordan vi kan hjælpe danske virksomheder med at om-
stille sig til den nye virkelighed de er i, fordi der jo også
er sanktioner nu under Ukrainekrisen ift. hvem man kan
handle med og hvordan.
Og derfor har myndighederne styrket deres vejlednings-
indsats. Både i forhold til, hvordan virksomhederne skal
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om talepapir fra samrådet den 21/4-22 om stigende energipriser og betydningen for dansk erhvervsliv, til erhvervsministeren
6/12
forholde sig til sanktionerne mod Rusland. Og også i for-
hold til omstilling af eksport til andre markeder end fx det
russiske, hvis man nu har været aktiv der. Det er noget,
skulle jeg hilse og sige, som danske virksomheder alle-
rede er gode til.
[Status på priserne]
Jeg vil også lige give en status på den seneste udvikling i
priserne på energi.
Priserne på el og gas var jo allerede høje inden Putins in-
vasion af Ukraine. Det var på grund af sammenfald af en
lang række faktorer. Det var blandt andet en lav vandbe-
holdning i de norske vandreservoirer, en mere vindstille
periode end normalt og en stigende efterspørgsel efter gas
i industrien og transportsektoren efter at vi trådte ud af
COVID-19.
Krigen i Ukraine den forstærkede så den udvikling. Pri-
serne på naturgas og særligt el er så siden faldet noget til-
bage igen siden de helt ekstraordinært høje energipriser
ved krigens udbrud.
I umiddelbar forlængelse af Putins invasion af Ukraine
der kom markedsprisen på el næsten op og ramme 3.000
kr. pr. Megawatt-time, men er så i løbet af 2. kvartal her i
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om talepapir fra samrådet den 21/4-22 om stigende energipriser og betydningen for dansk erhvervsliv, til erhvervsministeren
2563085_0007.png
7/12
2022 faldet til under 1.500 kr. pr. Megawatt-time, sva-
rende omtrent til det samme niveau som var for 4. kvartal
sidste år. For naturgas der var markedsprisen helt oppe og
ramme næsten 1.800 kr. pr. Megawatt-time, mens den nu
er faldet noget tilbage til et niveau omkring 675 kr. pr.
Kilowatt-time - Megawatt-time. Det er dog stadigvæk no-
get højere i forhold til for eksempel niveauet i 2021.
Men vi befinder os i en meget usikker situation, og derfor
kan de her priser hurtigt ændre sig igen, så det er et øje-
bliksbillede jeg har kunnet give her.
Prisstigningerne, dem ser vi så også andre steder. Afledt
heraf selvfølgelig da varerne i indkøbskurven er blevet
dyrere. Det koster mere når man skal tanke sin bil.
I marts steg forbrugerpriserne med 5,4 pct. i forhold til
samme måned sidste år. Det er den største stigning i for-
brugerpriserne i meget lang tid.
Det er meget. Og det betyder også at vi må forberede os
på, at vi kommer til at se flere tal i den her størrelse.
[Betydning for virksomhederne]
Derfor er mange virksomheder forståeligt nok bekym-
rede. Og derfor forstår jeg også udmærket godt behovet
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om talepapir fra samrådet den 21/4-22 om stigende energipriser og betydningen for dansk erhvervsliv, til erhvervsministeren
8/12
for at stille de spørgsmål som Hans Christian Schmidt har
stillet i dag.
Højere priser på energi - de presser omkostningerne. Og
mange virksomheder
for dem er der ikke ret mange an-
dre muligheder end at sætte priserne op på deres varer og
tjenester.
Og derfor ser vi så også de høje prisstigninger bredere.
Virksomhederne skubber så at sige en del af regningen vi-
dere til os der er forbrugere.
Generelt set må jeg sige, at det ikke er min forventning, at
de høje energipriser vil svække danske virksomheders
konkurrenceevne.
Og det skyldes først og fremmest, at de høje energipriser
gælder i hele Europa, og ikke kun i Danmark.
Og læg så dertil at danske virksomheder er mindre ener-
giintensive sammenlignet med end en lang række af deres
konkurrenter i andre lande i EU.
Og derfor er der faktisk ikke min forventning, at danske
virksomheder set under ét bliver ramt lige så hårdt som
virksomheder i resten af Europa.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om talepapir fra samrådet den 21/4-22 om stigende energipriser og betydningen for dansk erhvervsliv, til erhvervsministeren
9/12
Men der er selvfølgelig enkelte virksomheder i Danmark
der er høj-energiintensive. Det er virksomheder, hvor pro-
duktionen kræver høje temperaturer.
De bliver påvirket mere af høje energipriser. Og vi kan
ikke udelukke, at deres konkurrenceevne kan blive påvir-
ket. Blandt andet i forhold til virksomheder i områder
uden for Europa, som ikke har oplevet samme prisstignin-
ger.
Derfor er mit budskab også at vi fra Regeringens side føl-
ger det her område meget tæt.
[Regeringens tiltag over for forbrugerne]
I modsætning til virksomhederne, så har vi forbrugere
ikke samme mulighed for at skubbe regningen for de hø-
jere priser videre.
Heldigvis har langt de fleste et solidt udgangspunkt. Der
er flere der er i beskæftigelse end nogensinde før. Rigtig
mange har også friværdi i deres bolig og opsparing på
bankkontoen. De er med andre ord godt rustet til en peri-
ode med højere prisstigninger.
Men for nogle er konsekvenserne mere mærkbare. Pensi-
onen eller dagpengene rækker ikke lige så langt. Købe-
kraften den er blevet forringet.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om talepapir fra samrådet den 21/4-22 om stigende energipriser og betydningen for dansk erhvervsliv, til erhvervsministeren
2563085_0010.png
10/12
Så vores fokus fra Regeringens side har derfor været på at
give en økonomisk håndsrækning til de virksomheder [fa-
milier], der er hårdt ramt på pengepungen.
Varmechecken er et godt eksempel. Lige før påske forhø-
jede vi den fra 3.750 kr. til 6.000 kr., og indkomstgrund-
laget blev udvidet for at omfatte flere modtagere.
*Host* Undskyld.
Det understøtter familiernes købekraft. Og det er ikke
mindst selvfølgelig i vores landdistrikter og yderområder,
som der også bliver spurgt ind til.
Varmechecken vil derfor også indirekte være en hjælp til
den lokale købmand og til andre erhverv.
Men det skal også være lettere og billigere at skifte fra
olie og naturgas til en grøn varmekilde.
Derfor vil vi i regeringen blandt andet etablere et investe-
ringsvindue, der gør det billigt at optage lån til at udskifte
oliefyret eller gasfyret.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om talepapir fra samrådet den 21/4-22 om stigende energipriser og betydningen for dansk erhvervsliv, til erhvervsministeren
11/12
Og vi vil gerne have endnu flere husholdninger over på
grøn fjernvarme de steder, hvor fjernvarmen er den bedste
løsning.
[Regeringens tiltag over for virksomhederne]
Fra virksomhederne generelt må jeg sige, der hører jeg
gang på gang en efterspørgsel på forudsigelighed.
Når man som virksomhed skal træffe beslutninger, og de
er langsigtede, er det ærgerligt når usikkerheden om frem-
tiden er stor. Ikke mindst i forhold til den energi, som
virksomhederne skal bruge.
Og derfor har vi i går præsenteret regeringens udspil til en
grøn skattereform, som skal bidrage til, at virksomhe-
derne bruger færre fossile brændsler.
Samtidig giver den klarhed om rammerne for industriens
energiforbrug i de kommende år.
Vi fortsætter også den tætte dialog som vi har med er-
hvervslivet. Og vi følger arbejdet i EU meget tæt. Fordi
det her er en krise, vi må stå sammen om på tværs af Eu-
ropa.
[Afrunding]
Så for at runde af, så vil jeg sige at vi alle sammen skal
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om talepapir fra samrådet den 21/4-22 om stigende energipriser og betydningen for dansk erhvervsliv, til erhvervsministeren
12/12
omstille os til den nye virkelighed. Både hver enkelt dan-
sker og hver enkelt virksomhed.
Vi kommer ikke udenom, at krigen i Ukraine vil påvirke
vores økonomi negativt. Men det er meget usikkert at
gisne om størrelsesordenen på det.
Regeringens svar er, at vi skal være uafhængige af russisk
gas og øge farten på den grønne omstilling. Det er derfor
vi har præsenteret
Danmark kan mere II
med fem spor
mod et grønnere og sikrere Danmark. Heriblandt et udspil
til en grøn skattereform.
Samtidig har vi prioriteret at give de mest udsatte hus-
holdninger en varmecheck. Ligesom vi har fokus på at få
flere i befolkningen over på grønne varmekilder.
Og vi fortsætter med at følge udviklingen tæt. Overalt i
Danmark og i Europa. Så vi kan sætte ind med den rigtige
hjælp, der hvor den gør bedst gavn.
Danske virksomheder og deres medarbejdere har vist en
helt unik opbakning til Ukraine fra dag et. Det skal vi fort-
sætte med. Fordi det er nu, vi skal vise, at vi står sammen
i Europa.
Tak.