Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2576573_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
17. maj 2022
Besvarelse af spørgsmål 276 alm. del stillet af udvalget den 20. april
efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes forholde sig til, hvordan staten fremadrettet vil sikre flere
miljø og klimavenlige indkøb hos leverandører på digitale løsninger, når
man i dag ikke stiller krav til eksempelvis virksomhedernes CO2-aftryk?
Svar:
Konkurrence og Forbrugerstyrelsen har oplyst følgende:
”Når offentlige ordregivere køber digitale løsninger, kan miljø- og klima-
hensyn inddrages på flere måder i forbindelse med udbudsprocessen. Det
kan fx særligt være relevant i forbindelse med fastsættelsen af de tekniske
specifikationer, som ordregiveren stiller til anskaffelsen, eller udarbejdel-
sen af kriterierne, som ordregiveren evaluerer tilbuddene på.
De krav og kriterier som ordregiveren stiller i sit udbudsmateriale skal, af
hensyn til de traktatfæstede principper om ligebehandling og proportiona-
litet, være knyttet til kontraktens genstand. Dette indebærer bl.a., at der ikke
må stilles krav, som vedrører virksomhedernes generelle forhold.
Ordregiveren kan derimod godt stille krav til selve anskaffelsen, og disse
krav kan vedrøre hele anskaffelsens livscyklus, dvs. lige fra erhvervelse af
råvarerne til bortskaffelse af produktet.
Ved anvendelsen af tildelingskriteriet ”omkostninger” kan ordregivere til-
lige inddrage alle de omkostninger, der måtte være ved udførelsen af kon-
trakten i hele kontraktperioden i deres evaluering af tilbuddene. Beregnin-
gen af omkostninger kan også under visse betingelser omfatte eksterne mil-
jøpåvirkninger, som fx CO
2
-udledning.
For at hjælpe offentlige indkøbere med at bruge mulighederne i udbudslo-
ven, og derved bedre varetage miljø- og klimahensyn i forbindelse med
indkøb af varer og tjenesteydelser, udarbejder Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen i forbindelse med den grønne strategi en juridisk vejledning om
mulighederne for at købe grønt efter udbudsloven. Endeligt er der også
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 277: MFU spm., om ministeren vil overveje at indføre krav om, at en virksomheds CO2-aftryk skal vægte eksempelvis 5, 10 eller 20 pct., når staten foretager offentlige indkøb fra leverandører på digitale løsninger, til erhvervsministeren
2/2
iværksat et kompetenceudviklingsprogram for statslige indkøbere, hvor der
bl.a. er et specifikt forløb med kommercielt og grønt sigte.”
Det kan desuden bemærkes, at lov om ændring af udbudsloven blev fremsat
den 10. maj. Her forslås et ”køb grønt eller forklar”-princip. Princippet vil
indebære, at offentlige ordregivere skal forklare i sit udbudsmateriale, hvis
de ikke inddrager klima- eller miljøhensyn. En manglende forklaring hertil
vil kunne sanktioneres med bøde.
Dette skal yderligere være med til at gøre
de offentlige ordregivere bevidste om det grønne valg.
Jeg har ligeledes rettet henvendelse til Finansministeriet, der oplyser føl-
gende:
”Regeringens strategi for grønne offentlige indkøb fra oktober 2020 sætter
en ambitiøs grøn retning for de offentlige indkøb og indeholder en række
initiativer, der skal gøre de offentlige indkøb mere grønne og derved sikre
flere miljø og klimavenlige indkøb. Strategien indeholder både langsigtede,
strukturelle indsatser, og initiativer, der sikrer grønnere indkøb på kort sigt.
En række initiativer er igangsat. Eksempelvis er der i 2021 igangsat et ini-
tiativ, der skal sikre anvendelsen af totalomkostningsværktøjer, hvor det er
muligt for herigennem at sikre at et produkts klima- og miljøeffekter med-
tages ved indkøb. Der er også igangsat et initiativ om Grønne datacentre,
der skal undersøge, hvilke krav til datacentre og datacenterrelaterede ydel-
ser der bedst kan sikre, at det offentlige indkøber opbevaring og behandling
af data så klima- og miljøvenligt som muligt. Initiativet har ført til, at EU’s
grønne indkøbskrav (GPP-kriterierne) til datacentre, serverrum og cloud-
services frem til medio 2023 afprøves i en række offentlige it-indkøb. Af-
prøvningen skal bl.a. afdække de konkurrencemæssige og økonomiske
konsekvenser ved GPP-kriterierne. Afprøvningen afsluttes med en evalue-
ring, der skal danne grundlag for stillingtagen til, hvorvidt kriterierne skal
gøres obligatoriske at anvende i offentlige indkøb og udbud af datacentre
og datacenterrelaterede ydelser.
Der er således allerede igangsat en række konkrete initiativer, som bidrager
til at sikre flere miljø og klimavenlige indkøb hos leverandører til det of-
fentlige. Herudover er en lang række andre initiativer i strategien for grønne
offentlige indkøb i gang med at blive implementeret, jf. bilag 1 angående
Finansministerens besvarelse af KEF alm. del. spm. 89 d. 4. februar 2022.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup