Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2571458_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
9. maj 2022
Besvarelse af spørgsmål 270 alm. del stillet af udvalget den 11. april
2022 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Karina Lorentzen (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, om man i offentlige udbud kan stille krav om
bæredygtighed?
Svar:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst følgende:
”Der er i udbudsloven
flere muligheder for, at ordregivere kan varetage
miljømæssige hensyn i offentlige udbud.
I udbudsmaterialets beskrivelse af de ønskede tekniske specifikationer af
en anskaffelse kan ordregiver eksempelvis stille krav, der fokuserer på
den pågældende anskaffelses miljøegenskaber. Tekniske specifikationer
kan vedrøre krav til en specifik proces eller produktionsmetode, forudsat
at de er forbundet med kontraktens genstand. De tekniske specifikationer
skal overholde de grundlæggende principper om ligebehandling og gen-
nemsigtighed samt proportionalitetsprincippet. Dette indebærer blandt
andet, at de tekniske specifikationer skal være klare og tydelige om, hvil-
ke egenskaber den tilbudte løsning skal indeholde, og de må ikke kunstigt
indsnævre konkurrencen.
Ligeledes kan der lægges vægt på bæredygtighed i forbindelse med ud-
buddets tildelingskriterier. Ordregiver skal tildele kontrakten til den til-
budsgiver, der har afgivet ”det økonomisk mest fordelagtige tilbud”. Or-
dregiver skal identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud på
grundlag af et af følgende tildelingskriterier:
1) Pris
2) Omkostninger eller
3) Bedste forhold mellem pris og kvalitet
Under tildelingskriteriet omkostninger har ordregiver mulighed for at
inddrage livcyklusomkostninger. Ved livscyklusomkostninger kan der ud
over omkostninger i brugsperioden også inddrages omkostninger, der
ligger uden for brugsperioden, samt indirekte omkostninger, fx klimapå-
virkning og miljøbelastning m.v.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 270: MFU spm., om man i offentlige udbud kan stille krav om bæredygtighed, til erhvervsministeren
Ved tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og kvalitet kan ordregi-
ver anvende underkriterier, der varetager miljømæssige og sociale hen-
syn. Underkriterier, der varetager miljømæssige hensyn, kan fx angå
strømforbrug, mængden af CO
2
, der udledes, produktets nedbrydelighed i
naturen eller andre kriterier, der er egnede til at identificere et miljøven-
ligt produkt eller ydelse.
I tildelingsfasen er det således muligt for ordregiver at anvende andre
tildelingskriterier end pris, forudsat at de er knyttet til kontraktens gen-
stand, ikke giver den ordregivende myndighed ubegrænset valgfrihed,
udtrykkeligt er omtalt i udbudsbekendtgørelsen og udbudsdokumenterne,
og opfylder de grundlæggende principper i EU-lovgivningen.
Derudover har ordregiver også mulighed for at stille krav relateret til bæ-
redygtighed som kontraktklausuler, det vil sige krav til kontraktens udfø-
relse. Det kan være minimumskrav til medarbejdernes løn og arbejdsvil-
kår. Sådanne krav skal være offentliggjort på forhånd, være forbundet
med kontraktens genstand og de skal overholde EU-retten i øvrigt.
Endelig følger det af udbudsloven, at ordregiver i de tekniske specifikati-
oner, kriterierne for tildeling eller vilkårene for kontraktens udførelse kan
kræve, at et indkøb er forsynet med et bestemt mærke som dokumentati-
on for specifikke egenskaber, når
1) Mærkekravene kun vedrører krav, der er forbundet med kontrak-
tens genstand og er egnet til at definere egenskaberne for ydelsen,
der er genstand for kontrakten,
2) Mærkekravene er fastsat på grundlag objektivt verificerbare og
ikkediskriminerende kriterier,
3) Mærkerne er udviklet på grundlag af en åben og gennemsigtig
procedure, i hvilken alle relevante interessenter kan deltage,
4) Mærkerne er tilgængelige for alle potentielle tilbudsgivere og
5) Mærkekravene er fastsat af en tredjemand, som den økonomiske
aktør, der ansøger om mærket, ikke udøver en afgørende indfly-
delse på.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2