Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2552021_0001.png
SAMRÅDSTALE
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Samrådstale til åbent samråd i ERU den 29. marts 2022 kl. [XX]
Samrådsspørgsmål A af 24. februar 2022 stillet af Torsten Schack
Pedersen (V)
Vil ministeren gøre rede for, hvordan regeringens plan om
oprettelse af erhvervsfyrtårne kommer til at spille samme
med erhvervsfremmesystemet?
Indledning
–forenkling
af erhvervsfremmesystemet
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil selvfølgelig gerne fortælle mere om de otte lokale er-
hvervsfyrtårne, vi har lavet. For erhvervsfyrtårnene er for
mig et godt eksempel på, hvordan vi som regering arbejder
på at bringe lokale styrker i spil, når vi arbejder med er-
hvervsudvikling i Danmark.
Jeg vil gerne starte med at sige, at det er vigtigt, at vi i Dan-
mark har et velfungerende erhvervsfremmesystem. Et sy-
stem, der møder virksomhedernes behov og som er enkle at
tilgå.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm., om talepapir fra samrådet den 29/3-22 om erhvervsfyrtårne og erhvervsfremmesystemet, til erhvervsministeren
2/9
Men jeg har også den holdning, at forenkling ikke skal be-
tyde centralisering. Som er en af de diskussioner, der har væ-
ret omkring erhvervsfremmesystemet.
Derfor skal erhvervsfremmesystemet gøre det muligt for
virksomheder at udvikle deres forretning i alle dele af Dan-
mark.
Derfor har det været og er vigtigt for mig, at vi styrker de
decentrale elementer i erhvervsfremmesystemet. Så vi un-
derstøtter den lokale forankring i erhvervsfremmeindsatsen.
Og bare for at nævne ét af grebene, så har vi blandt andet
styrket erhvervshusenes bestyrelsers rolle som sparringspart-
ner for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Sammenhæng mellem erhvervsfremmesystemet og erhvervsfyr-
tårne
Det er ud fra tanken om, at erhvervsudvikling skal være for
hele landet, at vi har arbejdet med de lokale erhvervsfyrtårne.
Her har vi sat de lokale aktører i førersædet. Dem, som ken-
der deres område allerbedst.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm., om talepapir fra samrådet den 29/3-22 om erhvervsfyrtårne og erhvervsfremmesystemet, til erhvervsministeren
2552021_0003.png
3/9
Vi samlede de lokale aktører i regionale vækstteams. Her
kom de med anbefalinger til, hvilke potentialer deres lands-
del har. Hvordan vi investerer klogt i de styrker, som vi har i
de forskellige dele af landet.
Og ja. Her gør vi noget nyt i erhvervspolitikken. Og det synes
jeg egentlig har været tiltrængt.
Vi inddrager de lokale aktører i at sætte ambitiøse mål om at
opdyrke nye styrkepositioner. Blandt andet inden for PtX,
CO2-fangst, velfærdsteknologi og robotteknologi.
Og vi skaber samtidig grundlaget for vækst og beskæftigelse.
Til gavn for udviklingen i hele vores land.
Det gør erhvervsfyrtårnene til en hjørnesten i vores erhvervs-
fremmeindsats. Og det er jeg stolt af.
Jeg vil gerne prøve at komme lidt dybere ned i, hvordan det
så hænger sammen med erhvervsfremmesystemet.
Strategi for decentral erhvervsfremme og erhvervsfyrtårne
For det første, så er de lokale erhvervsfyrtårne blevet til i
samspil med Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses strategi
for den decentrale erhvervsfremme.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm., om talepapir fra samrådet den 29/3-22 om erhvervsfyrtårne og erhvervsfremmesystemet, til erhvervsministeren
4/9
I foråret 2020 indgik jeg en aftale med Danmarks erhvervs-
fremmebestyrelse om strategi for erhvervsfremme i Dan-
mark.
I den fremgår, at
Erhvervsfremmebestyrelsen i samarbejde
med erhvervshusenes bestyrelser vil bidrage til indsatsen for
at skabe et mere sammenhængende Danmark ved at identifi-
cere og opdyrke erhvervspotentialer, som kan udvikle sig til
lokale fyrtårne, der styrker erhvervsudviklingen i en hel
landsdel.
Arbejdet med denne strategi er foregået i tæt dialog med er-
hvervshusenes bestyrelser. For netop at understøtte den lo-
kale forankring.
Her har erhvervshusene særligt bidraget med deres indsigt i
de udfordringer, styrker, potentialer, som det lokale er-
hvervsliv kan udnytte til at opdyrke et egentligt fyrtårn.
Mine og regeringens ambitioner om lokale erhvervsfyrtårne
spiller på den måde meget tæt sammen med den strategi der
er lagt for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
2) Involvering af erhvervsfremmeaktører i regionale vækst-
teams og konsortier
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm., om talepapir fra samrådet den 29/3-22 om erhvervsfyrtårne og erhvervsfremmesystemet, til erhvervsministeren
2552021_0005.png
5/9
For det andet har erhvervsfremmeaktørerne og erhvervslivet
været tæt involveret i arbejdet i de regionale vækstteams og
indgår i de konsortier, der skal udvikle de lokale erhvervs-
fyrtårne.
Både Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og bestyrelserne
i de tværkommunale erhvervshuse var repræsenteret i de re-
gionale vækstteams.
På den måde blev der sikret en sammenhæng mellem strate-
gien og udviklingen af de lokale erhvervsfyrtårne.
Af samme grund indgik jeg og formanden for Danmarks Er-
hvervsfremmebestyrelse også en rammeaftale, om hvordan
vi skulle følge op på anbefalingerne fra de regionale vækst-
teams.
Rammeaftalen skulle blandt andet være med til at sikre et
stærkt udgangspunkt for etableringen af alle otte erhvervs-
fyrtårne. Men også en sammenhæng selvfølgelig til andre lo-
kale og statslige indsatser.
Det er Erhvervsfremmebestyrelsens ansvar at udmønte ho-
vedparten af midlerne til de lokale erhvervsfyrtårne.
Og de har lagt vægt på, at de lokale konsortier i deres pro-
jekter og organisering sikrer, at der er sammenhæng til det
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm., om talepapir fra samrådet den 29/3-22 om erhvervsfyrtårne og erhvervsfremmesystemet, til erhvervsministeren
2552021_0006.png
6/9
eksisterende erhvervsfremmesystem. Og at der ikke bliver
overlap i opgaverne på tværs af aktørerne.
Hvis vi kigger på sammensætningen af de lokale konsortier,
så kan vi også se, at erhvervsfremmesystemets aktører er
bredt involveret. Både klynger og erhvervshuse er med.
De står nu sammen om at levere en stærk indsats for at op-
dyrke de lokale erhvervsfyrtårne. Og det er ikke set før, at
aktørerne på området har koordineret indsatsen så tæt. Det
må jeg sige, jeg er meget tilfreds med.
Men det er også en indsats der er nødvendig, hvis vi skal ud-
vikle nye danske styrkepositioner og sikre erhvervsudvikling
i hele landet.
3) Partnerskaber om udviklingen af lokale erhvervsfyrtårne
For det tredje vil vi fra statens side indgå i partnerskaber om
udviklingen af de lokale erhvervsfyrtårne.
Som en del af
Danmark Kan Mere 1-aftalen,
har vi sammen
med et flertal af Folketingets partier afsat 1 mia. kr. til at ud-
vikle erhvervsfyrtårne i de kommende år.
Men vi vil selvfølgelig også gerne sikre et samarbejde med
de lokale konsortier, der holder ved i mange år.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm., om talepapir fra samrådet den 29/3-22 om erhvervsfyrtårne og erhvervsfremmesystemet, til erhvervsministeren
7/9
Derfor vil vi indgå i partnerskaber med ministerier, Dan-
marks Erhvervsfremmebestyrelse, erhvervshusenes bestyrel-
ser og de lokale konsortier.
I partnerskaberne vil vi indgå konkrete aftaler om udviklin-
gen af de lokale erhvervsfyrtårne. Aftaler, der skal være med
til at skabe et langsigtet samarbejde.
Vi lægger altså en plan for, hvordan de lokale erhvervsfyr-
tårne kan udvikle sig til nye danske styrkepositioner.
En plan for, hvordan vi skaber arbejdspladser og vækst lokalt
i hele Danmark. Om hvordan vi kommer forrest på den
grønne omstilling af vores erhvervsliv.
Afslutning
Så bare for at samle trådene som afslutning: De lokale er-
hvervsfyrtårne trækker på de strukturer og aktører vi kender
fra erhvervsfremmesystemmet.
For eksempel spiller de lokale erhvervsfyrtårne helt naturligt
sammen med Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses strategi
for den decentrale erhvervsfremme.
Samtidig har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, er-
hvervshusene og klyngerne været meget tæt involveret i de
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm., om talepapir fra samrådet den 29/3-22 om erhvervsfyrtårne og erhvervsfremmesystemet, til erhvervsministeren
8/9
regionale vækstteams og de konsortier, som står i spidsen for
at udvikle erhvervsfyrtårnene.
Og partnerskaberne om de lokale erhvervsfyrtårne skal sikre,
at vi fortsætter det gode samarbejde
Så vi kan udvikle nye erhvervseventyr, der kan sikre de ar-
bejdspladser og den vækst vi skal leve af i fremtiden.
På den måde markerer erhvervsfyrtårnene også en ny tilgang
i erhvervspolitikken. Det står jeg ved. Og det er jeg stolt af.
For det er en tilgang, hvor dem, der kender lokalområdet al-
lerbedst, er i førersædet. Og hvor vi fra politisk side støtter
udviklingen af de lokale potentialer.
Derfor er jeg også glad for, at der er stor opbakning til de
lokale erhvervsfyrtårne ude i landet. Fra erhvervslivet, kom-
muner og uddannelsesinstitutioner. Og forhåbentligt også fra
et bredt flertal af Folketingets partier.
Og så vil jeg bare her til slut sige, at jeg glæder mig virkelig
meget til at følge med i udviklingen og opdyrkningen af nye
styrkepositioner i Danmark.
Tak for ordet.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 252: Spm., om talepapir fra samrådet den 29/3-22 om erhvervsfyrtårne og erhvervsfremmesystemet, til erhvervsministeren
9/9