Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2560384_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
19. april 2022
Besvarelse af spørgsmål 236 alm. del stillet af udvalget den 22. marts
2022 efter ønske fra Rune Lund (EL) og Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Mener ministeren, at det er en rimelig situation, at mange afgørende oplys-
ninger ikke kan fås fra Finanstilsynet med henvisning til, at oplysningerne
er tavshedsbelagte eller fortrolige, og mener ministeren, at der kan være
behov for at se på en evt. ændring af reglerne for at sikre, at f.eks. ministe-
ren, Folketinget og uvildige undersøgere kan få udvidet adgang til oplys-
ninger i sager med væsentlig samfundsmæssig betydning og konsekvens,
som bl.a. Danske Banks gældsinddrivelsessag?
Svar:
En finansiel virksomhed, som er påbudt at få foretaget en uvildig undersø-
gelse, skal give de sagkyndige personer de oplysninger, der er nødvendige
for gennemførelsen af den uvildige undersøgelse. Således er Danske Bank
forpligtiget til at give de uvildige undersøgere alle nødvendige oplysninger
til brug for deres undersøgelse af Danske Banks gældsinddrivelsessag.
Finanstilsynets skærpede tavshedspligt beskytter de finansielle virksomhe-
der og deres kunder mod udlevering af fortrolige oplysninger, som virk-
somheden har afgivet til Finanstilsynet. Den skærpede tavshedspligt giver
samtidig Finanstilsynet mulighed for effektivt at udøve den lovpligtige til-
synsvirksomhed.
Tavshedspligten indeholder visse undtagelser, der f.eks. gør det muligt at
videregive fortrolige oplysninger til erhvervsministeren som led i dennes
overordnede tilsyn. De fortrolige oplysninger, der gives til ministeren, må
ikke videregives af ministeren, da tavshedspligten følger oplysningerne.
Derudover kan fortrolige oplysninger videregives til en parlamentarisk
kommission nedsat af Folketinget eller undersøgelseskommissioner nedsat
ved lov.
For så vidt angår Finanstilsynets tilsyn med forbrugerområdet, herunder
god skik-området, er disse sager ikke omfattet af den skærpede tavsheds-
pligt. Det betyder, at Folketinget og offentligheden har adgang til indsigt i
god skik-sager efter offentlighedslovens regler med de undtagelser, som
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 236: Spm., om ministeren mener, at det er en rimelig situation, at mange afgørende oplysninger ikke kan fås fra Finanstilsynet med henvisning til, at oplysningerne er tavshedsbelagte eller fortrolige, til erhvervsministeren
er fastsat i blandt andet lov om finansiel virksomhed. Det er f.eks. tilfæl-
det fsva. Finanstilsynets påbud af 21. september 2020 i Danske Banks
gældsinddrivelsessag.
Finanstilsynets skærpede tavshedspligt udspringer af EU-direktiver, hvor
man på et fælleseuropæisk plan har afvejet de hensyn, der står over for
hinanden, og sikrer
at tilsynsmyndighederne i alle medlemslandene som ud-
gangspunkt er underlagt de samme regler.
De EU-retlige regler giver ikke mulighed for at indføre en undtagelsesbe-
stemmelse, der giver mulighed for generelt at videregive fortrolige oplys-
ninger til Folketinget og dermed offentligheden, da det vil være i strid
med Danmarks EU-retlige forpligtelser.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2