Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2558882_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. april 2022
Besvarelse af spørgsmål 227 alm. del stillet af udvalget den 15. marts
2022 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, hvorvidt erhvervslejelovens § 10, stk. 4, hjemler,
at en udlejer varsler regulering af ændring af dækningsafgift med tilbage-
virkende kraft pr. 1. januar 2022, når grundvurderinger til brug for bereg-
ning af ny dækningsafgift foreligger (antageligt i 2024-2025), eller hvor-
vidt en sådan legal bagudrettet korrektion kræver en tilføjelse til erhvervs-
lejelovens § 10, stk. 4. I sidstnævnte fald bedes det oplyst, om ministeren
tager initiativ til den fornødne ændring, eller om det er ministerens opfat-
telse, at ulempen eller fordelen (ved fald i dækningsafgift) i perioden fra
den 1. januar 2022 og frem til implementeringen af dækningsafgift endeligt
skal påhvile henholdsvis tilfalde udlejeren. Den underliggende præmis for
spørgsmålet er, at grundvurderingerne først foreligger i 2024- 2025, hvor-
for systemet får virkning 3
4 år tilbage, hvad umiddelbart ikke lader sig
forene med muligheden for at gå 5 måneder tilbage i erhvervslejelovens §
10, stk. 4.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Erhvervsstyrelsen, som oplyser:
”Det
er Erhvervsstyrelsens vurdering, at erhvervslejelovens § 10, stk. 4
ikke hjemler udligning af lejeforhøjelser mere end 5 måneder tilbage i tid.
Udgifter og besparelser, for perioden udover den 5. måned, vedrører ud-
lejer, medmindre andet er aftalt i erhvervslejekontrakten.
Det følger af lov om leje af erhvervslokaler m.v. (erhvervslejeloven) § 10,
stk. 1, at hvis de ejendomsskatter, der påhviler ejendommen forøges, kan
udlejeren forlange udgiften udlignet gennem en lejeforhøjelse for de loka-
ler, som skatten vedrører.
I medfør af erhvervslejelovens § 10, stk. 4, kan lejeforhøjelsen gennemføres
med 3 måneders varsel og kan kræves med virkning fra det tidspunkt, ud-
giften er pålagt ejendommen, hvis kravet om lejeforhøjelse fremsættes se-
nest 5 måneder efter, at udgiften er pålagt ejendommen.
Det er oplyst, at beregning af ny dækningsafgift vil foreligge antageligt i
2024-2025 og vil få virkning 3-4 år tilbage. Lejeforhøjelsen kan kræves
med virkning fra det tidspunkt, udgiften er pålagt ejendommen, hvis kravet
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om erhvervslejelovens § 10, stk. 4 mv., til erhvervsministeren
om lejeforhøjelse fremsættes senest 5 måneder efter dette tidspunkt. Da
fristen på 5 måneder er overskredet, vil det være i strid med erhvervsleje-
lovens § 10, stk. 4, at opkræve forhøjelsen med virkning fra det tidspunkt,
udgiften er pålagt ejendommen.
Træffes afgørelsen om ændring af dækningsafgift så sent, at udlejer for-
hindres i rettidigt at varsle regulering af lejen i overensstemmelse med er-
hvervslejelovens § 10, stk. 4, vil udlejer blive afskåret fra at lejeregulere
med tilbagevirkende kraft ud over den 5. måned. Udgifter til stigning i dæk-
ningsbidraget udover den 5. måned skal da afholdes af udlejer.
Det vurderes i lyset heraf at være i overensstemmelse med hensigten med
bestemmelsen, at dækningsafgiften i tilfælde, hvor udlejer afskæres fra at
lejeregulere med tilbagevirkende kraft, anses for pålagt på det tidspunkt,
hvor der træffes afgørelse om ændring af dækningsafgiften.
Det vurderes derfor, at udlejer vil kunne forlange udgiften udlignet gennem
en lejeforhøjelse fra det tidspunkt, der træffes afgørelse om regulering af
ændring af dækningsafgiften, hvis kravet om lejeforhøjelse fremsættes se-
nest 5 måneder efter tidspunktet for afgørelsen.
Udlejer vil dog således også i dette tilfælde maksimalt kunne forlange ud-
giften udlignet gennem en lejeforhøjelse med virkning 5 måneder tilbage i
tid.
Det vil derfor være nødvendigt med en ændring af erhvervslejeloven, hvis
udlejeren skal kunne forlange udgiften udlignet gennem en lejeforhøjelse
3-4 år tilbage i tid som følge af en ændring af dækningsafgiften.”
Det bemærkes, at erhvervslejeloven bygger på en høj grad af aftalefrihed,
hvilket har betydning for retsstillingen i en konkret situation. Erhvervsle-
jelovens § 10, stk. 4 er deklaratorisk og kan afviges ved aftale mellem par-
terne.
Ovenstående er Erhvervsstyrelsens vejledende fortolkning. Den endelige
afgørelse henhører under domstolene.”
Der er aktuelt ingen planer om en ændring af erhvervslejeloven. Det be-
mærkes i den forbindelse, at ændring af loven, som efterspurgt af spørge-
ren, potentielt ville indebære en bebyrdende lovgivning for erhvervslejere
med tilbagevirkende kraft, i forhold til den nugældende retsstilling.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2