Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2558628_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. april 2022
Besvarelse af spørgsmål 222 alm. del stillet af udvalget den 14. marts
2022 efter ønske fra Peter Skaarup (DF)
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere artiklen: "Uden kørekort: Fire unge kørt galt i
lejebil”, ekstrabladet.dk, den 12. februar 2022, herunder sætningen "Vagt-
chefen fortæller, at de unge mennesker hverken var påvirket af alkohol el-
ler narkotika, årsagen til kollisionen med træet har været, at ingen af de
unge havde et kørekort”, og vil ministeren på den baggrund redegøre for,
hvorvidt det er muligt at leje bil uden kørekort, og tilkendegive, om sagen
giver anledning til at skærpe reglerne, f.eks. ved at biludlejning- og lea-
singselskaber underlægges en licensordning, hvor virksomheden skal god-
kendes af Finanstilsynet?
https://ekstrabladet.dk/krimi/uden-koerekort-fire-unge-koert-galt-i-leje-
bil/9128626”
Svar:
Det fremgår af artiklen, som der henvises til i spørgsmålet, at den lejede
bil er blevet åbnet af en anden part, som har registreret sit kørekort i Green-
Mobilitys app, hvormed de fire personer involveret i uheldet kunne få ad-
gang til bilen.
Jeg har forelagt spørgerens spørgsmål angående, hvorvidt der er muligt at
leje en bil uden kørekort for Transportministeriet, der har oplyst følgende:
"Transportministeriet kan for så vidt angår spørgsmålet om kørekort og
udlejning af køretøjer oplyse, at det følger af færdselslovens
1
§ 65, stk. 2,
at ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed over et mo-
tordrevet køretøj, ikke må overlade føringen til en person, der ikke lovligt
kan føre køretøjet. Det vil derfor være i strid med færdselslovens regler,
hvis der udlejes eller på anden måde overlades motordrevne køretøjer til
personer, der ikke har kørekort, idet personer uden kørekort ikke lovligt
kan føre et motordrevet køretøj.
Overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 2, straffes med bøde, der som
udgangspunkt fastsættes til 1.500 kr. for knallerter, 2.500 kr. for almindelig
bil og motorcykel og 5.000 kr. for lastbil og bus (tunge køretøjer).
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
1
Bekendtgørelse nr. 1710 af 13. august 2021 af færdselsloven med senere ændringer
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 222: MFU spm., om at kommentere artiklen: "Uden kørekort: Fire unge kørt galt i lejebil, ekstrabladet.dk, den 12. februar 2022, herunder sætningen "Vagtchefen fortæller, at de unge mennesker hverken var påvirket af alkohol eller narkotika, årsagen til kollisionen med træet har været, at ingen af de unge havde et kørekort, og vil ministeren på den baggrund redegøre for, hvorvidt det er muligt at leje bil uden kørekort, og tilkendegive, om sagen giver anledning til at skærpe reglerne, f.eks. ved at biludlejning- og leasingselskaber underlægges en licensordning, hvor virksomheden skal godkendes af Finanstilsynet, til erhvervsministeren
2558628_0002.png
Udlejningsbekendtgørelsen
2
indeholder endvidere bestemmelser om krav
om forevisning af kørekort i forbindelse med erhvervsmæssig udlejning af
motorkøretøjer uden fører.
Udlejningsbekendtgørelsen finder ikke anvendelse på forhold, hvorved en
anden person opnår varig rådighed over et motorkøretøj, således at denne
skal registreres som bruger af køretøjet efter de almindelige regler herom i
den registreringsafgiftsretlige lovgivning, jf. udlejningsbekendtgørelsens §
1, stk. 3.
Ifølge udlejningsbekendtgørelsens § 4, stk. 2, skal udlejeren i forbindelse
med udlejning kræve dokumentation i form af fremvisning af kørekort for,
at lejeren og eventuelle førere lovligt kan føre det udlejede køretøj.
Hvis et motorkøretøj fra et nærmere aftalt tidspunkt overlades til en lejer
som led i en ordning, hvor en organisation m.v. giver personer, som har
tilmeldt sig ordningen, adgang til at bruge sine motorkøretøjer (erhvervs-
mæssige delebilsordninger), skal organisationen m.v. i forbindelse med, at
lejeren tilmelder sig ordningen, på betryggende vis, f.eks. ved elektronisk
at modtage en kopi af kørekortet, sikre sig dokumentation for, at lejeren
lovligt kan føre det køretøj, der gives den pågældende adgang til at føre.
Hvis lejeren er en udenlandsk, ikke-nordisk statsborger, skal organisatio-
nen m.v. på tilsvarende vis sikre sig oplysninger om lejerens pas eller der-
med ligestillet identifikationskort, jf. § 4, stk. 3.
Såvel færdselsloven som udlejningsbekendtgørelsen indeholder således al-
lerede regler, der indebærer, at det ikke er lovligt at udleje et motordrevet
køretøj til en person, der ikke har kørekort."
I forlængelse heraf kan det bemærkes, at en licensordning for biludlej-
nings- og leasingselskaber ikke vil kunne forhindre fremtidige tilfælde,
som beskrevet i artiklen, hvor en tredjepart i strid med færdselslovens reg-
ler overlader føringen af en lejet bil til en person, der ikke lovligt kan føre
køretøjet, idet personen ikke har kørekort. Jeg mener derfor ikke, at den
nævnte sag giver anledning til at skærpe reglerne for biludlejnings- og lea-
singselskaber ved at etablere en licensordning.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2
Bekendtgørelse nr. 463 af 2. maj 2013 om udlejning af motorkøretøjer uden fører med
senere ændringer.
2