Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2554639_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
05. april 2022
Besvarelse af spørgsmål 216 alm. del stillet af udvalget den 8. marts
2022 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere på juraprofessor Bernd Holznagels analyse for
OSCE, hvor han bl.a. skriver, at høje bøder vil føre til overblokering, da
platformene får incitament til at fjerne indhold frem for at risikere høje bø-
der, hvilket vil medføre risici for ytringsfriheden? Der henvises til artiklen
“Legal Review of the Draft Law on Better Law Enforcement in Social Net-
works", OSCE, maj 2017."
Svar:
Som det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 1, skal en tjenesteudbyder efter
modtagelse af en anmeldelse fjerne, blokere eller fastholde det anmeldte
indhold på baggrund af tjenesteudbyderens beslutning om, hvorvidt der er
tale om ulovligt indhold. I medfør af lovforslagets § 6, stk. 1, skal en tjene-
steudbyder uden unødigt ophold oplyse anmelderen om sin beslutning efter
§ 5, stk. 1, og begrundelsen herfor. Det følger af de specielle bemærkninger
til § 6, stk. 1, i lovforslaget, at der ved begrundelsen herfor skal forstås den
lovgivning, som tjenesteudbyderen primært har vurderet indholdets lovlig-
hed ud fra.
Hvad angår bøder fremgår det af lovforslagets § 16, stk. 1, at overtrædelse
af lovens bestemmelser på en række områder sanktioneres med bøde, med-
mindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning. Bødestraffen
vedrører udelukkende overtrædelse af de processuelle forpligtelser i lov-
forslaget. Det kan være hvis tjenesteudbyderen f.eks. ikke træffer en be-
slutning inden for de angivne tidsfrister eller ikke giver de rette oplysninger
til anmelder.
Det bemærkes, at der i lovforslaget om regulering af sociale medier ikke
foreslås bødestraf til tjenesteudbydere for udfaldet af deres beslutning om
at fjerne, blokere eller fastholde indhold, som anmeldes til dem. Bødestraf-
fen vedrører kun overtrædelse af de processuelle forpligtelser i lovforsla-
get, dvs. hvis tjenesteudbyderen f.eks. ikke træffer en beslutning inden for
de angivne tidsfrister eller ikke giver de rette oplysninger til anmelder. Som
udgangspunkt gælder der en tidsfrist for behandling af anmeldelser på 24
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om kommentar på juraprofessor Bernd Holznagels analyse for OSCE, hvor han bl.a. skriver, at høje bøder vil føre til overblokering, da platformene får incitament til at fjerne indhold frem for at risikere høje bøder, hvilket vil medføre risici for ytringsfriheden, til erhvervsministeren
2/2
timer, men denne kan forlænges til henholdsvis 7 dage eller 14 dage alt
efter omstændighederne.
Bødeniveauet er fastsat med inspiration i den kommende EU-regulering på
området
Digital Services Act
hvor der tages udgangspunkt i en procent-
sats af den samlede omsætning i det forudgående regnskabsår. Regeringen
har i forbindelse med forhandlingerne af Digital Services Act lagt vægt på
et effektivt og afskrækkende bødeniveau for overtrædelse af forordningen,
og regeringen mener ligeledes, at sanktionsniveauet for overtrædelser af
den foreslåede lov skal ligge på et niveau, så det har en følelig og præventiv
virkning.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, forudsættes
bødernes størrelse fastsat efter to modeller, der tager hensyn til bl.a. antallet
af overtrædelser, evt. tidligere overtrædelser samt tjenesteudbyderens år-
lige omsætning.
Jeg kan i øvrigt henvise til besvarelsen af ERU spm. 217 alm. del.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup