Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2553142_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
1. april 2022
Besvarelse af spørgsmål 215 alm. del stillet af udvalget den 4. marts
2022 efter ønske fra Lisbeth Bech Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes i forlængelse af bl.a. besvarelsen af 25. marts 2021 af
ERU alm. del - spørgsmål 383 (folketingsåret 2020-21) om regnskabsmæs-
sig værdiansættelse af renteswap besvare følgende spørgsmål:
a) om det efter ministerens opfattelse er i overensstemmelse med årsregn-
skabsloven og god skik-bekendtgørelsen, at bankerne ikke vil udlevere de
data, der er nødvendige for, at en virksomhed kan bogføre sin renteswap
korrekt i sit årsregnskab?
b) Det fremgår af årsregnskabsloven § 12, stk. 2, at ”Årsrapporten skal
udarbejdes således, at den støtter regnskabsbrugerne i deres økonomiske
beslutninger. De omhandlede regnskabsbrugere er personer, virksomhe-
der, organisationer og offentlige myndigheder m.v., hvis økonomiske be-
slutninger normalt må forventes at blive påvirket af en årsrapport...”. I re-
lation hertil ønskes belyst, hvilken rolle bekendtgørelsen om god skik for
finansielle virksomheder har i forhold til beregningen af renteswaps, her-
under eksempelvis § 4, stk. 1, der siger, at ”En finansiel virksomhed må
ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige
informationer, hvis dette er egnet til mærkbart at forvride kundernes øko-
nomiske adfærd på markedet”.
c) I Dagbladet Børsens dækning af spørgsmålet om værdisætning af swap-
lån har det fremgået, at bankerne anvender vidt forskellige metoder for be-
regning af oplyste markedsværdier, herunder varierende valg af rentekur-
ver. Dette er typisk svært at gennemskue for detailkunder på baggrund af
de oplyste ”markedsværdier”. Det fremgår af bekendtgørelsen om god skik
for finansielle virksomheder § 5, stk. 2, at ”Medfører
produktets art, at pri-
sen ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, angives den måde,
hvorpå prisen beregnes.” Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning
denne formulering har i forhold til ovenstående problemstilling.
Som baggrund for spørgsmålet henvises derudover bl.a. til ministerens svar
af 6. november 2020 på alm. del - spørgsmål 521 (folketingsåret 2020-21),
hvorefter bankens årlige opgørelse ikke længere kan stå alene, når en virk-
somhed skal bogføre værdien af sin renteswap. Værdien skal beregnes på
baggrund af internationale regnskabsstandarder, hvilket stort set ingen sel-
skaber er i stand til at gøre selv, jf. artiklen: ”Banken har nøglen til svar
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm., om regnskabsmæssig værdiansættelse af renteswap, til erhvervsministeren
2553142_0002.png
om renteswap men vil ikke dele den”, Dagbladet Børsen, den 10. december
2020. Foreningen af danske revisorer (FSR) oplyser desuden til samme
avis, at det er en stor administrativ byrde for selskaberne at få lavet bereg-
ningen hos en finansiel ekspert. Professor Frank Thinggaard har påpeget,
at bankerne har de tal, der er nødvendige for at lave beregningen til deres
kunde samt at bankens egen bogførte markedsværdi jævnfør reglerne skal
modsvare kundens, jf. Revision & Regnskabsvæsen, nr. 5, 2021, side 38,
Frank Thinggaard, Peter Løchte Jørgensen: ”Renteswaps i årsregnskabet
-
med fokus på dagsværdimåling.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet og Erhvervsstyrelsen, der
har oplyst følgende:
For så vidt angår spørgsmålets del a) er følgende oplyst:
”Erhvervsstyrelsen kan oplyse, at årsregnskabsloven og bestemmelserne
heri alene forpligter de virksomheder, som skal udarbejde årsrapport efter
årsregnskabsloven. Der eksisterer således ikke bestemmelser i årsregn-
skabsloven, som forpligter banker til at levere oplysninger til de virksom-
heder, som bankerne har indgået renteswapaftaler med. Af årsregnskabs-
loven fremgår det, at det er virksomhedens ledelse, som har ansvaret for,
at årsrapporten udarbejdes i overensstemmelse med lovgivningen. Det er
derfor den enkelte virksomheds ansvar at fremskaffe alle nødvendige op-
lysninger til brug for
udarbejdelsen af årsrapporten.”
”Finanstilsynet kan oplyse, at bankerne
har en generel forpligtelse til at
handle redeligt og loyalt over for deres kunder. Det følger af god skik-
bekendtgørelsen. I denne forpligtelse ligger en generel pligt til at være be-
hjælpelig over for kunden og til at give kunden relevante oplysninger, så
kunden kan varetage sine interesser over for banken. Der ligger derimod
ikke en forpligtelse til, at en bank bistår en kunde med at udforme sit års-
regnskab, herunder at udlevere interne regnskabsoplysninger, som banken
i øvrigt ikke er forpligtet til at offentliggøre. En kunde skal selv foretage
beregning af den værdi, som swappen skal bogføres med i kundens regn-
skab i henhold til aftalen mellem banken og kunden.”
For så vidt angår spørgsmålets del b) og c) oplyser Finanstilsynet følgende:
”I
spørgsmålets del b) og c) bliver der spurgt ind til betydningen af god
skik-bekendtgørelsens § 4, stk. 1, om forbud mod vildledning og § 5, stk.
1, om købsopfordringer, i relation til de oplysninger, der skal fremgå af en
kundes årsregnskab.
§ 4, stk. 1 forbyder finansielle virksomheder, herunder banker, at benytte
oplysninger, som er vildledende, hvis disse er egnede til at få en kunde til
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm., om regnskabsmæssig værdiansættelse af renteswap, til erhvervsministeren
at foretage en økonomisk disposition, som kunden ellers ikke ville have
foretaget. Bestemmelsen i § 5, stk. 1, der i øvrigt kun gælder i forbruger-
forhold, angiver en række oplysninger, som en finansiel virksomhed skal
give, hvis den retter en specifik opfordring om køb til en forbruger.
Ingen af de nævnte bestemmelser er relevante i relation til udformningen
af et årsregnskab for en kunde af den grund, at det er kunden selv og ikke
den finansielle virksomhed, der er forpligtet til at afgive et korrekt og ret-
visende regnskab.
De nævnte bestemmelser pålægger banken at oplyse kunden på en retvi-
sende måde om den pris, som kunden skal betale, når aftalen om swappen
bliver indgået, og om de omkostninger, som kunden skal betale, hvis man
vil indfri swappen før udløb.”.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
3