Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2564184_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. april 2022
Besvarelse af spørgsmål 209 alm. del stillet af udvalget den 2. marts
2022 efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål:
Regeringen bedes oplyse, om Danmarks Nationalbank og helt eller delvist
statsejede danske virksomheder har beholdninger af russiske stats- og virk-
somhedsobligationer, og i forlængelse heraf, om regeringen vil frasælge
disse og udstede et forbud mod opkøb af nye russiske stats- og virksom-
hedsobligationer?
Svar:
Erhvervsministeriet har forhørt sig hos Nationalbanken, hos de helt eller
delvist statsejede danske virksomheder samt hos de internationale banker,
som hører under Erhvervsministeriets ressort.
På den baggrund har Erhvervsministeriet fået oplyst følgende:
Nationalbanken oplyser, at Nationalbanken ingen russiske stats- og
virksomhedsobligationer har.
Nationalbanken har aktier og virksomhedsobligationer i valutareser-
ven for at øge det forventede afkast og sprede risikoen i valutareser-
ven. Eksponeringen er opbygget via ESG-screenede exchange-traded
funds (ETF). Der er ingen russiske aktiver i ETF’erne, og National-
banken overvåger løbende udviklingen i ETF’ernes beholdninger.
EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne In-
vesteringsfond oplyser alle, at de ikke har beholdninger af russiske
stats- eller virksomhedsobligationer.
Finansiel Stabilitet oplyser, at de pt. ikke har russiske stats- eller virk-
somhedsobligationer i værdipapirbeholdningen.
Nordsøenheden oplyser, at de ikke har beholdninger af russiske stats-
og virksomhedsobligationer.
DanPilot oplyser, at de ikke har beholdninger af russiske stats- og
virksomhedsobligationer.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om Danmarks Nationalbank og helt eller delvist statsejede danske virksomheder har beholdninger af russiske stats- og virksomhedsobligationer, til erhvervsministeren
VisitDenmark oplyser at de ikke har beholdninger af russiske stats-
og virksomhedsobligationer.
European Investment Bank (EIB) oplyser, at de ikke har beholdninger
af russiske stats- eller virksomhedsobligationer.
European Bank for Reconstruction and Development (ERBD) oply-
ser, at de ikke har beholdninger af russiske stats- eller virksomheds-
obligationer.
Nordic Investment Bank (NIB) oplyser, at de ikke har beholdninger af
russiske stats- eller virksomhedsobligationer.
I forhold til spørgsmålet om et forbud mod opkøb af nye russiske stats- og
virksomhedsobligationer har Erhvervsministeriet indhentet følgende udta-
lelse fra Finanstilsynet:
”Finanstilsynet kan oplyse, at Finanstilsynet er kompetent myndighed i
forhold til at vejlede generelt om EU-forordninger med sanktioner på fi-
nansielle tjenesteydelser, investeringer, kreditgivning, långivning, statsob-
ligationer og forsikringer.
Det er Finanstilsynets vurdering, at et opkøb af russiske statsobligationer
vil være omfattet af artikel 5a, stk. 1 og 2, i Rådets forordning 2022/262 af
23. februar 2022. Det følger af stk. 1, at det er forbudt direkte eller indirekte
at købe, sælge eller levere investeringstjenester til eller bistand i forbin-
delse med udstedelsen af eller en hvilken som helst anden handel med om-
sættelige værdipapirer og pengemarkedsinstrumenter, der udstedt efter den
9. marts 2022, såfremt disse er udstedt af Rusland, Ruslands regering, eller
juridiske personer, enheder eller organer, der handler på vegne af eller efter
anvisning af disse.
Det følger af stk. 2, at det er forbudt direkte eller indirekte at etablere eller
deltage i arrangementer med henblik på ydelse af nye lån eller kreditter til
juridiske personer, enheder eller organer som omhandlet i stk. 1 efter den
23, februar 2022.
I forhold til opkøb af russiske virksomhedsobligationer indeholder Rådets
forordning 2022/328 af 25. februar 2022
inden for visse betingelser
forbud mod handel med omsættelige værdipapirer og pengemarkedsinstru-
menter udstedt efter den 12. april 2022 af større kreditinstitutter m.fl. med
offentligt ejerskab eller kontrol, der spiller en væsentlig rolle i forhold til
at støtte Ruslands aktiviteter, eller som er ejet af en sanktioneret person
eller enhed mv. Artikel 5, stk. 1-4, oplister de omfattede situationer, virk-
somheder og tidsintervaller. Af dette fremgår det, at forbuddet bl.a. omfat-
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om Danmarks Nationalbank og helt eller delvist statsejede danske virksomheder har beholdninger af russiske stats- og virksomhedsobligationer, til erhvervsministeren
ter
"større kreditinstitutter eller andre større institutioner, som udtrykke-
ligt har mandat til at fremme den russiske økonomis konkurrenceevne og
diversificering og tilskynder til investeringer, og som er etableret i Rus-
land, og hvoraf staten ejer eller kontrollerer over 50 pct. pr. 1. august
2014".
Der gælder således ikke et totalforbud mod at købe eller sælge obligatio-
ner, aktier eller lignende finansielle instrumenter i forhold til russiske virk-
somheder. Der kan derfor godt eksistere tilfælde, hvor køb af virksomheds-
obligationer ikke er omfattet af forbuddene i Rådets forordning 2022/328.
For de tilfælde, hvor forbuddet ikke dækker russiske virksomhedsobligati-
oner, vil et sådan forbud enten skulle besluttes som led i EU’s sanktions-
arbejde eller udstedes via national lovgivning."
Det er regeringens holdning, at fælles sanktioner i EU og med allierede er
det stærkeste våben mod Putin og hans styre.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
3