Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
24. marts 2022
Besvarelse af spørgsmål 203 alm. del stillet af udvalget den 1. marts
2022 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
Hvad kan ministeren sige om regeringens dialog med Forbrugerombuds-
manden og institutionens prioriteter for 2022?
Svar:
Jeg kan oplyse, at der generelt er en god dialog med Forbrugerombuds-
manden.
Regeringen kan dog ikke blande sig i Forbrugerombudsmandens priorite-
ter eller konkrete sager. Det skyldes, at Forbrugerombudsmanden er en
uafhængig myndighed.
Forbrugerombudsmanden har prioriteringsadgang og vælger selv, hvilke
sager hun optager til behandling. Ved optagelsen af sager til behandling
skal Forbrugerombudsmanden navnligt lægge vægt på varetagelsen af
hensynet til forbrugerne.
Dialogen mellem regeringen og Forbrugerombudsmanden kan ses som en
gensidig, frivillig orientering. Forbrugerombudsmanden vælger selv,
hvad hun ønsker at orientere regeringen om, og i hvilket omfang.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Simon Kollerup