Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
8. marts 2022
Besvarelse af spørgsmål 189 alm. del stillet af udvalget den 11. februar
2022 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse om forskellene på den tyske regulering af sociale
medier og det kommende lovforslag i Danmark om regulering af sociale
medier?
Svar:
Indledningsvist vil jeg bemærke, at det danske lovforslag er udarbejdet med
inspiration fra både tysk og østrigsk lovgivning samt den kommende EU-
regulering på området, Digital Services Act (DSA). Fx pålægges tjeneste-
udbyderne i både den tyske og danske lovgivning bøder, men efter forskel-
lige bødemodeller, da den danske bødemodel er udformet med inspiration
fra DSA'en, som tager udgangspunkt i en procentdel af det sociale medies
omsætning.
Lovforslaget vil ligesom det tyske lovforslag forpligte sociale medier af en
vis størrelse til at:
•
etablere mekanismer til anmeldelse og fjernelse af ulovligt indhold,
•
fjerne ulovligt indhold inden for konkrete tidsfrister,
•
give begrundelser til anmeldere og brugere om årsagen til fjernelse af
indhold,
•
oprette et internt klagesystem,
•
afrapportere årligt på forskellige aspekter såsom hvor meget indhold,
der er blevet fjernet og redigeret.
Det vil sige, at det danske lovforslag i hovedtræk ligner det tyske. Der er
mindre forskelle i de to regelsæt bl.a. for at sikre, at det danske lovforslag
også er tilpasset den danske kontekst. Herunder er væsentlige mindre for-
skelle i de to regelsæt uddybet.
Den tyske lov finder anvendelse for sociale medier med 2 mio. registrerede
brugere. Grænsen i det danske lovforslag er fastsat ved 80.000 brugere i
gennemsnit i Danmark i det forgangne kalenderår. Brugergrænsen er for-
holdsmæssigt lavere i Danmark på grund af det lavere befolkningstal.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk