Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
7. marts 2022
Besvarelse af spørgsmål 183 alm. del stillet af udvalget den 7. februar
2022 efter ønske fra Mette Hjermind Dencker (DF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for reglerne ved salg af varer i supermarkeder og
butikker, hvor en tilbudspris eller måske blot den almindelige markeds-
pris er betinget af medlemskab, og finder ministeren anledning til et gen-
nemsyn af reglerne, hvis det viser sig, at supermarkedet sætter en kunstig
høj pris for ikke-medlemmer, for derved at tvinge kunder til at blive med-
lem for at købe den almindelige markedspris?
Svar:
Det er i dag i vid udstrækning op til de enkelte erhvervsdrivende, hvordan
de ønsker at prissætte deres produkter, herunder beslutte, hvordan forbru-
gere opnår en særlig rabat eller får del i et særligt tilbud.
Markedsføringsloven regulerer, hvordan butikker må markedsføre sig
over for forbrugerne. Ifølge markedsføringsloven skal erhvervsdrivende
udvise god markedsføringsskik, og deres markedsføring må ikke være
vildledende eller aggressiv. Det er ikke i sig selv i strid med markedsfø-
ringsloven at have medlemsklubber og lignende, hvor kunderne kan opnå
ekstra rabat.
Det er Forbrugerombudsmanden, der som uafhængig myndighed fører
tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringsloven og anden
forbrugerbeskyttende lovgivning.
Til brug for min besvarelse har jeg derfor indhentet bidrag fra Forbruger-
ombudsmanden, som oplyser:
”Efter
Forbrugerombudsmandens vurdering vil der kunne være tale om
vildledende markedsføring, hvis en erhvervsdrivende fastsætter kunstigt
høje priser på varer, for at få medlemspriser til at fremstå som tilbudspri-
ser i forhold til ikke-medlemspriser, og derved får forbrugerne til at træf-
fe en transaktionsbeslutning, som de ellers ikke ville have truffet
–
f.eks.
ved at melde sig ind i en medlems- eller kundeklub.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk