Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2535691_0001.png
Businesscase for forslag til ny bogføringslov
Opdatering af businesscase for Automatisk Erhvervsrapportering
24 november 2021
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm., om at redegøre for de forudsætninger og de beregninger, der ligger til baggrund for skønnet om at lette SMV’ernes bogføringen og indberetningen til myndigheder for ca. 3 mia. kr. ved at anvende digitale og automatiserede bogføringssystemer, til erhvervsministeren
2535691_0002.png
Resumé
Estimerede gevinster
Estimerede omkostninger
Bilag
forudsætninger
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm., om at redegøre for de forudsætninger og de beregninger, der ligger til baggrund for skønnet om at lette SMV’ernes bogføringen og indberetningen til myndigheder for ca. 3 mia. kr. ved at anvende digitale og automatiserede bogføringssystemer, til erhvervsministeren
2535691_0003.png
Resumé
Opdatering af potentialeberegning i Businesscasen for
Automatisk Erhvervsrapportering i forbindelse med forslag til
revision af bogføringslov
I forbindelse med forslag til revision af bogføringsloven er KPMG blevet bedt om
at opdatere Businesscasen for Automatisk Erhvervsrapportering, som KPMG
udarbejdede i 2020. For metode, forudsætninger og generel gennemgang af
kilder henvises til den oprindelige analyse fra 2020.
Forslaget til ny bogføringslov stiller bl.a. følgende krav til virksomheder omfattet
af bogføringsloven:
Udarbejdelse af beskrivelse af virksomhedens bogføringsprocedurer
Digital registrering af transaktioner i bogføringen
Digital opbevaring af regnskabsmateriale
Brug af certificerede, digitale bogføringssystemer
Nettobesparelsen for de ca. 416.000 virksomheder (heraf ca. 406.000 aktive
virksomheder) omfattet af de nye krav i bogføringsloven estimeres til at være ca.
2,9 mia. kr. årligt.
Opdaterede antagelser og forudsætninger gennemgås i det følgende. Derudover
henvises til den oprindelige Businesscase for Automatisk Erhvervsrapportering.
Tabel 01: Estimerede gevinster og omkostninger for virksomheder, mio. kr.
Gevinster og omkostninger
Gevinster
- Tidsbesparelse på manuelle processer
-
Realiseres én
gang
Årlig varig
effekt
(afrundet)
ca. 3.480
ca. 3.480
Kravene i den ny bogføringslov omfatter en bredere målgruppe end målgruppen i
den oprindelige businesscase fra 2020.
Potentialet, som er fundet i den opdaterede businesscase, er drevet af den
gevinst, som virksomhederne i målgruppen opnår ved at øge graden af
automatisering i processerne for fakturering og betalinger. Gevinsten, i form af
tidsbesparelsen, modregnes omkostningen til et digitalt regnskabssystem, og
heraf fremkommer nettobesparelsen for virksomhederne.
Ud over den umiddelbare gevinst for virksomhederne i form af en konkret
tidsbesparelse, som kan kvantificeres, er der også en række gevinster for
indberettende virksomheder, regnskabssystemudbydere eller offentlige
myndigheder, som ikke er kvantificerede. Der henvises til den oprindelige
businesscase for en gennemgang af disse.
Omkostninger
- Anskaffelse af digitalt regnskabssystem
I alt
-
-
ca. 595
ca. 595
ca. 2.885
© 2021KPMG P/S, a Danish limited liability partnership and a member firm of the KPMG global organisation of independent
member firms affiliated with KPMG International Limited, a private English company limited by guarantee. All rights reserved.
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm., om at redegøre for de forudsætninger og de beregninger, der ligger til baggrund for skønnet om at lette SMV’ernes bogføringen og indberetningen til myndigheder for ca. 3 mia. kr. ved at anvende digitale og automatiserede bogføringssystemer, til erhvervsministeren
2535691_0004.png
Estimerede gevinster
Estimeret årlige gevinster ved tidsbesparelse fordelt på administrative processer
Nedenfor vises opdateret tabel over gevinsten i form af virksomhedernes tidsbesparelse fordelt på administrative processer (tabel 47 i den oprindelige businesscase).
Baseline udgøres af omkostningerne for hver administrativ proces som kortlagt i
”Måling
af administrative omkostninger ved bogføringsloven og årsregnskabsloven (2019)
AMVAB-måling. Omkostningen for hver proces er justeret forholdsmæssigt, jf. opdaterede populationstal for de omfattede regnskabsklasser og jf. ny timepris på en
regnskabsmedarbejder på 373,53 kr./timen. Baseline udgøres af omkostningen for virksomheder i alle regnskabsklasser omfattet af de nye krav i bogføringsloven. Estimerede
besparelser er til gengæld kun fundet for virksomhederne i regnskabsklasse A, mikro B, B og C-mellem.
Tabel 02: Estimerede årlige gevinster for tidbesparelse på manuelle processer
Baseline
alle
regnskabsklasser
mio. DKK
(afrundet)
Aftale og løbende bogføring
Registrering af omsætning
Periodisering af omsætning
Registrering af omkostning
Periodisering af omkostning
Registrering af ændringer i varelager
Total
Aftale og løbende bogføring
Afstemning
Indbetaling
Udbetaling
Total
Afstemning
Manuelle input
Udarbejdelse af resultatopgørelse, noter mv.
(årsregnskab)
Udarbejdelse af momsindberetning
Total
Manuelle input
Indberetning
Indtastning/Indberetning årsregnskab
Indtastning/Indberetning af momsregnskab
Total
Indberetning
Total
ca. 15.500
ca. 360
ca. 16.270
ca. 410
ca. 3.670
ca. 36.210
ca. 5.340
ca. 6.680
ca. 12.020
Antagelser om effekter
Estimeret besparelse
mio. DKK
(afrundet)
ca. 1560
ca. 550
Effekt af regnskabssystem og automatisk fakturering estimeret
Antages uændret
Effekt af regnskabssystem og automatisk fakturering estimeret
Antages uændret
Antages uændret
Effekt af regnskabssystem estimeret
Effekt af regnskabssystem estimeret
ca. 2.110
ca. 550
ca. 650
ca. 1.200
ca. 860
ca. 860
ca. 20
ca. 20
ca. 49.110
Effekt af standardkontoplan og forudfyldning af indberetning estimeret
Effekt af standardkontoplan og forudfyldning af indberetning
ca. 160
ca. 160
ca. 10
ca. 10
ca. 3.480
© 2021KPMG P/S, a Danish limited liability partnership and a member firm of the KPMG global organisation of independent
member firms affiliated with KPMG International Limited, a private English company limited by guarantee. All rights reserved.
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm., om at redegøre for de forudsætninger og de beregninger, der ligger til baggrund for skønnet om at lette SMV’ernes bogføringen og indberetningen til myndigheder for ca. 3 mia. kr. ved at anvende digitale og automatiserede bogføringssystemer, til erhvervsministeren
2535691_0005.png
Estimerede omkostninger
Udgift til digitalt regnskabssystem
Et digitalt regnskabssystem, som kan sende og modtage e-faktura og lave momsregnskab, kan fås gratis (med op til 1000 posteringer om året). Med flere funktioner, herunder
automatisk afstemning med bank, koster en abonnementsløsning dog 200 - 250 kr. om måneden.
Det ikke er undersøgt i regi af business casen, hvilken regnskabssystem-løsning, der vil være tilstrækkelig i forhold til de certificeringskrav, som vil blive stillet jf. forslaget til
bogføringsloven. Det er muligt at de gratis løsninger vil være tilstrækkelige. I businesscasen tages der dog udgangspunkt i, at der skal bruges en abonnementsbaseret løsning
til de prisniveau, vi kan se i dag. Businesscasen tager derfor udgangspunkt i at regnskabssystem koster 2.400-3000 kr. om året pr. virksomhed.
Virksomhederne, som enten ikke har et regnskabssystem, eller som har et regnskabssystem, men manuelle processer omkring fakturering, antages her at skulle anskaffe sig
et abonnementsbaseret regnskabssystem (se segmentering af virksomhederne side 7).
Vi antager i businesscasen, at disse virksomheder skal anskaffe sig regnskabssystem, uanset om de har angivet, at de anvender bogholder/revisor eller ej (som virksomhederne
i regnskabsklasse A og mikro-B
er segmenteret efter). Dette skyldes, at tiden, som opgøres i businesscasen, er virksomhedernes ”egen tid” brugt på administrative
processer.
Også tomme virksomheder antages at skulle anskaffe sig et regnskabssystem, da disse stadig er underlagt kravene i bogføringsloven. Dermed får de tomme virksomheder en
omkostning, men har ikke noget potentiale for tidsbesparelse på processer, da de ikke har nogen aktivitet.
Der beregnes ingen omkostning til regnskabssystem for virksomheder i regnskabsklasse C-stor og regnskabsklasse D, da disse alle har regnskabssystem.
Tabel 03: Estimerede årlige omkostninger for virksomheder (DKK)
Populationer, BFL-krav
Regnskabsklasse A
Aktive
ca.108.300
ca. 26.500
ca. 266.000
ca. 5.300
ca. 2150
ca. 160
ca. 408.410
Tomme
0
ca. 5050
ca. 2700
0
I alt
ca. 108.300
ca. 31.550
ca. 268.700
ca. 5.300
ca. 2150
ca. 160
ca. 416.160
Andel, som skal have
regnskabssystem
72%
54%
46%
0%
0%
Antal
(afrundet)
ca. 100.700
ca. 145.000
ca. 2.450
0
0
ca. 248.150
Mio. DKK
(afrundet)
ca. 240
ca. 350
5
0
0
ca. 595
(med nettoomsætning < 300.000 kr. årligt)
Regnskabsklasse mikro B
Regnskabsklasse B
Regnskabsklasse C-mellem
Regnskabsklasse C-stor
Regnskabsklasse D
Total
ca. 7750
© 2021KPMG P/S, a Danish limited liability partnership and a member firm of the KPMG global organisation of independent
member firms affiliated with KPMG International Limited, a private English company limited by guarantee. All rights reserved.
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm., om at redegøre for de forudsætninger og de beregninger, der ligger til baggrund for skønnet om at lette SMV’ernes bogføringen og indberetningen til myndigheder for ca. 3 mia. kr. ved at anvende digitale og automatiserede bogføringssystemer, til erhvervsministeren
2535691_0006.png
Bilag
Forudsætninger for opdateret beregning
Målgruppe for krav i ny bogføringslov
For metode, forudsætninger og generel gennemgang af kilder henvises til den
oprindelse analyse fra 2020.
Forslaget til ny bogføringslov stiller følgende krav til virksomheder omfattet af
bogføringsloven:
Udarbejdelse af beskrivelse af virksomhedens bogføringsprocedurer
Digital registrering af transaktioner i bogføringen
Digital opbevaring af regnskabsmateriale
Brug af certificerede, digitale bogføringssystemer.
Datagrundlag og baseline i ny bogføringslov
På samme måde som i den oprindelige AER-businesscase etableres baseline på
baggrund af
”Måling
af administrative omkostninger ved bogføringsloven og
årsregnskabsloven (2019)
AMVAB-måling” som har opgjort virksomhedernes
,
administrative byrde i forbindelse med bogføring og udarbejdelse af årsregnskab.
Alle regnskabsklasser indgår i baseline, da kravene i den ny bogføringslov gælder
for alle regnskabsklasser.
Byrden for hver administrativ proces for hver regnskabsklasse er opdateret
relativt i forhold til justerede tidssvarende populationstal for regnskabsklasserne
givet af Erhvervsstyrelsen.
Til etablering af baseline for virksomhedernes administrative byrde er kun
medtaget aktive virksomheder og ikke
”tomme
virksomheder.
Tabel 04: Baseline for virksomhedernes omkostninger ved væsentlige
processer i forbindelse med bogføring og årsregnskab
Proces:
Aftale og løbende bogføring
Registrering af omsætning
Periodisering af omsætning
Registrering af omkostning
Periodisering af omkostning
Registrering af ændringer i varelager
Afstemning
Indbetaling
Udbetaling
Manuelle input
Udarbejdelse af resultatopgørelse, noter mv.
(årsregnskab)
Indberetning
Indtastning/Indberetning årsregnskab
Total
Mio. DKK
ca. 15.500
ca. 360
ca. 16.270
ca. 410
ca. 3.670
ca. 5.340
ca. 6.680
Disse krav vil gælde for:
Virksomheder omfattet af årsregnskabsloven, som har pligt til at udarbejde en
årsrapport.
Virksomheder med personlig hæftelse og en nettoomsætning, der i to år over-
stiger 300.000 kr. i to indkomstår i træk.
Kravene vil altså gælde for alle regnskabsklasser, men kun omtrent 108.000
virksomheder i regnskabsklasse A, som har omsætning på over 300.000 kr.
(oplyst af Skattestyrelsen). Kravene kommer til at gælde for en samlet population
på ca. 416.000*, heraf ca. 406.000 aktive virksomheder (ej tomme**).
Til estimering af gevinst ved tidsbesparelse anvendes kun populationer for aktive
virksomheder. Mens populationerne til beregningen af omkostningen også
indeholder tomme virksomheder.
Figur 01: Målgruppe for krav i ny bogføringslov
Krav bogføringslov
ca. 416.000 virksomheder
Regnskabsklasse A, omsætning
< 300.000 kr. årligt
ca. 270.000
Regnsk. A,
omsætn.
> 300.000
ca. 108.000
Mikro B
ca.
25.000
Regnskabsklasse B
ca. 270.000
C
ca.
7.500
D
ca.
160
ca. 860
ca. 20
ca. 49.110
6
member firms affiliated with
har
International Limited, a private
*Det antal årsrapporter ERST
KPMG
modtaget i 2020
English company limited by guarantee. All rights reserved.
**Tomme virksomheder = Selskaber uden anden aktivitet end indskudt kapital
© 2021KPMG P/S, a Danish limited liability partnership and a member firm of the KPMG global organisation of independent
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm., om at redegøre for de forudsætninger og de beregninger, der ligger til baggrund for skønnet om at lette SMV’ernes bogføringen og indberetningen til myndigheder for ca. 3 mia. kr. ved at anvende digitale og automatiserede bogføringssystemer, til erhvervsministeren
2535691_0007.png
Bilag
Forudsætninger for opdateret beregning
Beregning af tidsbesparelse i ny bogføringslov
Den opdaterede beregning af potentialet ved krav i bogføringsloven forsøger på
samme måde som i den oprindelige businesscase at kvantificere gevinsten ved
øget digitalisering og automatisering i fire af bogføringens grundlæggende
processer: Registrering af omsætning (salgsfakturaer), registrering af omkostning
(leverandørfakturaer) samt håndtering af indbetalinger og udbetalinger.
Figur 02: Segmentering af virksomhederne i BFL-målgruppen
Segmentering Regnskabsklasse A og Mikro B
Assistance
fra revisor
”Regnskabs-
system”
Population
134.800
1.655
Automatisk faktura
24%
Manuel faktura
8%
15%
Dette gøres ved at segmentere virksomhederne efter graden af digitalisering og
automatisering i deres regnskabsprocesser, og på denne baggrund beregne
virksomhedernes omkostning ved de administrative processer i et
”før
og efter-
scenarie”
Først beregnes omkostningen i den nuværende situation. Herefter
.
beregnes omkostningen igen i et scenarie, hvor de
”manuelle virksomheder”
(markeret med rødt i figur 08) er lige så hurtige som
”de
digitale
virksomheder”
.
Differencen mellem de to scenarier udgør potentialet for tidsbesparelse ved øget
digitalisering og automatisering.
I førnævnte AMVAB-måling har virksomhederne svaret på, hvorvidt de
”anvender
et økonomisystem
som ikke er et Excel-ark” og hvorvidt
”processerne
ang.
,
hhv.
salgsfaktura
og
leverandørfakturaer
er
automatiske”
.
Hhv.
”regnskabssystem”
og
”automatiske fakturaer”
bruges derfor som en indikator
for virksomhedens grad af digitalisering.
I den opdaterede beregning segmenteres målgruppen for kravene i den nye
bogføringslov som vist i figurerne til højre.
Til forskel fra den oprindelige businesscase, hvor de små virksomheder udgjorde
én samlet målgruppe af små virksomheder, segmenteres her også efter
regnskabsklasser. Det skyldes 1), at der er store forskelle på virksomhederne fra
regnskabsklasse A til og med regnskabsklasse D ift. kompleksitet, hvad angår
regnskabsprocesser, og 2), at de opdaterede populationstal, herunder særligt det
store antal virksomheder i regnskabsklasse A, som ikke er underlagt
bogføringslovens krav, ellers vil give anledning til en skævvridning mellem
stikprøve og population, hvis ikke der justeres herfor.
© 2021KPMG P/S, a Danish limited liability partnership and a member firm of the KPMG global organisation of independent
member firms affiliated with KPMG International Limited, a private English company limited by guarantee. All rights reserved.
76%
Ingen assistance
fra revisor
Assistance
fra revisor
Automatisk faktura
52%
19%
33%
Manuel faktura
Stikprøve
Manuelt system
24%
6%
Ingen assistance
fra revisor
18%
Segmentering Regnskabsklasse B
Population
266.000
379
”Regnskabs-
system”
Automatisk faktura
97%
Manuel faktura
46%
51%
Stikprøve
Manuelt system
3%
Segmentering Regnskabsklasse C-mellem
Population
5.300
185
Automatisk faktura
54%
Stikprøve
Manuel faktura
46%
Potentialet beregnes ikke for
virksomheder i regnskabsklasse C-
stor eller regnskabsklasse D.
Beregningen for hvert segment følger formlen:
Tid på en proces (gnsn. pr. virksomhed)
*
timepris regnskabsmedarbejder
*
en population
Der anvendes en opdateret timepris for en regnskabsmedarbejder, 373,53 kr./timen. Der taget udgangspunkt
i LONS20 fra Danmarks Statistik, 4311 Almindeligt regnskabs- og bogføringsarbejde.
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm., om at redegøre for de forudsætninger og de beregninger, der ligger til baggrund for skønnet om at lette SMV’ernes bogføringen og indberetningen til myndigheder for ca. 3 mia. kr. ved at anvende digitale og automatiserede bogføringssystemer, til erhvervsministeren
2535691_0008.png
kpmg.com/socialmedia
This proposal is in all respects subject to the negotiation, agreement, and signing of a specific engagement letter or contract, including agreement on the scope of services, and to
the satisfactory completion by KPMG P/S of applicable client and engagement acceptance procedures, including anti-money laundering documentation, independence and conflict of
interest checks and, where applicable, Audit Committee approval.
© 2021 KPMG P/S, a Danish limited liability partnership and a member firm of the KPMG global organisation of independent member firms affiliated with KPMG International
Limited, a private English company limited by guarantee. All rights reserved. For more detail about the structure of the KPMG global organisation, please visit
https://home.kpmg/governance
Document Classification: KPMG Confidential