Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2535689_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
1. marts 2022
Besvarelse af spørgsmål 179 alm. del stillet af udvalget den 3. februar
2022 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for de forudsætninger og de beregninger, der ligger
til baggrund for skønnet om at lette SMV’ernes bogføring og indberetning
til myndigheder for ca. 3 mia. kr. ved at anvende digitale og automatiserede
bogføringssystemer? Ministeren bedes i samme svar angive de forudsæt-
ninger og de beregninger, der angiver de forventede timebesparelser, som
SMV’erne skønnes at høste som følge af tiltaget
med høringsfrist 23. fe-
bruar 2022.
Svar:
Initiativet Automatisk Erhvervsrapportering indgår i den politiske aftale
om
”Hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer
i fremtiden
og innovative virksomheder”,
der blev indgået den 21. januar 2022. For-
slaget til ny bogføringslov gennemfører centrale dele af initiativet og er
sendt i offentlig høring den 26. januar 2022.
I 2020 udarbejdede KPMG for en fællesoffentlig arbejdsgruppe bestående
af bl.a. Erhvervsstyrelsen og Skattestyrelsen en business case for Automa-
tisk Erhvervsrapportering. Business casen viste et stort potentiale for at
lette virksomheders administrative tidsforbrug ved at udbrede brugen af
digitale systemer til bogføring og regnskab, der indeholder en række funk-
tioner, der understøtter automatiserede arbejdsgange. Business casen tog
udgangspunkt i udbredelse blandt de mindre virksomheder og sammenlig-
nede tidsforbruget for en lang række virksomheder ved forskellige proces-
ser omkring bogføring mv., herunder særligt tidsforbruget ved håndtering
af fakturering. Virksomhederne blev bl.a. segmenteret med udgangspunkt
i om deres bogførings- og regnskabsprocesser var digitalt understøttet.
I forbindelse med udmøntning af Automatisk Erhvervsrapportering i lov-
forslag til en ny bogføringslov har KPMG for Erhvervsstyrelsen udarbejdet
en opdateret business case ultimo 2021, der tager højde for indførslen af
obligatorisk brug af digitale bogføringssystemer for alle regnskabspligtige
virksomheder og virksomheder med en årlig nettoomsætning over 300.000
kr. Her vurderes det, at krav om, at virksomheder skal anvende et digitalt
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm., om at redegøre for de forudsætninger og de beregninger, der ligger til baggrund for skønnet om at lette SMV’ernes bogføringen og indberetningen til myndigheder for ca. 3 mia. kr. ved at anvende digitale og automatiserede bogføringssystemer, til erhvervsministeren
bogføringssystem vil medføre administrative lettelser for erhvervslivet på
netto ca. 2,9 mia. kr. årligt.
Ovenstående er baggrunden for, at der i den politiske aftale om en ny re-
formpakke for dansk økonomi står, at SMV’ernes bogføring og indberet-
ning til myndighederne kan lettes op til 3 mia. kr. ved brug af digitale og
automatiserede bogføringssystemer.
De omtalte business cases er vedlagt til orientering. Af de to business cases
fremgår de forudsætninger og de beregninger, der angiver de forventede
timebesparelser.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2