Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2526697_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 519
Doknr.
484944
Dato
10-02-2022
Svar på spørgsmål 158 (alm. del) fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Signe Munk (SF))
stillet den 24. januar 2022.
Spørgsmål nr. 158:
”Kan ministeren redegøre for, om kommuner i dag har mulighed for at regulere, hvilke
typer af produkter som der reklameres for i byrummet, når der gives tilladelser til op-
sætning af reklamer på eksempelvis stilladser? Det kunne eksempelvis være at, kom-
munen ikke tillader reklamer for benzin-, og dieselbiler på grund af deres klimabelast-
ning.”
Svar:
Lov om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for re-
klamering for andre, jf. lov nr. 490 af 7. juni 2006, indeholder hjemmel til kommuners
salg af reklamepladser på fast ejendom og løsøre, f.eks. stilladser.
Det er fastsat i loven, at kommuners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for
reklamering for andre skal være i overensstemmelse med markedsføringsloven og an-
den lovgivningen, jf. § 2, samt at kommunen skal opkræve markedsprisen for ydelsen,
jf. § 3. Loven indeholder ikke herudover regler om, hvilke hensyn kommuner kan eller
skal varetage i forbindelse med salg af reklamepladser.
Det fremgår imidlertid af lovens forarbejder, at kommuner ud over de betingelser, der
er indeholdt i loven, kan opstille lovlige betingelser for anvendelse af kommunens fa-
ste ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre. Det er i den forbindelse an-
ført, at det eksempelvis vil være i overensstemmelse med grundsætningen om saglig-
hed i forvaltningen, hvis kommunen forbyder reklamer med et vist indhold, f.eks. re-
klamer for alkohol, jf. afsnit 3.1 i de almindelige bemærkninger i lovforslag nr. 136 af
25. januar 2005 om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til
brug for reklamering for andre.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at loven bygger på tillid til, at kommunalbe-
styrelser og regionsråd vil være bedst egnede til at træffe beslutning om eventuel an-
vendelse af adgangen til at sælge reklameplads og i den forbindelse foretage den for-
nødne afvejning af på den ene side hensynet til neutralitet og saglighed og på den an-
den side hensynet til at skaffe sig supplerende finansiering, jf. betænkning afgivet af
Folketingets Kommunaludvalg den 18. maj 2006 til lovforslaget.
Det antages, at kommuner med hjemmel i almindelige kommunalretlige grundsætnin-
ger om kommuners opgavevaretagelse, de såkaldte kommunalfuldmagtsregler, kan va-
retage miljø- og klimahensyn.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 158: MFU spm., om kommuner i dag har mulighed for at regulere, hvilke typer af produkter som der reklameres for i byrummet, når der gives tilladelser til opsætning af reklamer på eksempelvis stilladser, til indenrigs- og boligministeren, kopi til erhvervsministeren
2526697_0002.png
Det er på baggrund af ovenstående Indenrigs- og Boligministeriets opfattelse, at kom-
muner i forbindelse med beslutning om anvendelse af kommunens faste ejendom og
løsøre til brug for reklamering for andre kan vedtage et forbud mod reklamering for
produkter, som må antages at indebære en belastning for miljøet og klimaet. Det be-
mærkes, at kommunen i den forbindelse er forpligtet til at iagttage princippet om lig-
hed i forvaltningen.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2