Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2513271_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
14. januar 2022
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 151 (Alm. del) af 13.
januar 2022 stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra det lukkede samråd om ECOFIN-
rådsmødet den 18. januar 2022, jf. ERU alm. del - samrådsspm. V?
Svar
Talepapiret fra samrådet er vedlagt som bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm., om talepapir fra det lukkede samråd om ECOFIN-rådsmødet den 18. januar 2022, til finansministeren
Side 2 af 4
Bilag 1
Tak for muligheden for at orientere om de sager på ECOFIN 18. januar, som er
relevante for Erhvervsudvalget. Det drejer sig alene om det franske formandskabs
arbejdsprogram.
Formandskabet ventes at prioritere fremskridt med en række sager på det finan-
sielle område. Det er sager, som generelt har til formål at styrke EU’s finansielle
indre marked og kreditinstitutternes robusthed.
De konkrete finansielle sager er ikke på dagsordenen for det kommende ECO-
FIN, men kan ventes drøftet i ECOFIN senere i 1. halvår. Vi har tidligere drøftet
flere af de centrale sager her i Udvalget.
Formandsskabet ventes blandt andet at prioritere fremskridt med forslagene til
EU-tiltag til at bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering, som vi drøftede her i Ud-
valget i december.
Pakken består af et forslag om en fælles EU-hvidvasktilsynsmyndighed, en ny
hvidvaskforordning og et nyt direktiv (Rådet har opnået enighed om pakkens nye
regler om overførsler af kryptoaktiver).
Sagen forhandles aktuelt på teknisk niveau, og formandskabet ventes at forsøge at
nå enighed i ECOFIN. Der planlægges en drøftelse på ECOFIN i juni.
Regeringen støtter generelt hvidvaskpakken, herunder etableringen af en EU-
hvidvasktilsynsmyndighed på grundlag af mere harmoniserede EU-hvidvaskregler.
Pakken kan bidrage betydeligt til en styrket indsats mod hvidvask.
Formandskabet vil også prioritere fremskridt med forslag til EU’s gennemførelse
af Basel-anbefalinger om kapitalkrav til banker og realkreditinstitutter.
De tekniske forhandlinger er lige gået i gang, og formandskabet planlægger en
drøftelse på ECOFIN i juni. Det mest sandsynlige er nok, at der tidligst opnås
enighed i Rådet om sagen i 2. halvår i år eller senere.
Vi havde en grundig drøftelse af sagen her i Udvalget før ECOFIN primo novem-
ber. Jeg har også besvaret nogle spørgsmål fra Udvalget om sagen (ERU spørgs-
mål 48 og 49) om det såkaldte kapitalgulv, overgangsordninger, og regeringens til-
gang til sagen. Vi vil også udarbejde et grund- og nærhedsnotat til Folketinget.
Forslaget til overgangsordninger indebærer en slags midlertidige rabatter på kapi-
talkrav, hvor boliglån med lav risiko og lån til virksomheder uden kreditvurdering
frem til og med 2032 kan opnå lavere kapitalkrav, når kreditinstitutter benytter
egne risikomodeller til at beregne deres kapitalkrav.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm., om talepapir fra det lukkede samråd om ECOFIN-rådsmødet den 18. januar 2022, til finansministeren
Side 3 af 4
Overgangsordningerne er en imødekommelse af Danmark, der i flere år har arbej-
det for, at forslagene skal tage hensyn til særlige europæiske forhold, herunder lav-
risiko boliglån, som fx formidles af danske realkreditinstitutter.
Det er fortsat vores holdning. Sagen har som bekendt høj prioritet for regeringen.
Vi vil arbejde for, at overgangsordningerne vedr. kapitalgulvet i højere grad bliver
permanente frem for midlertidige.
Og vi vil arbejde for, at overgangsordningen for boliglån udvides til mindre kredit-
institutter, som anvender den generelle standardmetode.
Disse ønsker bliver svære at få opfyldt, fordi mange mener, at vi allerede er blevet
imødekommet meget. Men regeringen vil gøre, hvad vi kan.
Jeg ser frem til vores møde om sagen 19. januar, hvor vi kan gå mere i dybden
med forslaget og dets konsekvenser samt den danske tilgang til forhandlingerne.
Formandskabet ventes også at prioritere fremskridt med revision af EU-ram-
merne for forsikrings- og pensionssektoren, de såkaldte Solvens II-regler.
Formandskabet planlægger en drøftelse på ECOFIN i juni, evt. mhp enighed.
Forslaget har til formål at udvikle de eksisterende regler og lave målrettede juste-
ringer. Forsikrings- og pensionsselskaberne skal blandt andet tilskyndes til at fore-
tage flere langsigtede investeringer, herunder i den grønne omstilling.
Reglerne skal også tage bedre højde for, at renterne kan være meget lave og endda
negative. Og selskaberne skal være robuste over for renteudsving, der påvirker
værdien af selskabernes aktiver og forpligtigelser. Det skærper behovet for, at sel-
skaberne er tilstrækkeligt polstret med kapital.
Regeringen støtter generelt en revision af Solvens II. Regeringen støtter, at selska-
berne skal kunne foretage flere langsigtede investeringer, herunder for at bidrage
til den grønne omstilling. Samtidigt er det vigtigt, at selskabernes kapitalkrav fort-
sat afspejler deres reelle risici, blandt andet i den nuværende situation med lave
renter. Kapitalkravene skal sikre, at selskaberne er robuste og kan leve op til deres
forpligtigelser over for deres kunder.
Formandskabet ventes også at prioritere andre finansielle sager.
Det gælder arbejdet med bæredygtig finansiering, herunder EU-standarden for
grønne obligationer og udmøntning af EU’s klassifikationssystem for bæredygtig
finansiering (EU-taksonomien),
samt udviklingen af EU’s finansielle markeder,
den såkaldte kapitalmarkedsunion.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm., om talepapir fra det lukkede samråd om ECOFIN-rådsmødet den 18. januar 2022, til finansministeren
Side 4 af 4
Et vigtigt tema vil også fortsat være fremskridt med styrkelsen af bankunionen og
den finansielle regulering i EU. Drøftelserne drejer sig dels om at styrke bankernes
robusthed, hvor tiltagene gælder for alle EU-lande, og dels om en fælles indsky-
derforsikring for landene i bankunionen.
Der ventes i ECOFIN generel støtte til formandskabets prioriteter. Fra regerin-
gens side støtter vi også prioriteterne. Men vi vender tilbage til de enkelte sager og
regeringens oplæg til dansk holdning, når sagerne nærmer sig behandling på kom-
mende rådsmøder.