Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2514888_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. januar 2022
Besvarelse af spørgsmål 141 alm. del stillet af udvalget den 21. de-
cember efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af 15. december 2021 af
ERU alm. del - spørgsmål 73 redegøre for, om ministeren ikke mener, det
er relevant for Erhvervsstyrelsen at allokere ressourcer med henblik på at
undersøge omfanget af de administrative konsekvenser for erhvervslivet?
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Erhvervsstyrelsen,
som oplyser følgende:
”Erhvervsstyrelsen
vurderer efter sædvanlig praksis de administrative
konsekvenser for erhvervslivet ved alle lovforslag og bekendtgørelsesud-
kast. Vurderingerne, der foretages i henhold til AMVAB-metoden, finder
sted forud for den offentlige høring og fremgår heraf. Ligeledes fremgår
vurderingerne af lovforslagenes alm. bemærkninger, når disse fremsættes
i Folketinget.
Som beskrevet i hhv.
Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvensvur-
deringer
og
AMVAB-Vejledningen
er udgangspunktet for vurderingerne
de konkrete nye eller ændrede krav, som erhvervslivet vil blive mødt
med, når reguleringen udmøntes. I de tilfælde hvor Erhvervsstyrelsen
vurderer, at et lovforslag eller bekendtgørelsesudkast vil medføre væsent-
lige administrative konsekvenser, dvs. over 4 mio. kr., gennemføres en
såkaldt AMVAB-måling. Såfremt der påvises væsentlige konsekvenser
for erhvervslivet (løbende såvel som omstilling) forelægges opgørelsen
regeringens økonomiudvalg til godkendelse. Dette finder ligeledes sted
forud for den offentlige høring og fremsættelsen i Folketinget.
Erhvervsstyrelsen bemærker desuden, at der tidligere har været forsøg på
at give et samlet overblik over de administrative omkostninger ved gæl-
dende regulering. Det har vist sig at være forbundet med et meget stort
ressourcetræk, og det har samtidig været vanskeligt at skabe et samlet
metodisk korrekt billede. Samtidig er de administrative omkostninger ved
love og bekendtgørelser ikke statiske, da f.eks. omkostningerne forbundet
med bogføring ændres over tid i forbindelse med indføring af digital bog-
føring. Et samlet overblik vil således hurtigt blive forældet.”
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm., om det er relevant for Erhvervsstyrelsen at allokere ressourcer med henblik på at undersøge omfanget af de administrative konsekvenser for erhvervslivet, til erhvervsministeren
På baggrund af Erhvervsstyrelsens bidrag er det min vurdering, at den
nuværende praksis bidrager til gennemsigtighed af omfanget af de konse-
kvenser, som regulering kan have for erhvervslivet, herunder en oplyst
beslutningsproces i regeringen og Folketinget og i det lovforberedende
arbejde. Hertil kommer, at regeringen årligt oversender en redegørelse til
Folketinget om udviklingen i de erhvervsøkonomiske konsekvenser i det
forgangne år. Den seneste redegørelse om erhvervslivet og reguleringen
for 2019 og 2020 blev oversendt til Folketinget den 2. juni 2021. Redegø-
relsen for 2021 forventes oversendt til Folketinget i marts
2022.
Jeg finder således ikke, at der er grund til at ændre denne praksis, som
skiftende regeringer har fulgt, ligesom jeg ikke finder det
relevant for Erhvervsstyrelsen at allokere ressourcer med henblik på en
opgørelse af de administrative omkostninger ved at efterleve den samlede
erhvervsrettede regulering pr. ministerieområde.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2