Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2514878_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. januar 2022
Besvarelse af spørgsmål 139 alm. del stillet af udvalget den 21. de-
cember 2021 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvad barriererne er for at lave et samlet sy-
stem for erhvervsdrivende, hvor alle relevante oplysninger fra det offent-
lige, herunder diverse frister og krav, kan tilgås?
Svar:
Regeringen har et ønske om at det skal være let for virksomhederne at
leve op til krav og frister fra det offentlige. Det afspejler sig i en række
tilbud og services, som Erhvervsministeriet på vegne af det offentlige
stiller til rådighed for virksomhederne. Centralt heri står virksomhedspor-
talerne Virksomhedsguiden og Virk.
Erhvervsstyrelsen fører, jf. §11 i lov om erhvervsfremme, den fællesof-
fentlige platform Virksomhedsguiden.dk. Virksomhedsguiden yder vej-
ledning om opstart, drift og udvikling af virksomhed på tværs af myndig-
heder og erhvervsfremmesystemet. Det påhviler alle relevante myndighe-
der at bidrage til platformens indhold, herunder om de generelle krav og
regler virksomhederne er underlagt i forskellige situationer. Virksom-
hedsguiden samler i dag ca. 250 vejledende artikler, herunder interaktive
guides, fra over 20 myndigheder og udstiller ca. 600 aktuelle erhvervs-
fremmetilbud. Virksomhedsguiden videreudvikles løbende med henblik
på at give virksomhederne relevant vejledning og konkret hjælp uanset,
om de står i opstartsfase, overvejer at eksportere, skal igennem en digital
eller grøn omstilling, ejerskifte osv.
Virk er den fællesoffentlige indberetningsplatform, hvor alle indberetnin-
ger, som virksomhederne skal foretage til det offentlige, er samlet. Her
kan virksomhederne fx indberette deres årsrapport, søge om refusion for
syge medarbejdere, foretage ændringer i deres virksomhedsregistreringer
eller indberette moms. De kan også tilgå deres digitale post fra det offent-
lige. I modsætning til Virksomhedsguiden er myndighederne ikke pålagt
ved lov at bidrage med indhold. I stedet er det besluttet i regi af de fæl-
lesoffentlige digitaliseringsstrategier, at myndighederne skal udstille ind-
hold på Virk. Grundprincippet er, at de enkelte ressortmyndigheder har
ansvar for deres indberetninger, og at de udstilles på en ensartet og bru-
gervenlig måde på Virk.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om, hvad barriererne er for at lave et samlet system for erhvervsdrivende, hvor alle relevante oplysninger fra det offentlige kan tilgås, til erhvervsministeren
De to platforme supplerer hinanden således, at den generelle vejledning
og information om regler gives på Virksomhedsguiden, mens den konkre-
te indberetning og hjælpen hertil foregår på Virk. Erhvervsstyrelsen ar-
bejder desuden på at personalisere dele af informationen på Virk og Virk-
somhedsguiden, så virksomhederne kan se præcis hvilke frister, der gæl-
der for dem, samt hvilke sager de har med det offentlige, samt få målret-
tet information om relevante regler, indberetninger og erhvervsfremme-
tilbud.
De to platforme fungerer som indgange for mange virksomheder til op-
lysninger fra og indberetninger til det offentlige. Relevante myndigheder
gør i stigende grad brug af de fællesoffentlige platforme. Men en udfor-
dring er, at der kontinuerligt skal arbejdes med platformene, så de til sta-
dighed forbedres og vedligeholdes med fyldestgørende og opdateret in-
formation til virksomhederne. Det sker i samarbejde mellem Erhvervssty-
relsen og de ansvarlige ressortmyndigheder. De enkelte ressortmyndighe-
der har ansvar for at prioritere ressourcer til opfyldelse af vejlednings-
pligten mellem henholdsvis egen hjemmeside og de fællesoffentlige plat-
forme.
En anden udfordring, der kan peges på, er af teknisk karakter. De it-
systemer, der holder myndighedernes oplysninger og data af relevans for
virksomhederne, er ikke altid af en karakter, så de umiddelbart kan ud-
veksle data med de fælles platforme. Der vil således i nogle tilfælde skul-
le ske en tilpasning af it-systemer hos ressortmyndighederne før der ek-
sempelvis kan leveres de ønskede, korrekte og altid opdaterede data til et
samlet overblik over frister.
Erhvervsministeriet arbejder kontinuerligt med bedre at udnytte potentia-
let i de fællesoffentlige platforme til gavn for erhvervsdrivende i Dan-
mark. Det sker ved tværgående samarbejder primært i regi af det fælles-
offentlige digitaliseringspartnerskab og de fællesoffentlige digitalise-
ringsstrategier.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2