Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
05. januar 2022
Besvarelse af spørgsmål 116 alm. del stillet af udvalget den 13. decem-
ber 2021 efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Er ministeren enig med SF i, at børn, der gør brug af digitale tjenester, bør
nyde mere beskyttelse fra dataindsamling og reklamer end voksne?
Svar:
Regeringen er enig i, at børn bør nyde en særlig beskyttelse, når de gør brug
af digitale tjenester
–
også mere end voksne.
Regeringens to udspil ”Tech-giganter:
Mere retfærdig konkurrence og
bedre forbrugerbeskyttelse” og ”Sociale mediers ansvar –
skærpede krav
til sociale medier og digital dannelse af børn og unge”
har begge til formål,
at tech-giganterne og de sociale medier skal tage et større ansvar for deres
platforme og i højere grad underlægges demokratisk kontrol. Begge udspil
understøtter også målet om, at vi passer bedre på vores børn online. Det
afspejler sig blandt andet i en række målrettede initiativer rettet mod børn
og unge på sociale medier.
Det handler blandt andet om den netop vedtagne lovændring af markeds-
føringsloven, hvor der nu stilles skærpede krav til markedsføring rettet mod
børn og unge, skærpede krav til anvendelse af børn til markedsføring på
sociale medier og standardiseret markering af brugergenereret markedsfø-
ring på sociale medier.
Det følger desuden af databeskyttelsesforordningen, at børn bør nyde sær-
lig beskyttelse af deres personoplysninger, eftersom de ofte er mindre be-
vidste om de pågældende risici, konsekvenser og garantier og deres ret-
tigheder for så vidt angår behandling af personoplysninger. En sådan særlig
beskyttelse bør navnlig gælde for brug af børns personoplysninger med
henblik på markedsføring eller til at oprette personligheds- eller brugerpro-
filer og indsamling af personoplysninger vedrørende børn, når de anvender
tjenester, der tilbydes direkte til et barn.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk