Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2509321_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
05. januar 2022
Besvarelse af spørgsmål 116 alm. del stillet af udvalget den 13. decem-
ber 2021 efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Er ministeren enig med SF i, at børn, der gør brug af digitale tjenester, bør
nyde mere beskyttelse fra dataindsamling og reklamer end voksne?
Svar:
Regeringen er enig i, at børn bør nyde en særlig beskyttelse, når de gør brug
af digitale tjenester
også mere end voksne.
Regeringens to udspil ”Tech-giganter:
Mere retfærdig konkurrence og
bedre forbrugerbeskyttelse” og ”Sociale mediers ansvar –
skærpede krav
til sociale medier og digital dannelse af børn og unge”
har begge til formål,
at tech-giganterne og de sociale medier skal tage et større ansvar for deres
platforme og i højere grad underlægges demokratisk kontrol. Begge udspil
understøtter også målet om, at vi passer bedre på vores børn online. Det
afspejler sig blandt andet i en række målrettede initiativer rettet mod børn
og unge på sociale medier.
Det handler blandt andet om den netop vedtagne lovændring af markeds-
føringsloven, hvor der nu stilles skærpede krav til markedsføring rettet mod
børn og unge, skærpede krav til anvendelse af børn til markedsføring på
sociale medier og standardiseret markering af brugergenereret markedsfø-
ring på sociale medier.
Det følger desuden af databeskyttelsesforordningen, at børn bør nyde sær-
lig beskyttelse af deres personoplysninger, eftersom de ofte er mindre be-
vidste om de pågældende risici, konsekvenser og garantier og deres ret-
tigheder for så vidt angår behandling af personoplysninger. En sådan særlig
beskyttelse bør navnlig gælde for brug af børns personoplysninger med
henblik på markedsføring eller til at oprette personligheds- eller brugerpro-
filer og indsamling af personoplysninger vedrørende børn, når de anvender
tjenester, der tilbydes direkte til et barn.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 116: MFU spm., om ministeren er enig med SF i, at børn, der gør brug af digitale tjenester, bør nyde mere beskyttelse fra dataindsamling og reklamer end voksne, til erhvervsministeren
2/2
Det fremgår videre af databeskyttelsesforordningen, at alle oplysninger og
meddelelser, hvis behandling er rettet mod et barn, skal være i et så klart
og enkelt sprog, at et barn let kan forstå dem.
Derudover følger det af markedsføringsloven, at erhvervsdrivende, der
markedsfører sig over for børn og unge, skal udforme deres markedsføring
på en måde, der tager højde for de særlige beskyttelsesbehov, som denne
målgruppe har. I tillæg til det er der netop vedtaget en ændring af markeds-
føringsloven, der skærper kravene til markedsføring over for børn og unge,
herunder ikke mindst på de sociale medier, jf. ovennævnte regeringsudspil.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup