Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2509282_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
05. januar 2022
Besvarelse af spørgsmål 107 alm. del stillet af udvalget den 13. decem-
ber 2021 efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Ministeren nævnte på samrådet den 7. december 2021 om ERU alm. dels-
amrådsspørgsmål I-O, at Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med retou-
cherede reklamer. Hvor mange af den slags sager har været indbragt for
Forbrugerombudsmanden, og hvordan er de faldet ud? Mener ministeren,
at det er et godt alternativ til mærkning af retoucheret eller ikke-retoucheret
indhold, eller mener ministeren, at der skal regulering til?
Svar:
Som jeg nævnte på samrådet, kan retoucheret reklame efter omstændighe-
derne være i strid med markedsføringslovens krav om god skik og vildled-
ningsforbuddet, og det vil i så fald være Forbrugerombudsmanden, der skal
afgøre, om retoucheret reklame er i strid med markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmanden har oplyst, at der er modtaget én sag om retou-
cheret reklame. Det var i 2011, hvor det på daværende tidspunkt blev vur-
deret, at reklamen ikke var retoucheret i en sådan grad, at reklamen var
vildledende efter markedsføringsloven.
Det følger af markedsføringsloven, at erhvervsdrivende, der markedsfører
sig over for børn og unge, skal udforme deres markedsføring på en måde,
der tager højde for de særlige beskyttelsesbehov, som denne målgruppe har.
Derudover har Folketinget netop vedtaget en ændring af markedsførings-
loven, der skærper kravene til markedsføring over for børn og unge.
Regeringen mener, at forslaget om en frivillig mærkningsordning for re-
toucherede billeder er interessant. Regeringen har med interesse set på
Norge, der har en ordning, hvor der stilles krav om, at reklamer, der er
retoucheret på en måde, så det ændrer modellens kropsfacon, skal gøre op-
mærksom på dette. Vi er ved at undersøge disse muligheder nærmere ift.
hvordan det kan gøres i overensstemmelse med både EU-retten og vores
nationale regelsæt.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 107: MFU spm. om, hvor mange af den slags sager har været indbragt for Forbrugerombudsmanden, og hvordan er de faldet ud, til erhvervsministeren
2/2
Jeg skal endvidere bemærke, at Forbundet for Influenter og Bloggere under
Dansk Journalistforbund har udarbejdet etiske retningslinjer, hvoraf det
bl.a. fremgår, at man skal gøre opmærksom på retoucherede billeder, som
ændrer proportionerne på kroppen, hvis man har mange følgere under 24
år.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup