Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del
Offentligt
Enhed: BESS
Sagsbeh.: DEPMPB
Koordineret med:
Sagsnr.: 2117357
Dok. nr.: 1991646
Dato: 10-11-2021
Sundhedsministeriet
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål B-C
Samrådsspørgsmål B:
”Hvordan harmonerer
statsministerens udtalelse under FN’s Generalforsamling i
New York: ”Vi skal sikre global adgang til vacciner. Ingen
af os kan lægge corona bag os, indtil alle kan. Danmark
forpligter sig til vaccinesolidaritet og Covax” med
regeringens beslutning om at sælge vacciner til de
velstående lande Australien og New Zealand i stedet for at
donere vaccinerne til lande gennem COVAX til i Afrika?”
Samrådsspørgsmål C:
”Mener ministrene, jf. EPI alm. del -
samrådsspm. A og B, at Danmark først og fremmest i
pandemibekæmpelsen bør prioritere at donere vacciner til
de mest coronaudsatte og fattige lande, hvor der er størst
behov, fremfor til lande, som har købekraft og højere
vaccinationsdækning, og er ministrene enig i, at Danmark
kan spille en større rolle i pandemibekæmpelsen ved hjælp af
donationer og ved at videregive gode danske erfaringer med
vaccinationsudrulning”
Stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL)
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd om salg af vacciner og donation af vacciner gennem COVAX (samrådsspm. B-C), til sundhedsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
Donation i fht. salg
Regeringen har i løbet af 2021 besluttet, at der skal doneres
ca. 10 mio. doser COVID-19 vaccine. Heraf vil over 7,5
mio. doser blive doneret til COVAX, som står for en
videredistribution til de lande, som har det største behov.
Leverancerne til COVAX er i gang og leveres direkte fra
fabrikkerne i takt med, at de bliver produceret.
I sammenligning hertil har Danmark solgt ca. 700.000
mRNA-vacciner til hhv. Australien og New Zealand.
Der er altså tale om en tobenet strategi, donation og salg,
som bygger på den vaccinestrategi, regeringen tidligere har
fremlagt for sundhedsordførere.
Baggrunden for strategien vedr. salgs-delen er, at især
mRNA-vacciner er meget dyre at indkøbe. Samlet set, har
Danmark i alt brugt ca. 4,9 mia. kr. på indkøb af COVID-19
vacciner i årene 2021-2023. Det er altså et ganske betydeligt
beløb.
Side 2
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd om salg af vacciner og donation af vacciner gennem COVAX (samrådsspm. B-C), til sundhedsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
Den regning kan blive endnu større i de efterfølgende år –al
afhængig af, hvordan COVID-19 udvikler sig.
Derfor er det også regeringens holdning, at der skal være en
balance mellem donation af vacciner, og muligheden for at
hente nogle af udgifterne hjem igen. Det synes jeg bestemt er
rimeligt, ikke mindst set i lyset af de mange vacciner
Danmark har allokeret til donation.
Dertil skal man naturligvis være opmærksom på, at Danmark
på ingen måde får profit i forbindelse med salg. Vaccinerne
bliver solgt til indkøbspris.
Det samme gjorde sig gældende, da Danmark indkøbte ca. 1
mio. vacciner fra Rumænien. Der er godt internationalt
samarbejde, som gør, at vi på tværs kan hjælpe hinanden
med at holde epidemien i skak. Samarbejdet inkluderer salg
– og det mener jeg ikke, at der er noget odiøst i.
Side 3
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd om salg af vacciner og donation af vacciner gennem COVAX (samrådsspm. B-C), til sundhedsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
Udviklingen og produktionen af COVID-19 vacciner er
samtidig ved at nå et niveau, hvor der kommer flere og flere
vacciner på markedet. Derfor er det langt fra sikkert, at det
vil være muligt at sælge COVID-19 vacciner i fremtiden,
men det er forsat regeringens strategi at afsøge
mulighederne.
Det samme gør sig gældende i forhold til donationer, hvor
regeringen løbende vil sikre, at vaccinestrategien følges, så
Danmark bidrager til at skabe immunitet på verdensplan.
Dertil skal det understreges, at det endnu ikke besluttet, hvor
mange vacciner der evt. vil skulle sælges, eller hvor mange
vacciner der vil skulle doneres i fremtiden. Det beror på en
løbende vurdering, som bl.a. skal tage højde for en række
parametre herunder behovet for vacciner til det danske
program for revaccination og nye virus-varianter.
Side 4
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd om salg af vacciner og donation af vacciner gennem COVAX (samrådsspm. B-C), til sundhedsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
Erfaringsdeling
Foruden vacciner bidrager Danmark til den internationale
bekæmpelse af COVID-19 ved at dele vores erfaringer med
andre lande, som kan drage nytte af det.
I Sundhedsministeriet har vi modtaget adskillige invitationer
til møder og konferencer, hvor lande deler erfaringer.
Jeg har også selv rakt ud til lande, som jeg mener, vi kan
lære noget af. Der var ingen, som var forberedt på COVID-
19, og vi skal dele ud af vores erfaringer, ligesom vi gerne
vil lære af andres.
Vi har i ministeriet har haft bilateral kontakt med en lang
række lande ved møder, gennem mail eller lignende.
Jeg har også deltaget i adskillelige møder med de nordiske
sundhedsministre, alle EU's sundhedsministre og andre
møder i regi af EU, WHO, EØS mv. Mange af møderne har
været tilbagevendende, så der på internationalt plan har
været en konstant opdatering og udveksling af nyeste
erfaringer i forbindelse med vaccinationsudrulning.
Side 5
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd om salg af vacciner og donation af vacciner gennem COVAX (samrådsspm. B-C), til sundhedsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
Emnerne har været vaccinationsudrulning, men herudover
også alt fra digital infrastruktur, beredskabsplaner og
krydsvaccination af sundhedsprofessionelle til opbevaring af
vacciner, test- og kommunikationsstrategi i forbindelse med
håndteringen af COVID-19.
Det skal understreges, at vores erfaringer er skabt ud fra
nogle forudsætninger, som mange lande ikke har:
- Vi ligger i toppen blandt verdens lande, når det
kommer til tillid til myndighederne.
- Det hænger bl.a. sammen med, at vi er det mindst
korrupte land i verden.
- Og at vi lægger vægt på åbenhed og frivillighed i
vaccinationsindsatsen. Det vækker tillid.
- Vi er desuden blandt de mest digitaliserede lande i
verden. Det er et væsentligt element i
vaccinationsudrulningen, at vi fx har digital
registrering af vaccinationer, digitalt udsendte
invitationer og online tilmelding til vaccination.
Side 6
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd om salg af vacciner og donation af vacciner gennem COVAX (samrådsspm. B-C), til sundhedsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
- Endelig har Danmark allerede før COVID-19 generelt
haft en høj vaccinationstilslutning, eksempelvis
modtog 96 % af børn født i 2016 den første vaccine i
børnevaccinationsprogrammet (SST).
For lande, som ikke har lige så høj tillid til deres
myndigheder, grad af digitalisering eller tradition for
vaccinationer, kan vores erfaringer være mindre brugbare
eller i det mindste ikke overføres direkte. Men vi står altid
meget gerne til rådighed for at dele vores erfaringer.
Side 7