Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del
Offentligt
2614240_0001.png
Regionshuset
Aarhus
Indkøb & Medicoteknik
Universitetsbyen 25
Bygning 2A, 3. sal
DK 8000 Aarhus C
Tel. +45 7841 4500
[email protected]
www.im.rm.dk
Region Midtjyllands besvarelse på Styrelsen for Forsyningssikkerheds
henvendelse af 23. juni 2022 angående spørgsmål fremført på
samråd den 22. juni 2022 i Folketingets Epidemiudvalg vedrørende
udbud på antigenselvtest og kriterier for valg af leverandører af
antigenselvtest.
Tak for henvendelsen, hvori Region Midtjylland bliver bedt om at
redegøre for de overvejelser, der er gjort i forbindelse med indkøbet af
antigenselvtest i vinteren 2021/2022, herunder kvaliteten af test, priser
på test og kriterier for valg af leverandører.
Dato 28-06-2022
Sags nr. 1-23-4-72-29-20
Side 1
Region Midtjyllands overvejelser er beskrevet i vedlagte notat ”Aftaler
om Region Midtjyllands
indkøb af antigentest for staten 2021/2022 (til superviseret selvtest)”,
der fungerede som
orientering af regionsrådet i Region Midtjylland den 23. februar 2022.
Med udgangspunkt i den aktuelle situation med samrådet vil Region Midtjylland gerne
opsummere følgende væsentlige pointer:
Region Midtjylland har gennemført udbud og indkøb under hensyntagen til den store alvor, der fra
ministeriel side blev betonet. Herunder ikke mindst betydningen af, at antigentestkits jævnfør
teststrategien hurtigt kom ud til de borgere, der havde brug for at blive testet. Der var i de aktuelle
situationer meget stort pres på at få holdt Danmark åben og stort pres på testcentrene. Det betød
bl.a., at der i en række tilfælde helt ekstraordinært var grundlag for at benytte direkte tildeling
(udbudslovens §80 stk. 5). Dette er – til oplysning - en paragraf, som Region Midtjylland
udelukkende har anvendt i forbindelse med hasteopgaver i forhold til corona, men aldrig tidligere
har fundet anledning til at benytte.
Den alvorlige situation, som landet stod i med pandemien, betød, at Region Midtjylland lagde stor
vægt på kvaliteten af de indkøbte kits. Som det fremgår af redegørelserne, stod vi imidlertid i en
aktuel og kritisk situation, hvor der på indkøbstidspunktet ikke forelå et entydigt valideret
grundlag over testkits, man burde prioritere. For at sikre kvaliteten tog Region Midtjylland derfor
udgangspunkt i de foreløbige resultater, der kunne indhentes fra et nationalt studie (Hvidovre-
listen), SSI-listen, EU's liste (A common list of COVID-19 rapid antigen tests) samt den "tyske liste"
(Comparative sensitivity evaluation for 122 CE-marked rapid diagnostics test for SARS-VoV-2
antigen). Dette var det tilgængelige grundlag for at foretage en kvalitativ vurdering af de
antigentestkits, som Region Midtjylland indkøbte. Dette upåagtet, var det på de tidspunkter, hvor
testkits skulle indkøbes efter bestilling fra staten, vanskeligt at få fuldstændig klarhed over
kvaliteten af de enkelte kits i en form, der gjorde det muligt at opstille brugbare kvalitetskrav i
udbuddene. Det er dog Region Midtjyllands vurdering, at det i høj grad er lykkedes at indkøbe test,
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om ministeren vil indhente en udtalelse fra Regions Midtjylland om grundlaget for at tildele ordre til leverandører, som ikke var registreret i det dynamiske indkøbssystem, til justitsministeren
2614240_0002.png
der har en tilfredsstillende kvalitet. Og dette til trods for den yderst vanskelige markeds- og
leverancesituation på daværende tidspunkt.
Da Region Midtjylland – som nævnt – ikke tidligere har anvendt udbudslovens § 80. stk. 5 og
ønskede at finde en anden måde at foretage indkøbene på i en periode med meget korte frister til
bestilling, udviklede Region Midtjylland tidligt i forløbet et dynamisk indkøbssystem. Formålet var
at gennemføre udbud med korte tidsfrister og være i stand til at tage højde for, at kvaliteten i
testene ville udvikle sig positivt. Målet var dermed at kunne undgå brugen af udbudslovens § 80
stk. 5. Men som det fremgår, betød en række udefrakommende forhold desværre, at det ikke blev
muligt at gennemføre udbud via det dynamiske indkøbssystem.
I forhold til pris og valg af leverandører henvises til side 11-13 i notatet "Aftaler
om Region
Midtjyllands indkøb af antigentest for staten 2021/2022 (til superviseret selvtest)”.
Det er i den
forbindelse afgørende at være opmærksom på, hvordan markedssituationen i Danmark og på
verdensplan var på det givne tidspunkt. Dertil skal fremhæves, at fragtmulighederne med skib i
flere tilfælde ikke var muligt. Desuden var den tid, der var givet fra den statslige bestilling til at
leverancen skulle foreligge, ensbetydende med, at der i flere tilfælde var tale om hasteordrer. Da
der var tale om meget store beløb, yderst samfundskritiske varer, stort behov for høj
leveringssikkerhed samt varer af høj kvalitet i et meget overophedet marked, så afspejlede det sig
i prisen. I dette indgår, at fragten foregik med fly for at sikre den hurtige levering, som var indlejret
i den statslige bestilling.
Region Midtjylland er af den opfattelse, at vi igennem hele forløbet har overholdt udbudsloven og
har haft en tæt og god dialog med de relevante aktører.
Vi er ikke informeret om, at der skulle være indgivet en klage til Klagenævnet for udbud vedr.
regionens udbud/indkøb af antigentestkits, men udelukkende at en leverandør overvejer det. I
Region Midtjylland hilser vi en eventuel klage velkommen med henblik på at få prøvet brugen af
udbudslovens § 80 stk. 5.
I forhold til spørgsmålet, hvem blev ordrerne givet til, har Region Midtjylland – i det meget
overophedede marked i en situation, der nærmest kan betegnes som kaotisk på daværende
tidspunkt, lagt vægt på 1) kvaliteten af de produkter, som leverandørerne kunne levere, og 2) at
leverandørerne kunne leve op til kravet om en positiv egenkapital. Kapaciteten til at kunne levere
inden for de meget snævre tidsgrænser, som det var Region Midtjylland givet, har naturligvis
været afgørende. Valget af leverandører har naturligvis også været påvirket af, at en lang række af
de leverandører, som typisk ville kunne forventes at løse opgaven, i denne periode meldte "pas"
og ikke var i stand til at løse opgaven.
Afslutningsvist vil vi klart bede om, at redegørelser for eller svar på spørgsmål vedrørende Region
Midtjyllands ageren i forbindelse med udbud og indkøb af testkits tager højde for de betingelser,
som regionen var givet. Desuden den ekstraordinære situation på det givne tidspunkt, regionen
måtte handle på - i et meget højt tempo. Som et helt centralt element skal det pointeres, at vi stod
over for et helt nyt marked, hvor de fleste lande på samme tid forsøgte at købe de samme
nyudviklede produkter.
Side 2
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om ministeren vil indhente en udtalelse fra Regions Midtjylland om grundlaget for at tildele ordre til leverandører, som ikke var registreret i det dynamiske indkøbssystem, til justitsministeren
2614240_0003.png
Region Midtjylland stiller sig naturligvis gerne til rådighed for en eventuel uddybning af
ovenstående og af det medsendte materiale.
Århus, 28. juni 2022
Anders Kjærulff
Koncerndirektør
Region Midtjylland
Direktionen ▪ Region Midtjylland
Skotteborg 26 ▪ DK-8800 Viborg
Dorte Christensen
Vicedirektør
Indkøb & Medicoteknik
Side 3