Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del
Offentligt
2600146_0001.png
Sundhedsministeriet 
 
Enhed: ELU 
Sagsbeh.: DEPMJK 
Koordineret med:  
Sagsnr.: 2206635 
Dok. nr.: 2270599 
Dato: 23‐05‐2022 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Folketinget den 22. juni 2022]
Besvarelse af samrådsspørgsmål K
Samrådsspørgsmål K stillet af Martin Geertsen (V) og
Torsten Schack Pedersen (V) til sundhedsministeren:
”Hvad kan ministeren oplyse om Statens Serum Instituts
indkøb for angiveligt 3,9 mia. kr. uden udbud i forbindelse
med håndteringen af corona-epidemien samt ministerens og
ministeriets eventuelle involvering i sagen?
Der henvises til artiklen "SSI købte for 3,9 milliarder kroner
uden udbud" fra Politiken.dk den 14. april 2022.
https://politiken.dk/indland/art8710157/SSI-købte-ind-
gennem-22-må-neder-uden-et-eneste-udbud.”
***
[Tale begynder her]
[Indledning]
Jeg er blevet bedt om at redegøre for, hvad der kan oplyses
om SSIs indkøb – det her beløb uden udbud – og min og mit
ministeriums involvering i disse indkøb.
[Ministerens involvering i manglende udbud]
Jeg vil indledningsvist beskrive den ansvarsfordeling, der har
været ved de omtalte indkøb.
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 22/6-2022 om SSI's indkøb for angiveligt 3,9 mia. kr. uden udbud i forbindelse med håndteringen af coronaepidemien, til sundhedsministeren
2600146_0002.png
 
SSI har hjemmel i sundhedsloven. SSI skal bl.a. sikre
forsyning af vacciner samt indgå i det operationelle
beredskab mod smitsomme sygdomme. Det er det
grundlæggende ansvar SSI har.
Hertil blev SSI under pandemien udpeget som ansvarlig for
distribution af covid-19 vacciner. SSI har derudover en
central rolle i Test center Danmark, der som bekendt blev
opbygget under SSI til at varetage den, og det var jo en
massiv testindsats i Danmark. En af de største ud fra
befolkningstal, der har været i verden.
Sundhedsministeriets departement godkender de indsatser,
der er blevet igangsat i ministeriets koncern ifm.
bekæmpelse af covid-19. Også indsatser hos SSI. Men det er
SSI, der har stået for de omtalte indkøb, herunder de
konkrete juridiske vurderinger. Det betyder altså, at jeg som
minister ikke er blevet inddraget i tilrettelæggelsen af de
omtalte indkøb.
[Om udbudsloven og mulighed for undtagelser]
Nu vil jeg kort komme ind på de bestemmelser i
udbudsloven, som SSI har anvendt i forbindelse med de
indkøb, som er beskrevet i den artikel som man henviser til.
Helt overordnet er formålet med udbudsloven at fastlægge
procedurerne for offentlige indkøb. Loven skal sikre effektiv
konkurrence, og at der opnås bedst mulig udnyttelse af de
offentlige midler.
Side 2
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 22/6-2022 om SSI's indkøb for angiveligt 3,9 mia. kr. uden udbud i forbindelse med håndteringen af coronaepidemien, til sundhedsministeren
2600146_0003.png
 
Derfor kan man ikke understrege nok, vigtigheden af, at en
offentlig myndighed under almindelige omstændigheder
selvfølgelig skal sende opgaver i udbud i overensstemmelse
med udbudslovens formål.
Hertil kan jeg også tilføje, at SSI i perioden 2020 til 2022
gennemførte 34 EU-udbud, samt 199 miniudbud. Heraf er 8
af EU-udbuddene og 137 miniudbud er foretaget på vegne af
Sundhedsministeriet.
Og nu bliver det lidt teknisk, men jeg vil alligevel gerne
redgøre for de to bestemmelser i udbudsloven, som SSI har
anvendt ifm de indkøb, som der spørges til i
samrådsspørgsmålet.
For det første er der udbudslovens § 80, stk. 5, hvor en
myndighed i helt særlige tilfælde kan foretage indkøb uden
at gennemføre et udbud. Denne betingelse kan kun anvendes
i strengt nødvendigt omfang. Det er, hvis myndigheden ikke
har kunnet forudse begivenheder, som gør det umuligt at
overholde fristerne for et udbud.
En anden bestemmelse i udbudsloven er § 80, stk. 3, nr. 2.
En myndighed kan efter denne bestemmelse anvende udbud
med forhandling uden forudgående offentliggørelse, når
varen kun kan leveres af én bestemt leverandør pga.
manglende konkurrence af tekniske årsager.
[Epidemiologisk situation under indkøb]
Side 3
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 22/6-2022 om SSI's indkøb for angiveligt 3,9 mia. kr. uden udbud i forbindelse med håndteringen af coronaepidemien, til sundhedsministeren
 
Før jeg gennemgår de konkrete indkøb, vil jeg kort opridse
den epidemiologiske situation, som var i den periode, hvor
indkøbene er foretaget. Og hvor adgangen til både test og
vacciner, test udstyr, var helt afgørende for, at Danmark
klarede sig godt igennem covid-19-epidemien som det var
tilfældet.
Pandemien har haft karakter af mange uforudsete forløb. Det
betød bl.a., at behovet for udstyr, forbrugsvarer mv. opstod
løbende, og skulle anskaffes hurtigt. Beslutninger om
opskalering i testkapaciteten er gennem pandemien blevet
truffet med korte aftræk, og varerne har skullet skaffes
hurtigt. Samtidig må man sige at konkurrencen både på det
europæiske og det globale marked har været enorm stor i de
her vinduer, hvor vi jo i Danmark og i resten af verden har
kunnet se pludselige stigninger.
Hvis man starter med at skrue helt tilbage til marts 2020 var
der global mangel på både test og værnemidler. SSI har
oplyst, at det resulterede i en global ”støvsugning” af
markedet, hvor der opstod et ”først-til-mølle” princip, fordi
produktionen ikke kunne følge med efterspørgslen.
Påvirkningen og presset på markedet fortsatte i 2021 og
2022, hvor netop de her bølger af Delta og Omikron igen fik
verdensmarkedet støvsuget for varer. Samtidig påvirkede
internationale restriktioner også markedet.
Side 4
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 22/6-2022 om SSI's indkøb for angiveligt 3,9 mia. kr. uden udbud i forbindelse med håndteringen af coronaepidemien, til sundhedsministeren
2600146_0005.png
 
SSI oplevede i efteråret 2020 og frem til foråret 2022 derfor
en fortsat presset global forsyningskæde, hvilket påvirkede
deres ellers planlagte udbudsstrategi. Tid var kort sagt den
afgørende faktor, bl.a. for at sikre tilstrækkelige PCR-test i et
fortsat overophedet globalt marked.
SSI har i samarbejde med forskellige instanser, herunder
NOST og regionerne, og i tæt samarbejde med Styrelsen for
Forsyningssikkerhed, haft en indkøbsstrategi for bl.a. test
under hele pandemien. Serum Instituttet har oplyst, at de
fandt det nødvendigt at afgive ordrer 6 måneder frem i tiden
for at sikre, at Danmark kunne bibeholde sin status som en
prioriteret kunde. De vurderer, at netop denne strategi har
været med til at sikre vores evne til at kunne teste under hele
pandemien.
[Tidslinje for indkøb af test, sprøjter og kanyler]
Og så til de konkrete indkøb, som er omtalt i Politiken. Til
brug for min besvarelse har jeg bedt SSI om en beskrivelse
af disse indkøb.
[Opstartsfasen for indkøb af test forår/sommer 2020]
Vi starter med opstartsfasen for indkøb, og det er altså forår
og sommer 2020.
Som tidligere nævnt har SSI haft en central rolle som en del
af Testcenter Danmark. Der var i den forbindelse akut behov
for ressourcer og kompetencer til en hurtig etablering.
SSI har oplyst mig følgende om indkøb af varer i den
indledende fase. Og jeg citerer:
Side 5
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 22/6-2022 om SSI's indkøb for angiveligt 3,9 mia. kr. uden udbud i forbindelse med håndteringen af coronaepidemien, til sundhedsministeren
 
”De indledende anskaffelser i forbindelse med den akutte
etablering blev foretaget af Novo Nordisk. Der er i
pandemiens indledende fase indkøbt varer i samarbejde med
eksterne konsulenter og samarbejdspartnere.”
[Citat slut
.]
Novo Nordisk og de eksterne konsulter, herunder McKinsey,
overlod ansvaret for koordinering af indkøb til SSI tilbage i
august efter den indledende fase. Altså i august 2020 gik
ansvaret tilbage til SSI. Men under hele perioden har det
været SSI, der har haft ansvaret for de juridiske vurderinger
af indkøbene.
[Tidslinje for indkøb af sprøjter og kanyler]
Som jeg nævnte før, blev SSI udpeget som ansvarlig for
distribution af covid-19-vacciner i Danmark med tilhørende
sprøjter og kanyler.
På baggrund af SSI’s markedsundersøgelser var det ultimo
september 2020 deres forventning, at der ville opstå en
ekstraordinær stor global efterspørgsel på sprøjter og
kanyler. Og dermed stor risiko for, at producenterne ikke
ville kunne følge med efterspørgslen.
Vi skal altså tilbage til efteråret 2020. Det var der, hvor
verdens lande gjorde sig klar til at kunne gennemføre
vacciner.
Side 6
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 22/6-2022 om SSI's indkøb for angiveligt 3,9 mia. kr. uden udbud i forbindelse med håndteringen af coronaepidemien, til sundhedsministeren
 
SSI vurderede på dette grundlag i oktober 2020, trods de
manglende informationer om eller kendskab til de enkelte
covid-19-vacciner, at det var nødvendigt at bestille sprøjter
og kanyler hurtigst muligt, hvis SSI skulle kunne sikre
forsyningen til den danske vaccinationsindsats.
SSI estimerede i oktober 2020, at der i Danmark skulle
gennemføres i alt 14,3 mio. vaccinationer.
SSI har oplyst, at de på baggrund af en indledende
markedsundersøgelse har vurderet virksomheden Hounisen
Laboratorieudstyr A/S som den primære leverandør, da de
havde den korteste leveringstid og de bedste priser.
Derudover levede de op til kravet om, at sprøjterne kunne
mindske ”spild-vaccine”, så alle vaccinedråber blev udnyttet
optimalt.
Og i dag, som der også blev sagt fra Matin Geertsens side, er
det lidt på bagkant, men jeg kan huske, at med hver
vaccinelevering var det afgørende, at vi fik så mange doser
og kunne få så mange doser op af de leverancer. Først var
det fem, så blev det seks, så blev det syv for hver enkelt. Der
kan det siges, at der var mange lande, som kiggede på
Danmark og sagde, at vi åbenbart havde foretaget et godt
indkøb når det handlede om de her sprøjter, så man kunne få
mest muligt op uden at have spildt. Det var især afgørende i
starten. Vacciner var en knap ressource.
Side 7
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 22/6-2022 om SSI's indkøb for angiveligt 3,9 mia. kr. uden udbud i forbindelse med håndteringen af coronaepidemien, til sundhedsministeren
 
[Sammenligning med indkøb i andre nordiske lande]
I artiklen fra Politiken, som samrådsspørgsmålet henviser til,
nævnes det, at Sverige kunne foretage udbud i efteråret
2021, hvor SSI ikke har foretaget udbud ifm. indkøb af
vacciner. Til dette siger SSI følgende, og jeg citerer:
”Ifm. indkøb af vacciner har SSI oplyst, at de i efteråret
2021 godt kunne have gennemført et udbud, men grundet den
lange leveringstid der var på markedet for sprøjter og
kanyler, var vurderingen, at det først havde været muligt at
få levering efter 3-6 måneder af de rette sprøjter og kanyler,
som bruges i Danmark. Dette ville altså være alt for sent i
forhold til den meget fremskredne vaccinationskalender, vi
havde i Danmark.”.
[Citat slut.]
Det kan hertil nævnes, at SSI i starten af 2021 blev kontaktet
af både Sverige og Island, som manglede sprøjter og kanyler.
SSI har over for ministeriet understreget, at
verdensmarkedets overophedning samt presset på globale
forsyningskæder fortsatte i perioder med relativ ro i
smittetrykket, som fx sommer/efterår 2021 i Danmark.
[Indkøb af test i efteråret/vinteren 2021]
I oktober 2021 var der som bekendt igen en stigning i både
antal testede og antal positive. SSI har oplyst, at de på trods
for denne stigning igangsatte og gennemførte et hasteudbud.
De igangsatte udbuddet, da der var et stort fokus på
efterlevelse af udbudsstrategien i SSI. Styrelsen modtog
ingen tilbud på baggrund af hasteudbuddet.
Side 8
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 22/6-2022 om SSI's indkøb for angiveligt 3,9 mia. kr. uden udbud i forbindelse med håndteringen af coronaepidemien, til sundhedsministeren
 
Det er SSIs vurdering, at vi i oktober 2021 befandt os i en
situation, hvor udviklingen globalt gik så stærkt, at det ikke
har kunnet lade sig gøre at gennemføre udbud på køb af
varer til test henover vinteren 2021/2022. På grund af den
massive globale efterspørgsel har SSI derfor vurderet, at
indkøbene i efteråret 2021 var omfattet af udbudslovens §
80, stk. 5 – altså indkøb med direkte tildeling.
Ud over udbudslovens § 80, stk. 5 har SSI indkøbt i henhold
til udbudslovens § 80 stk. 3, nr. 2. Der er mange tekniske
overvejelser og argumentationer bag SSI’s indkøb, som de
har foretaget uden udbud på baggrund af denne
bestemmelse. Fx var dette tilfældet ved indkøb af 2D
mikrorør, som anvendes ved PCR-test. På grund af den store
opskalering af testkapaciteten blev der investeret i robotter,
hvis formål var at tage låg af og på mikrorørene. Af
ophavsmæssige årsager er der ingen andre mikrorør på
markedet, som er kompatible til disse robotter.
Det er SSIs overordnede vurdering i forhold til indkøb i
efteråret 2021, at hvis de havde indstillet alle indkøb af varer
og prioriteret udbud, så havde det resulteret i en
vareforsinkelse på op til 4-5 måneder. Konsekvensen af dette
ville have været, at Danmark ikke havde fået leveringer i en
periode, hvor covid-19 var kategoriseret som en
samfundskritisk sygdom. Konkret vurderer SSI, at vi ville
have haft mangel på produkter til PCR- og sekventerings-
analyser i månederne december 2021 og januar og februar
2022, hvis udbuddene var gennemført.
Side 9
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 22/6-2022 om SSI's indkøb for angiveligt 3,9 mia. kr. uden udbud i forbindelse med håndteringen af coronaepidemien, til sundhedsministeren
 
I perioden fra oktober 2021 til april 2022 var den stigende
smitte ikke kun afgrænset til Danmark. Stigningen i smitte
sås globalt og flere leverandører meddelte øgede
leveringstider og prioriteringslister. SSI vurderer, at det var
afgørende, at de kunne placere ordrer hurtigt for at kunne
opretholde den danske testkapacitet.
Dette og de generelt øgede leveringstider med op til 3-4
måneder på nogle produkter, skabte en yderst kompliceret
situation med høj risiko for ikke at kunne understøtte
testindsatsen.
SSI har oplyst, at de konstant har søgt efter potentielle
leverandører under pandemien, og at de på intet tidspunkt
har haft til hensigt at udelukke potentielle leverandører.
Tværtimod oplyser SSI, at de meget aktivt har ledt efter
producenter, og at det på grund af markedssituationen har
været enormt svært at finde leverandører.
***
Afslutningsvist vil jeg understrege, hvor vigtig den
samfundsopgave er, som SSI har løftet. Vi har stået i en helt
ekstraordinær situation, og der har skullet kæmpes en indsats
under meget vanskelige vilkår.
Tak for ordet.
Side 10