Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del
Offentligt
2567922_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Epidemiudvalg
Dato: 03-05-2022
Enhed: ELU
Sagsbeh.: DEPBBM
Sagsnr.: 2205958
Dok. nr.: 2225653
Folketingets Epidemiudvalg har den 5. april 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 200
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 200:
”Kan
ministeren i fortsættelse af samråd den 1. april 2022 redegøre for de internatio-
nale erfaringer med ventilation og filtre, f.eks. på skoler, og om deres effekt for smit-
tespredning og indeklima, herunder ønskes særligt erfaringer fra Italien og Belgien
belyst, men også erfaringer fra andre lande. Kan ministeren ydermere redegøre for
de danske planer for at forbedre luftkvaliteten på skoler m.v. ved hjælp af eksempel-
vis CO2-målere, HEPA-filtre, ventilation eller andre teknologier, herunder hvad om-
kostningerne vil være, og om man har planer om at igangsætte pilotprojekter eller
andet for at belyse problemet?”
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Statens Serum Insti-
tut (SSI), som oplyser følgende:
”Der
er kun få videnskabelige undersøgelser fra covid-19-pandemien, som i den prak-
tiske virkelighed dokumenterer effekten af de enkelte non-farmaceutiske indsatser,
som fx rengøring, ventilation og behandling af luften med filtrering og/eller UVC
(ultraviolet lys).
Statens Serum Institut (SSI) har gennemgået tre studier fra Belgien, Italien og USA,
som alle fokuserer på effekten af ventilation inden for skoleområdet. Den samlede
konklusion på studierne understøtter anbefalingerne om øget ventilation, hvad enten
det sker ved udluftning eller som mekanisk ventilation. Dog gælder det generelt for
studierne, at det er vanskeligt at udskille effekten af ventilation alene, da andre inter-
ventioner foregik sideløbende. Endvidere er der en række begrænsninger og usikker-
heder, der kan mindske værdien af de enkelte studier, fx selvrapportering af data om
ventilation og forskelle i efterlevelse af retningslinjer for maskebrug etc. Det er dog
en styrke for studierne, at de inddrager et repræsentativt og stort materiale. Den
nærmere gennemgang af studierne viser følgende:
Et italiensk studie har fået en del global presseomtale i slutningen af marts 2022. Stu-
diets protokol og foreløbige resultater (baseret på 3 % af deltagende klasser) er om-
talt på den italienske David Hume Foundation’s hjemmeside den 25. marts 2022, men
Central Enhed for Infektionshygiejne (CEI) på SSI har ikke kunnet lokalisere en egent-
lig videnskabelig artikel eller rapport, og SSI kan derfor kun tage udgangspunkt i den
meget overordnede omtale. Studiet er udført i 2021-22 og angiver en relativ risikore-
duktion på 63 % i covid-19-forekomst blandt elever i klasselokaler med ventilations-
anlæg sammenlignet med covid-19- forekomsten i klasselokaler uden ventilationsan-
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om de internationale erfaringer med ventilation og filtre, f.eks. på skoler, og om deres effekt for smittespredning og indeklima mv., til sundhedsministeren
læg. Derudover har man tilsyneladende udført nogle modelberegninger for at illu-
strere, at man med øget luftskifte (6 luftskifter per time) kan opnå over 82 % relativ
risikoreduktion for forekomst af covid-19. Det uddybes dog ikke, om dette øgede luft-
skifte kunne have betydning for komfort og støj. Som SSI forstår de fremstillede tal,
er konklusionen, at reduktion i forekomst af covid-19 vil kunne opnås med mekanisk
ventilation.
Et belgisk studie blev publiceret den 12. april 2022, men det foreligger endnu ikke i
endelig peer-reviewed (fagfællebedømt) form. Studiet, der er udført i perioden de-
cember 2020-juni 2021 har ved en spørgeundersøgelse undersøgt, i hvilket omfang et
relevant udsnit af belgiske skoler har fulgt anbefalinger om skolelukning, rengøring og
håndhygiejne, ventilation, afstand og maskebrug. Sideløbende har man haft antistof-
resultater til rådighed, som kunne identificere smitte. Med hensyn til ventilation var
det først og fremmest udluftning, der blev anvendt. En del anvendte desuden CO2-
målere til monitorering af luftkvaliteten, mens et fåtal anvendte aktiv (mekanisk) ven-
tilation. Studiet viser en signifikant reduktion i smitte i den gruppe, som har anvendt
og overholdt flest anbefalinger, men man kan ikke udskille effekten af de enkelte in-
terventioner, herunder ventilation.
Der foreligger desuden et studie fra Georgia i USA, som undersøger forekomsten af
covid-19 i perioden november-december 2020 i 123 skoler, hvor man samtidig så på
forbedringer i ventilationen. 30,1 % af skolerne ændrede ikke på ventilationen, 31,7
% anvendte udluftning og opnåede 35 % reduktion i covid-19-tilfælde, 25,1 % an-
vendte udluftning kombineret med luftrensning (48 % reduktion) og 13 % anvendte
luftrensning ved filtrering og/eller UVC (31 % reduktion). Andre interventioner blev
anvendt sideløbende.
CEI er bekendt med, at flere virksomheder, som fremstiller eller forhandler luftren-
sere (filtrering, UVC, andre teknologier eller kombinationsløsninger), har projekter i
gang i udlandet, bl.a. i Tyskland, som forhåbentlig vil kunne belyse effekten af de kon-
krete teknologier, bl.a. i undervisningsinstitutioner. CEI følger løbende de erfaringer
og rapporter, som måtte indløbe, både via de faglige miljøer og via kontakt med virk-
somhederne.”
I forlængelse heraf kan det oplyses, at der aktuelt ikke er nationale planer om at for-
bedre luftkvaliteten på skoler m.v. ved hjælp af eksempelvis CO2-målere, HEPA-filtre,
ventilation eller andre teknologier.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Brit Borum Madsen
Side 2