Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del
Offentligt
Sundhedsministeriet
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPASFA
Koordineret med:
Sagsnr.: 2200948
Dok. nr.: 2125802
Dato: 15-02-2022
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Den 23. februar 2022 kl. 14.00-15.00]
Samråd G vedr. suspension af udrednings- og
behandlingsretten
Samrådsspørgsmål G:
Hvad kan ministeren oplyse om
baggrunden for at suspendere patientrettighederne,
herunder især det udvidede frie sygehusvalg?
(Stillet af
Martin Geertsen (V), Sophie Løhde (V), Marlene Ambo-
Rasmussen (V), Anne Honoré Østergaard (V) og Hans
Andersen (V))
Tak for begrundelse og et par analyser, som må stå for
samrådsspørgerens egen regning.
Men lad mig nu svare på samrådsspørgsmålet og gøre det
sagligt og ordentligt. Her er vi nødt til at skrue tiden tilbage
til december og januar måned. Suspensionen var jo
midlertidig og trådte i kraft den 3. januar og allerede den 21.
januar var vi i den gunstige situation, at vi kunne genindføre
rettighederne. Det vil sige 18 dage og derfor en lang kortere
periode end sidste år. Det er meget positivt, at vi er det sted,
vi er i Danmark. Det hænger også sammen med vores mange
andre tiltag. Det betyder ikke, at sygehusvæsenet ikke har
været ekstremt påvirket og belastet af omikron og stadig er
det. Det kan vi se, når vi modtager rapporter om belastningen
af sygehusvæsenet. Man er hårdt spændt for derude.
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 23/2-2022 om baggrunden for at suspendere patientrettighederne, herunder især det udvidede frie sygehusvalg, til sundhedsministeren
Men når vi ser på den midlertidige suspension af udrednings-
og behandlingsretten, som var gældende fra den 3. januar til
21. januar i år, er det relevant at spole tilbage til den
situation, vi stod i, da jeg anmodede Epidemikommissionen
om deres indstilling ift. midlertidigt at suspendere
udrednings- og behandlingsretten i somatikken.
Jeg vil gerne henvise til den risikovurdering, som Statens
Serum Institut fremlagde den 12. december 2021 vedr.
omikron varianten. Her blev det blandt andet vurderet
”at
antallet af nye smittetilfælde fordobles hver anden dag og at
den massive smittespredning vil medføre en afledt stigning i
indlæggelser”.
Af risikovurderingen fremgik det også, at”Uanset
usikkerhed omkring omikrons præcise alvorlighed og
smitsomhed, er der meget høj risiko for at, der på baggrund
af høj smittespredning, vil ses stigende antal indlæggelser
især blandt uvaccinerede og vaccinerede svækkede
personer”og
endelig, at ”der
ved fortsat eksponentiel vækst
af omikron ikke er tvivl om, at belastningen af sygehusene
kan blive betydelig.”
Fem dage senere – den 17. december – kommer
ekspertgruppen for matematisk modellering med lignende
vurderinger.
På samme tid var meldingen fra vores regioner til
Sundhedsstyrelsen, at belastningen af sygehusene var
alvorlig, og at sygehuskapaciteten var så presset, at stort set
alle operationer, som ikke var tidskritiske, blev udsat i alle
regioner undtagen én – det var region Midtjylland.
Side 2
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 23/2-2022 om baggrunden for at suspendere patientrettighederne, herunder især det udvidede frie sygehusvalg, til sundhedsministeren
Få dage før at suspensionen trådte i kraft den 3 januar,
meldte regionerne til Sundhedsstyrelsen, at alle regioner
undtagen Region Midt, var i såkaldt belastningsscenarie C,
som er det næsthøjeste, og som betyder, at de var nødsaget
til at udskyde op mod 70 pct. af den planlagte aktivitet.
Hvis jeg skal opsummere, stod vi altså i en situation, hvor
indlæggelsestallene allerede var stigende – både på de
medicinske og ikke mindst på de intensive afdelinger.
Risikovurderingen fra Statens Serum Institut lød – sammen
med ekspertgruppe for matematisk modellering – på, at
”fremkomsten af omikronvarianten estimeres at medføre en
betydelig stigning daglige nyindlæggelser”.
Og vi stod med oplysninger om, at sygehuskapaciteten
allerede var så presset, at næsten alt aktivitet, som ikke var
akut, tidskritisk eller livstruende, blev udskudt.
Med udgangspunkt i den viden og de fremskrivninger, som
lå fra sundhedsmyndighederne, mener jeg, at det var udtryk
for rettidig omhu at anmode Epidemikommissionen om
deres indstilling til en midlertidig suspension af de
tidsfrister, som følger af i reglerne vedrørende udrednings –
og behandlingsretten.
Som bekendt indstillede Epidemikommissionen den 19.
december at indføre den midlertidige suspension, og at det
blev iværksat hurtigst muligt.
Side 3
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 23/2-2022 om baggrunden for at suspendere patientrettighederne, herunder især det udvidede frie sygehusvalg, til sundhedsministeren
Epidemikommissionens indstilling blev behandlet her i
udvalget den 20. december, hvor det som bekendt ikke var
flertal imod indstillingen. På den baggrund trådte
suspensionen i kraft den 3. januar og rettighederne blev
genindført den 21. januar.
Jeg synes også, at det er værd at hæfte sig ved, at alle fem
regioner efterfølgende valgte at suspendere rettighederne.
Det havde som bekendt været regionerne frit for at lade dem
køre videre. Det kan man jo fortolke sådan, at regionerne
også har ment, at der var været et nødvendigt værktøj i den
konkrete situation.
***
Spørgerne har bedt om, at jeg særligt forholder mig til
suspensionen af det udvidede frie sygehusvalg.
Suspensionen af udrednings- og behandlingsretten har
konkret den betydning, at den klassiske lægefaglige
vurdering af hvilke patienter, som kan vente og hvilke
patienter, som skal til her og nu, træder endnu mere i
forgrunden, da sygehusene ikke længere er bundet af at følge
de tidsfrister, som ligger i reglerne.
Side 4
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 23/2-2022 om baggrunden for at suspendere patientrettighederne, herunder især det udvidede frie sygehusvalg, til sundhedsministeren
2535560_0005.png
Når jeg anmodede Epidemikommissionen om deres
indstilling til en midlertidig suspension af
både
retten til
hurtig udredning
og
retten til udvidet frit sygehusvalg, var
det for at understøtte, at sygehusene kunne anvende
kapaciteten i det
samlede
sundhedsvæsen bedst muligt. Både
når det kom til prioriteringen på de offentlige sygehuse men
også til prioriteringen af hvilke patienter, som skulle
henvises til udredning og behandling i privat regi.
Jeg vil gerne gøre det helt klart, at det ikke har hensigten –
og heller ikke udfaldet – at der skulle være uudnyttet
kapacitet på privathospitalerne som følge af suspensionen.
Danske regioner forventer, at regionerne også i januar har
anvendt privat kapacitet i opgaveløsningen. Der foreligger
endnu ikke tal herfor, men Danske Regioner har ikke grund
til at tro, at niveauet for brugen af private vil vise sig at ligge
lavere i januar end i de forudgående måneder.
Det var et klart element i den aftale, som vi indgik med
Danske Regioner den 22. december, at regionerne under
suspensionen skulle bruge den private kapacitet i størst
muligt omfang. Det indgik også i aftalen, at regionerne på
områder, hvor man ud fra en konkret kapacitetsvurdering
kunne leve op til de tidsfrister, som svarer til
patientrettighederne, skulle gøre det.
Det centrale i suspensionen af retten til udvidet frit
sygehusvalg var netop, at regionerne fik de bedst mulige
værktøjer til at kunne prioritere henvisningen af de patienter,
som havde det mest akutte behov.
Side 5
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 23/2-2022 om baggrunden for at suspendere patientrettighederne, herunder især det udvidede frie sygehusvalg, til sundhedsministeren
Et af hensynene bag suspensionen af det udvidede frie
sygehusvalg var også, at der blev skabt de nødvendige
rammer for, at privathospitalernes kapacitet og ressourcer
ville kunne anvendes til at varetage behandlingen af andre og
mere akutte patientgrupper, hvis det viste sig nødvendigt.
Det ville naturligvis have forudsat, at der blev indgået de
nødvendige aftaler med privathospitalerne om, hvordan de
konkret ville kunne bidrage og under hvilke forhold og
betingelser. Men det centrale var, at der hurtigt kunne laves
de konkrete aftaler, hvis presset på det offentlige
sundhedsvæsen blev for stort og dermed tilsagde, at
privathospitalernes ressourcer blev anvendt til mere akut
patientbehandling.
Som bekendt har vi i januar og februar set, at belastning af
sygehusene som følge af den markante stigning i omikron
smittetilfælde har været betydeligt mindre, end det første var
estimeret af såvel danske som internationale
sundhedsmyndigheder. Det skyldes ikke kun, at omikron har
vist sig at give mindre risiko for indlæggelse på sygehus,
herunder særligt en betydelig mindre risiko for alvorlig
sygdom. Det skyldes også den massive vaccinationsindsats
med tredje stik, som har beskyttet danskerne bedre mod
smitte og alvorlig sygdom.
Side 6
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 23/2-2022 om baggrunden for at suspendere patientrettighederne, herunder især det udvidede frie sygehusvalg, til sundhedsministeren
Det betyder, at sygehusene står et bedre sted, end vi kunne
have frygtet, hvilket også var afspejlet i den faglige
vurdering, som vi fik fra Sundhedsstyrelsen den 18. januar,
som konkluderede, at det var forsvarligt at genindføre
udrednings- og behandlingsretten. Derfor igangsatte mit
ministerium også straks det nødvendige arbejde ift. at
genindføre rettighederne, da vi modtog Sundhedsstyrelsens
faglige vurdering.
***
Jeg vil runde af med at gøre det klart, at det i den kommende
tid vil have regeringens og regionernes absolutte fokus at få
normaliseret aktiviteten på vores sygehuse, så ventelisterne
kommer tilbage til et normalt niveau.
Derfor er det et vigtigt og godt udgangspunkt, at regeringen
og regionerne den 11. februar indgik aftale om en fælles
ambition om, at behandlingsefterslæbet i sundhedsvæsenet
afvikles i løbet af 2022, så patienterne ikke oplever længere
ventetid end normalt.
Siden sommeren 2021 er der nemlig blevet opbygget et
alvorligt behandlingsefterslæb, som har resulteret i, at mange
patienter har oplevet at få udskudt deres behandling og
mange patienter venter stadig. Vi skal have afviklet puklen
af udskudte behandlinger hurtigst muligt, så de mange, der
tålmodigt har ventet, kan blive behandlet.
Side 7
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 23/2-2022 om baggrunden for at suspendere patientrettighederne, herunder især det udvidede frie sygehusvalg, til sundhedsministeren
Selvom de patienter, som venter på deres behandling, ikke
lider af livstruende eller akutte sygdomme, har det
naturligvis stor betydning for den enkeltes livskvalitet, at de
har måtte vente. Og jeg forstår til fulde frustrationen over
måske at måtte sætte vigtige dele af sit liv på pause, mens
man venter på en ny hofte eller knæ.
Men en styrkelse af robustheden i vores sundhedsvæsen
kommer ikke ved, at vi laver en aftale med regionerne om
pukkelafvikling. Det kræver, at vi sætter ind med en række
forskellige tiltag ift. at få sikre den rette struktur for, at
patienterne bliver behandlet det rette sted, af det rette
personale, og at kvaliteten er god i alle dele af
sundhedsvæsenet.
Jeg ser derfor frem til, at vi skal tale meget mere om de
konkrete løsninger, som skal robustgøre sundhedsvæsenet,
når vi fra regeringens side indkalder til forhandlinger om en
sundhedsaftale her i første kvartal i år.
Tak for ordet.
***
Side 8