Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del
Offentligt
2525006_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
1. februar 2022
2021-0035-0272
2210867
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål E fra Folke-
tingets Epidemiudvalg den 2. februar 2022
Samrådsspørgsmål E:
”Ministeren bedes redegøre for forløbet om, hvordan der blev foretaget
valg af udbydere af kviktest? Herunder bedes ministeren forholde sig til den
kritik om, at der ikke var lige og fair konkurrencevilkår i denne proces, som
det beskrives i Berlingske artikel 13/10-21: ”Hun stod i spidsen for kviktest-
udbud til milliarder – og håbede på en bestemt vinder: ”Det er helt forkert”.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
1
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 2/2-2022 om valg af udbydere af kviktest, til justitsministeren
[Indledning]
Tak for ordet. Jeg er blevet bedt om at redegøre for for-
løbet for valg af udbydere af kviktest sidste år og at for-
holde mig til kritikken af udbudsprocessen. Bare så vi er
enige, hvad det er jeg skal svare på.
Artiklen, som spørgeren henviser til, handler om det ud-
bud af kviktest, der blev gennemført af Region Midtjyl-
land i foråret 2021. Det er altså det, vi skal tale om. Her
endte Region Midtjylland med at tildele kviktestopgaven
til tre private leverandører. De tre leverandører var Falck,
Carelink og Copenhagen Contractors, bedre kendt som
Copenhagen Medical.
[Testindsatsen generelt]
Jeg synes, at der er grund til at starte med at understrege,
at gode og velfungerende testmuligheder har været helt
afgørende for, at Danmark kunne klare sig godt igennem
epidemien. Da vi indførte coronapas i vinteren 2021 var
få danskere vaccinerede. Det var derfor nødvendigt, at
alle havde hurtig og nem adgang, gratis, til at kunne blive
testet. Testindsatsen var væsentlig for, at samfundet
kunne genåbne i foråret 2021, og at vi i vidt omfang har
været i stand til at holde samfundet åbent gennem pande-
mien.
2
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 2/2-2022 om valg af udbydere af kviktest, til justitsministeren
Det var en enorm opgave, og der har været mange aktører
involveret i testindsatsen. Både statslige myndigheder og
ministerier – men også regioner, kommuner og private
virksomheder. De har i fællesskab løftet en stor og sam-
fundskritik opgave.
Justitsministeriet har haft det overordnede ansvar for at
føre regeringens beslutninger om testindsatsen ud i livet.
Justitsministeriet har stået for at udforme den nationale
teststrategi i et tæt samarbejde med Sundhedsministeriet
og sundhedsmyndighederne. Justitsministeriet har været
tæt involveret i testindsatsen. Testindsatsen har været en
samfundskritisk opgave, som vi – også som politikere –
har været meget optagede af. Det gælder også en del af
jer, der sidder her i dag.
Styrelsen for Forsyningssikkerhed blev oprettet under
Justitsministeriet i august 2020 med henblik på at under-
støtte håndteringen af situationen vedrørende covid-19.
Det er Styrelsen for Forsyningssikkerhed, der sidder for
bordenden af Styregruppen for Testcenter Danmark,
hvor den løbende styring, drift og koordination af test-
indsatsen er forankret.
3
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 2/2-2022 om valg af udbydere af kviktest, til justitsministeren
Regionerne har blandt andet stået for at etablere og drive
de mange teststeder rundt om i landet i dialog med kom-
munerne og ud fra en vurdering af de lokale behov. Og
Region Midtjylland har haft ansvaret for at indkøbe test,
herunder indkøb af kviktest hos private leverandører.
[Forløbet om indkøb af kviktest]
Opgaven med at kvikteste danskerne startede tilbage i
december 2020. Vi stod dengang, som nævnt, i en situa-
tion, hvor vaccinationsindsatsen ikke var påbegyndt. Der
var begrænset PCR-kapacitet og stigende smitte i sam-
fundet.
Smittespredningen betød, at der var et stort behov for at
teste. Fra flere af Folketingets partier var der kritik af de
lange ventetider til PCR-test, og der var et stort og bredt
politisk ønske om, at private aktører skulle coronateste
danskerne med kviktest.
Regeringen besluttede at indføre kviktest som en del af
den danske teststrategi. Regionerne blev af regeringen
tildelt opgave med at planlægge indsatsen. Region
Midtjylland stod for at indkøb af kviktest ved de private
leverandører. I første omgang blev Carelink, Copenha-
gen Medical, SOS international og Falck tildelt testopga-
ven via et hasteudbud, så der hurtigt kunne etableres
4
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 2/2-2022 om valg af udbydere af kviktest, til justitsministeren
kviktestcentre op til jul. Denne aftale ophørte den 31. ja-
nuar 2021.
Sideløbende med denne testindsats blev det første udbud
af kviktest gennemført af Region Midtjylland i januar
2021. Carelink blev tildelt kontrakten i Region Syddan-
mark, mens SOS International blev tildelt kontrakter i
Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Ho-
vedstaden og Region Sjælland.
Men allerede i den første uge efter, at leverandøren var
gået i gang med at teste danskerne, var der stor kritik af
leverandøren, der ikke kunne leve op til aftalen.
Jeg kan godt huske adskillige avisartikler og udbredt kri-
tik, blandt andet fra flere af jer, der er tilstede her i dag.
Kritikken gik på, at der ikke var styr på testindsatsen,
herunder håndtering af data, adgang for handicappede og
hygiejne på teststederne.
Det var tydeligt for enhver, at situationen ikke var hold-
bar. Der var stor bekymring for, om leverandøren var i
stand til at løse opgaven.
Samtidig havde tusindvis af danskere behov for at blive
testet hver dag, og testindsatsen var en helt central del af
5
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 2/2-2022 om valg af udbydere af kviktest, til justitsministeren
epidemihåndteringen. Det var derfor en kæmpe udfor-
dring, at den leverandør, som var valgt i fire af regio-
nerne, ikke kunne løse opgaven tilfredsstillende.
[Opsigelse af SOS International]
Som følge af de enorme problemer meddelte Region
Midtjylland i en pressemeddelelse i februar måned 2021,
at regionen havde mistet tilliden til leverandøren. Derfor
valgte Region Midtjylland at opsige aftalerne allerede én
uge efter, at de var gået i gang med kviktestopgaven.
Justitsministeriet var løbende i tæt dialog med regionerne
og kommunerne for at finde ud af, hvad der skete.
Som jeg har fået det oplyst, var Justitsministeriet dog
ikke
involveret i de konkrete beslutninger om, hvem ud-
buddet blev tildelt, opsigelse af leverandører eller valg af
midlertidige leverandører. Region Midtjylland traf de be-
slutninger. Region Midtjylland orienterede Justitsmini-
steriet om beslutningen om at opsige aftalen.
For at få dækket det store testbehov efter problemerne
med forrige udbud indgik Region Midtjylland midlerti-
dige aftaler med Falck og Copenhagen Medical.
6
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 2/2-2022 om valg af udbydere af kviktest, til justitsministeren
Falck overtog kviktestopgaven i Region Sjælland, Re-
gion Midtjylland og Region Nordjylland, mens Copen-
hagen Medical supplerede og senere overtog opgaven i
Region Hovedstaden. Det var en vigtig og samfundskri-
tisk opgave på et meget vanskeligt tidspunkt i epidemien.
[Ny udbudsproces]
I marts og april 2021 gennemførte Region Midtjylland et
nyt udbud. På dette tidspunkt var der forsat tæt dialog
mellem Region Midtjylland og Justitsministeriet. Der var
fra Justitsministeriets side et klart ønske om, at udbuddet
skulle sikre en god pris, samt at der var kvalitet i udbud-
det, så der var en god praktisk udførelse af opgaven med
at teste danskerne.
Ønsket om at kvalificere og kvalitetssikre indkøbet skal
ses i lyset af problemerne med SOS International. I den
forbindelse udarbejdede Region Midtjylland et notat med
beskrivelse af de overordnede rammer for udbuddet.
Altså en beskrivelse af hovedtrækkene i udbuddet, der
bl.a. beskrev testkapaciteten, skaleringsmuligheder for
testkapaciteten, afregningsprincipper, opsigelsesperiode,
kontraktlængde mv. Det fremgik også af notatet, at i for-
bindelse med vurdering af tilbuddene vægtes pris og kva-
litet hver med 50 pct. Ligeledes blev det beskrevet, at
7
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 2/2-2022 om valg af udbydere af kviktest, til justitsministeren
krav om iagttagelse af socialt ansvar samt en arbejds-
klausul mod løndumping ville indgå i kontrakten sam-
men med en række andre krav.
Notatet blev sendt til Justitsministeriet og Sundhedsmi-
nisteriet med henblik på bemærkninger.
Justitsministeriet afgav i samarbejde med Finansministe-
riet, Erhvervsministeriet og Sundhedsministeriet be-
mærkninger til notatet. Bemærkningerne gik hovedsage-
ligt på praktiske spørgsmål i forhold til, hvad potentielle
tilbudsgivere skulle leve op til i forhold til ventetider, test
af udenlandske borgere, aldersgrænser for test mv. Der
var også enkelte spørgsmål til, hvordan der kunne sikres
mere end én leverandør, og hvordan krav til kvalitet
kunne gøres gennemsigtige og målbare.
Notatet blev herefter godkendt af de relevante ministe-
rier.
Herefter offentliggjorde Region Midtjylland udbuddet.
På baggrund af udbuddet blev Falck, Carelink og Copen-
hagen Medical tildelt kontrakterne af Region Midtjyl-
land. Altså de samme leverandører, der havde varetaget
opgaven, efter at leverandøren til det første udbud ikke
8
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 2/2-2022 om valg af udbydere af kviktest, til justitsministeren
havde været i stand til det. Det er de samme leverandører,
der i dag tester danskerne med kviktest rundt omkring i
landet.
Som jeg har fået det oplyst, har Justitsministeriet hver-
ken været med til at evaluere de indkomne tilbud eller
været med i beslutningen om, hvem der skulle have til-
delt opgaven. Justitsministeriet blev orienteret herom af
Region Midtjylland.
Der var efter evalueringen af dette udbud – og valget af
de tre leverandører – så en vicedirektør i Region Midtjyl-
land udtalte, at hun var lettet over udfaldet. Det er de ud-
talelser, som bliver kritiseret i den artikel i Berlingske,
som spørgeren har henvist til.
Udtalelserne skal altså ses i lyset af, at der – forud for
valget af de tre leverandører – havde været et meget pro-
blematisk forløb, der skyldtes, at den tidligere leverandør
ikke havde været i stand til at løfte opgaven med at kvik-
teste danskerne.
[Kritikken af Region Midtjylland]
Region Midtjylland har som sagt haft ansvaret for den
praktiske udførelse af kviktest, herunder de konkrete ud-
9
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 2/2-2022 om valg af udbydere af kviktest, til justitsministeren
bud nævnt tidligere. Region Midtjylland har været ordre-
giver. Og det er således også regionen, som kan svare på
spørgsmål om det specifikke udbud. Det kan jeg ikke gå
nærmere ind i.
Jeg kan forstå, at udbudseksperter studser over udtalel-
serne fra vicedirektøren i Region Midtjylland. Jeg vil
ikke gøre mig til dommer over udtalelserne. Men i lyset
af det, der var gået forud – og de gode erfaringer med de
tidligere leverandører – har jeg en vis forståelse for regi-
onens lettelse over ikke at skulle køre en ny og uprøvet
leverandør ind i denne kritiske opgave.
De tre leverandører, der vandt udbuddet, var leverandø-
rer, der havde vist, at de var i stand til at løfte opgaven.
De havde sikret testindsatsen på et kritisk tidspunkt i epi-
demien, hvor hele testsystemet var ved at bryde sammen.
I øvrigt har man i Danmark mulighed for at klage over
offentlige myndigheders overtrædelser af udbudsreg-
lerne ved Klagenævnet for Udbud.
Som jeg har fået det forelagt, kom der en enkelt klage
over udbuddet, som senere blev afvist.
[Afslutning]
10
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 2/2-2022 om valg af udbydere af kviktest, til justitsministeren
Afslutningsvis vil jeg gerne igen slå fast, at testindsatsen
er lykkedes på grund af en kæmpestor indsats fra stats-
lige, regionale og kommunale myndigheder og på grund
af indsatsen fra private leverandører.
Indkøbene af kviktests var ikke kun en samfundskritisk
opgave. Det var også en ny og krævende opgave. Og det
var en opgave, der skulle gå hurtigt i lyset af den alvor-
lige situation, som Danmark befandt sig i.
Vi gik fra ikke at have kviktest i starten af december 2020
til at kunne teste en halv million danskere om dagen i maj
2021. Der blev oprettet mere end 600 teststeder fordelt
over hele landet. Dertil kom test på skoler og uddannel-
sessteder, der understøttede, at medarbejdere, elever og
studerende kunne vende tilbage til hverdagen i foråret
2021. Det krævede en enorm indsats fra alle de involve-
rede. Og så skal vi huske på, at testindsatsen var afgø-
rende for, at vi kunne bruge coronapasset, og dermed
holde så meget af Danmark åbent som muligt.
Selvfølgelig var der bump på vejen. Men både private
aktører og offentlige myndigheder har igennem hele co-
vid-19-epidemien leveret en imponerende indsats. Det
har været helt afgørende for, at vi er kommet så godt
igennem krisen.
11
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 2/2-2022 om valg af udbydere af kviktest, til justitsministeren
Tak for ordet.
12