Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del
Offentligt
2559314_0001.png
Folketinget
Epidemiudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. april 2022
Beredskabskontoret
Line Drewes
2022-0032/47-0024
2304643
Besvarelse af spørgsmål nr. 160 (Alm. del) fra Folketingets Epidemiud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 160 (Alm. del), som Folketin-
gets Epidemiudvalg har stillet til justitsministeren den 25. januar 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Nick Hækkerup
/
Christina Bach Harboe
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om ministeren har været bekendt med, at Region Midtjylland i december 2021 indkøbte selvtests uden forudgående udbud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 160 (Alm. del) fra Folketingets Epidemiudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, om man i Justitsministeriet eller
i andre ministerier har haft kendskab til henholdsvis sanktione-
ret, at Region Midtjylland i december 2021 indkøbte selvtests
uden forudgående udbud - og i givet fald på hvilket tidspunkt?”
Svar
:
1.
Gode og velfungerende testmuligheder har været helt afgørende for, at
Danmark kunne klare sig godt igennem covid-19-epidemien. Testindsatsen
var væsentlig for, at samfundet kunne genåbne i foråret 2021, og at det dan-
ske samfund i vidt omfang har været åbent gennem epidemien.
At få testindsatsen op at stå og løbende at tilpasse den til epidemiens udvik-
ling var en monumental opgave for myndighederne. En opgave, som bedst
kunne løses ved at involvere alle relevante statslige, regionale, kommunale
og private aktører. Det var således nødvendigt at trække på alle kræfter i
samfundet, og det var nødvendigt at arbejde sammen på nye måder.
2.
Justitsministeriet kan mere generelt om myndighedernes samarbejde på
testområdet, herunder vedrørende indkøb af selvtest, oplyse følgende:
Da covid-19-epidemien ramte Danmark i foråret 2020, opstod der akut man-
gel på kritiske værnemidler mv., som regioner og kommuner hidtil selv
havde haft ansvaret for at købe ind. Der blev på den baggrund i foråret 2020
etableret en organisatorisk ramme for indkøb af værnemidler og kritisk ud-
styr på tværs af statslige, regionale og kommunale aktører. Samarbejdet blev
efterfølgende udvidet til også at omfatte indkøb af test.
Justitsministeriet har haft det ressortmæssige ansvar for testindsatsen i tæt
samspil med sundhedsmyndighederne.
Styrelsen for Forsyningssikkerheds opgave har været at bidrage til at sikre
forsyningen af kritiske værnemidler, test og andre ressourcer, bl.a. gennem
opbygning og styring af nationale lagre.
Ansvaret for at gennemføre indkøb af test har ligget hos Region Midtjylland,
der
i modsætning til Justitsministeriet og Styrelsen for Forsyningssikker-
hed
har erfaring med gennemførelse af større indkøb på sundhedsområdet,
Side 2/4
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om ministeren har været bekendt med, at Region Midtjylland i december 2021 indkøbte selvtests uden forudgående udbud, til justitsministeren
herunder erfaring med udbudsreglerne. Regionerne forestår således almin-
deligvis selv indkøb af f.eks. værnemidler på sundhedsområdet.
I praksis foregik indkøb af antigentest generelt således, at Justitsministeriet
enten via Styrelsen for Forsyningssikkerhed eller direkte instruerede Region
Midtjylland om iværksættelse af indkøb, herunder hvor mange test der
skulle indkøbes. Styrelsen for Forsyningssikkerhed koordinerede på den
baggrund indkøb og distribution af test med Region Midtjylland. Regionen
foretog i den forbindelse vurderingen af, hvordan indkøbene kunne gennem-
føres, herunder at det kunne ske helt eller delvist ved direkte tildeling.
Arbejdsdelingen mellem Justitsministeriet og Styrelsen for Forsyningssik-
kerhed på den ene side og Region Midtjylland på anden side var således, at
Justitsministeriet og Styrelsen for Forsyningssikkerhed oplyste, hvor mange
test der var ønske om at indkøbe, og hvornår indkøbet kunne igangsættes,
og at Region Midtjylland gennemførte det praktiske i forbindelse med at
foretage indkøbene. Justitsministeriet og Styrelsen for Forsyningssikkerhed
har ikke foretaget en udbudsretlig vurdering af, om betingelserne for direkte
tildeling var opfyldt, men Justitsministeriet og Styrelsen for Forsyningssik-
kerhed har i forbindelse med godkendelse af indkøb været bekendt med, at
Region Midtjylland agtede at indkøbe test ved direkte tildeling.
3.
Hvad angår de konkrete indkøb af selvtest i november og december 2021
kan Justitsministeriet oplyse følgende:
I november 2021 kom Omikron-varianten til Danmark. Sundhedsmyndig-
hederne vurderede, at Omikron-varianten var en meget smitsom variant, at
den delvist kunne gennembryde vaccinationer, at smittetallene ville stige
betydeligt frem mod julen 2021, og at antigenselvtest kunne bruges som et
supplement til de eksisterende testtilbud.
Meldingerne fra Styrelsen for Forsyningssikkerhed, der havde været i dialog
med Region Midtjylland, var i samme periode, at markedet for antigenselv-
test i Europa var udfordret og ved at blive tømt. Derudover oplyste myndig-
hederne, at antigenselvtest skulle fragtes til Europa fra Asien, og at trans-
portmarkedet bl.a. i november og december 2021 var under massivt pres.
Justitsministeriet gav på den baggrund i løbet af november og december
2021 fire gange mandat til, at Region Midtjylland kunne foretage indkøb af
Side 3/4
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om ministeren har været bekendt med, at Region Midtjylland i december 2021 indkøbte selvtests uden forudgående udbud, til justitsministeren
antigenselvtest. Der blev i alt givet mandat til indkøb af 69,5 mio. test. Ar-
bejdsdelingen var som beskrevet ovenfor.
I alt blev der indkøbt ca. 63 mio. antigenselvtest med henblik på håndtering
af Omikron-varianten. Samtlige test blev indkøbt ved direkte tildeling.
Det bemærkes, at Region Midtjylland i perioden forsøgte at gennemføre et
udbud på 8,2 mio. antigenselvtest. Regionen annullerede imidlertid udbud-
det den 16. december 2021, fordi regionen vurderede, at der ikke var kom-
met nogen konditionsmæssige bud
det vil sige, at ingen af tilbudsgiverne
levede op kravene til dokumentation af kvalitet. Justitsministeriet blev ori-
enteret herom den 17. december 2021. Hverken Justitsministeriet eller Sty-
relsen for Forsyningssikkerhed havde været involveret i udarbejdelsen af
udbudsmaterialet, herunder fastsættelse af kvalitetskrav, eller i beslutningen
om at annullere udbuddet.
4.
Region Midtjylland har varetaget opgaver med indkøb gennem store dele
af covid-19-epidemien, ligesom regionen er vant til at gennemføre større
indkøb på sundhedsområdet. Bl.a. derfor kunne Justitsministeriet lægge til
grund, at Region Midtjylland havde de nødvendige kompetencer til at gen-
nemføre indkøbene.
Justitsministeriet og Styrelsen for Forsyningssikkerhed har desuden ikke
grund til at tro, at Region Midtjylland handlede i strid med udbudsreglerne
i forhold til de konkrete indkøb af antigenselvtest.
Vedrørende mulighederne for klage til Klagenævnet for Udbud henviser jeg
til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 153 (Alm. del) fra Folketingets
Epidemiudvalg.
Side 4/4