Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del
Offentligt
2523250_0001.png
Ministeren
Epidemiudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 110
I brev af 7. januar 2022 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 110:
Vil ministeren svare på, om ministeren er bekendt med personalemæs-
sige situationer, som beskrevet i henvendelsen af 4/1-22 fra Hillerød
Kommune om genindførelse af regler om dimensionering i dagtilbud, jf.
EPI alm. del
bilag 260, herunder hvilke handlemuligheder kommu-
nerne har i situationer, hvor daginstitutioner ikke er i stand til at be-
mande institutionerne på grund af sygdom i personalegruppen?
Svar:
Indledningsvis kan jeg oplyse, ministeriet følger situationen med covid-
19 nøje, ligesom ministeriet er i tæt og løbende dialog med kommuner og
interessenter på området.
Jeg er på den baggrund fuld opmærksom på de personalemæssige udfor-
dringer, som covid-19 skaber nogle steder, og jeg ved, at der alle steder
bliver ydet en kæmpe indsats for at få hverdagen til at hænge sammen.
I forhold til spørgsmålet om kommunernes handlemuligheder kan jeg
oplyse, at kommunerne inden for rammerne af dagtilbudsloven har nogle
muligheder for at skabe fleksibilitet og modvirke det pres, der opleves de
steder, hvor medarbejdere er syge eller i isolation. Konkret kan kommu-
nen f.eks. fastsætte retningslinjer, der giver forældre mulighed for midler-
tidigt at tage deres barn ud af et dagtilbud med efterfølgende garanti for
en plads, når forældrene ønsker det igen. Ligeledes har kommunen ved
optagelse af et barn i dagtilbud mulighed for at vurdere barnets tidsmæs-
sige behov for pasning og tilbyde barnet en deltids- eller fuldtidsplads,
som svarer hertil. Endelig har kommunerne løbende mulighed for at vur-
dere, hvorvidt dagtilbuddenes åbningstid modsvarer det lokale behov for
pasning. Kravet i dagtilbudsloven er, at den daglige åbningstid skal ud-
gøre et reelt pasningstilbud, og at åbningstiden under ét skal fastsættes,
4. februar 2022
Sagsnr.: 22/00476
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm., om ministeren er bekendt med personalemæssige situationer, som beskrevet i henvendelsen af 4/1-22 fra Hillerød Kommune om genindførelse af regler om dimensionering i dagtilbud, til børne- og undervisningsministeren og kopi til sundhedsministeren
så den er egnet til at dække det lokale behov for fleksible pasningsmulig-
heder i dagtilbud. Det pædagogiske personale kan derudover opfordre
forældre til at huske at give besked ved børns ferie, sygdom eller fravær i
øvrigt, da det kan aflaste behovet for vikarer. Dette har jeg d. 15. decem-
ber 2021, i fællesskab med formand for KL’s
Børne-
og Undervisnings-
udvalg Thomas Gyldal Petersen, skrevet til alle kommuner.
Kommunerne har efter dagtilbudsloven pligt til at tilbyde forældrene
pasningsgaranti, så forældrene har sikkerhed for at kunne få passet deres
børn, så forældrene kan passe deres arbejde. Det høje daglige antal smit-
tede med covid-19 betyder, at der i nogle dagtilbud pludselig kan opstå
en situation, hvor et stort antal pædagogisk personaler er fraværende.
Kommunerne kan på den baggrund nogle steder være udfordret i for-
hold til at kunne efterleve reglerne om pasningsgaranti.
Som jeg også har kommunikeret til kommunerne, er det først og frem-
mest afgørende, at kommunerne lokalt finder løsninger på kapacitetsud-
fordringerne i dialog mellem ledelse, ansatte og forældre. Der findes alle-
rede mange gode eksempler på lokale løsninger, hvor f.eks. medarbejdere
flyttes midlertidig fra en institution til en anden, personale, som arbejder
på deltid, i en periode går op på fuldtid, personalet tager ekstra vagter,
der bruges ekstra vikarkorps, lederne i en periode er mere sammen med
børnene mv.
Herudover har jeg den 21. januar 2022 skrevet til alle kommuner og gjort
opmærksom på en såkaldt
juridisk ’nødbremse’, som en kommunen kan
være nødt til at tage i anvendelse, hvis der helt ekstraordinært opstår en
situation, hvor kommunen må konstatere, at det er umuligt for kommu-
nen at opfylde pasningsgarantien.
I sådanne situationer er kommunerne efter ministeriets opfattelse ikke
forpligtet til at opfylde pasningsgarantien, hvilket følger af en almindelig
retsgrundsætning om, at ingen er forpligtet til det umulige, så længe
denne umulighed stiller sig i vejen for at opfylde en handlepligt. I de til-
fælde, hvor der er opstået og fortsat er en sådan umulig situation, vil det
efter ministeriets vurdering ikke kunne få økonomiske konsekvenser for
kommunen ikke at opfylde pasningsgarantien.
For en nærmere uddybning af rammerne for et brud på pasningsgaran-
tien, som efter ministeriets opfattelse ikke vil medføre økonomiske sank-
tioner i medfør af dagtilbudsloven, henvises til svar til Hillerød Kom-
mune, der er oversendt til udvalget som en del af svar på EPI alm. del
spm. 111.
2
EPI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm., om ministeren er bekendt med personalemæssige situationer, som beskrevet i henvendelsen af 4/1-22 fra Hillerød Kommune om genindførelse af regler om dimensionering i dagtilbud, til børne- og undervisningsministeren og kopi til sundhedsministeren
Den 24. januar 2022 har sundhedsmyndighederne besluttet at ændre an-
befalingerne for nære kontakter, og hvornår man kan bryde sin selvisola-
tion efter smitte med Covid-19. Det kan forhåbentligt medvirke til at
nedbringe fraværet blandt det pædagogiske personale. Endvidere har
regeringen den 26. januar 2022, på baggrund af en indstilling fra Epide-
mikommissionen, besluttet, at covid-19 ikke længere skal kategoriseres
som en samfundskritisk sygdom efter d. 31. januar 2022. Samtidig vil alle
de restriktioner, som er betinget af denne kategorisering, ikke blive vide-
reført.
Som nævnt følger jeg situationen med covid-19 nøje og vurderer lø-
bende, om der er behov for andre håndtag.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3