Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 97
I brev af 1. februar 2022 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen
(V) stillet mig følgende spørgsmål
Alm. del - spørgsmål 97
Ministeren bedes i skemaform oplyse, hvilke muligheder landets skoler
har for at tilrettelægge et fleksibelt og tilpasset skema til børn med diag-
noser eller øvrige udfordringer i henholdsvis Folkeskolens almen- og
specialundervisning.
Svar:
Det påhviler skolelederen at sikre, at det undervisende personale, der er
tilknyttet klassen, planlægger og tilrettelægger undervisningen, så alle ele-
ver udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens
faglige og sociale fællesskaber, jf. folkeskoleloven § 18, stk. 2.
Skolelederen træffer alle konkrete beslutninger vedrørende skolens ele-
ver, jf. § 45 i folkeskoleloven. Skolelederen foretager beslutningerne efter
drøftelse med blandt andre det undervisende personale, forældrene og
eleven. Skolelederen kan i særlige tilfælde hente en sagkyndig vurdering
hos PPR.
Følgende to skemaer giver et kortfattet overblik over de væsentligste reg-
ler i grundskolen ved tilrettelæggelse af en fleksibel og tilpasset skoledag i
henholdsvis almen- og specialundervisningen.
Muligheder for særlig tilrettelæggelse via almenundervisningen:
Folkeskoleloven
–
generelle regler
Afkortning af skoledagens længde,
jf. folkeskolelovens § 16 b og § 16 d,
stk. 1.
Uddybning
Undervisningstiden i indskolingen på al-
menområdet og på alle trin i specialunder-
visningen kan forkortes for så vidt angår
understøttende undervisning. Afkortning
skal ske med henblik på yderligere faglig
støtte ved hjælp af ekstra personale i klas-
sen. På mellemtrinnet og i udskolingen på
almenområdet kan undervisningstiden af-
14. februar 2022
Sagsnr.: 22/02364