Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2528915_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 97
I brev af 1. februar 2022 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen
(V) stillet mig følgende spørgsmål
Alm. del - spørgsmål 97
Ministeren bedes i skemaform oplyse, hvilke muligheder landets skoler
har for at tilrettelægge et fleksibelt og tilpasset skema til børn med diag-
noser eller øvrige udfordringer i henholdsvis Folkeskolens almen- og
specialundervisning.
Svar:
Det påhviler skolelederen at sikre, at det undervisende personale, der er
tilknyttet klassen, planlægger og tilrettelægger undervisningen, så alle ele-
ver udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens
faglige og sociale fællesskaber, jf. folkeskoleloven § 18, stk. 2.
Skolelederen træffer alle konkrete beslutninger vedrørende skolens ele-
ver, jf. § 45 i folkeskoleloven. Skolelederen foretager beslutningerne efter
drøftelse med blandt andre det undervisende personale, forældrene og
eleven. Skolelederen kan i særlige tilfælde hente en sagkyndig vurdering
hos PPR.
Følgende to skemaer giver et kortfattet overblik over de væsentligste reg-
ler i grundskolen ved tilrettelæggelse af en fleksibel og tilpasset skoledag i
henholdsvis almen- og specialundervisningen.
Muligheder for særlig tilrettelæggelse via almenundervisningen:
Folkeskoleloven
generelle regler
Afkortning af skoledagens længde,
jf. folkeskolelovens § 16 b og § 16 d,
stk. 1.
Uddybning
Undervisningstiden i indskolingen på al-
menområdet og på alle trin i specialunder-
visningen kan forkortes for så vidt angår
understøttende undervisning. Afkortning
skal ske med henblik på yderligere faglig
støtte ved hjælp af ekstra personale i klas-
sen. På mellemtrinnet og i udskolingen på
almenområdet kan undervisningstiden af-
14. februar 2022
Sagsnr.: 22/02364
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om, hvilke muligheder landets skoler har for at tilrettelægge et fleksibelt og tilpasset skema til børn med diagnoser, til børne- og undervisningsministeren
2528915_0002.png
Undervisningsdifferentiering, jf.
folkeskolelovens § 18.
Holdundervisning, jf. folkeskolelo-
vens § 25a.
Supplerende undervisning, jf. folke-
skolelovens § 3 a, 1. pkt. og § 5, stk.
5.
Skolens leder kan med inddragelse
af den kommunale ungeindsats til-
byde elever med særligt behov her-
for undervisningsforløb i 8. og 9.
klasse, hvor praktisk og teoretisk
indhold kombineres i en undervis-
ning, der kan finde sted på og uden
for skolen. Det følger af folkeskole-
lovens § 9, stk. 4.
Efter anmodning fra forældrene
kan skolens leder med inddragelse
af den kommunale ungeindsats, når
hensynet til eleven taler for det, til-
lade, at en elev efter afslutning af 7.
klasse opfylder undervisningsplig-
ten ved at deltage i særligt tilrette-
lagte forløb eller helt eller delvist
opfylder undervisningspligten i er-
hvervsmæssig uddannelse eller er-
hvervsmæssig beskæftigelse med
henblik på at afklare elevens ud-
dannelsesvalg. Det følger af folke-
skolelovens § 33, stk. 4-7.
Elever, der gennem længere tid på
grund af smittefare eller af hensyn
til deres sundhed eller velfærd ikke
kan undervises i skolen, undervises
i deres hjem eller på den institution,
hvor de opholder sig, jf. § 23 i folke-
skoleloven.
Skolens leder kan i særlige tilfælde
beslutte, at en elev fritages for at
gennemføre en test, hvis eleven på
grund af betydelig funktionsned-
sættelse vurderes ikke at kunne
gennemføre testen med et resultat,
der kan bidrage til kvalificering af
kortes med op til to ugentlige undervis-
ningstimer, ligeledes for så vidt angår un-
derstøttende undervisning.
Undervisningsdifferentiering omfatter
blandt andet valg af undervisningsformer,
der svarer til den enkelte elevs behov. Spe-
cialpædagogiske tilgange kan anvendes.
Undervisningen kan organiseres i hold in-
den for den enkelte klasse og på tværs af
klasser og klassetrin. Holddannelse giver
muligheder for særlig tilrettelagt undervis-
ning, hvor eleverne (fx med læsevanske-
ligheder eller adfærdsvanskeligheder) un-
dervises i kortere eller længere tid ud fra
specialpædagogiske metoder.
Elever med særlige behov kan tilbydes un-
dervisning tilrettelagt med specialpædago-
giske metoder fx i læsning og skrivning el-
ler matematik. Der kan også gives under-
visning og træning i sociale færdigheder og
arbejdsmetoder.
Der er tale om forløb, der kan tilpasses
den enkelte elev eller grupper af elever,
hvor praktisk og teoretisk indhold, herun-
der introduktion og brobygning til ung-
domsuddannelser, kan kombineres ud fra
elevernes særlige behov.
Hvis det vurderes at være til elevens bed-
ste, kan folkeskolens fagrække fraviges,
bortset fra undervisning i dansk, matema-
tik, engelsk og fysik/kemi.
Der kan tilrettelægges individuelle forløb
eller forløb for flere elever på den enkelte
folkeskole eller fra flere af kommunens
skoler. Muligheden kan anvendes i de helt
særlige tilfælde, hvor det vurderes, at ele-
ven sikres bedre fremtidige muligheder for
at få en ungdomsuddannelse ved at op-
fylde undervisningspligten efter bestem-
melserne. Der er fastsat nærmere regler
om indholdet af tilbuddene, herunder mu-
lighed for at fravige folkeskolens fagrække.
Det er skolelederens pligt at rette henven-
delse til forældrene senest 15 skoledage ef-
ter, at eleven senest deltog i skolens under-
visning med henblik på iværksættelse af
sygeundervisning.
Formålet med sygeundervisning er at give
eleverne de bedste betingelser for at kunne
vende tilbage til videre deltagelse i skolens
undervisning.
I forbindelse med en afgørelse om frita-
gelse skal skolens leder - efter samråd med
forældrene og så vidt muligt eleven - fast-
lægge, hvilke andre metoder til evaluering
af den fritagne elev der skal træde i stedet
for den obligatoriske test
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om, hvilke muligheder landets skoler har for at tilrettelægge et fleksibelt og tilpasset skema til børn med diagnoser, til børne- og undervisningsministeren
2528915_0003.png
den løbende evaluering, jf. be-
kendtgørelse om obligatoriske test
folkeskolen § 8.
Som overordnet ramme for under-
visningen skal det nævnes, at sko-
lens leder kan fritage en elev fra fol-
keskolens prøver, hvis eleven på
grund af betydeligt funktionsned-
sættelse ikke, selv ikke på særlige
vilkår, kan aflægge prøve jf. prøve-
bekendtgørelsen § 33.
Fritagelsen kan omfatte en eller flere prø-
ver. Ved fritagelse skal elevens udbytte af
undervisningen evalueres på anden vis.
Muligheder for særlig tilrettelæggelse via specialundervisning:
Reglerne for folkeskolens tilbud om specialundervisning tager udgangs-
punkt i de almindelige regler i folkeskoleloven. Der er i bekendtgørelsen
om folkeskolens specialundervisning fastsat bestemmelser, hvor der efter
en vurdering af den enkelte elevs behov kan afviges fra de almindelige
regler.
Særlige regler i bekendtgørelse om folkeskolens
specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand
Undervisningen i specialklasse kan
gives på et lavere niveau/klassetrin
end det klassetrin, hvorpå eleverne er
indskrevet. Det følger af § 10 i speci-
alundervisningsbekendtgørelsen.
På 8.-10. klassetrin kan det fastsættes,
at eleverne i en længere periode ud-
sendes i arbejdspraktik i virksomhe-
der. Det følger af § 11, stk. 2 i special-
undervisningsbekendtgørelsen.
Undervisningstiden for elever, der
modtager specialundervisning, kan
med forældrenes samtykke overstige
det i folkeskolens fastsatte loft over
den højeste undervisningstid på 1.400
timer i et skoleår. Det følger af § 12 i
specialundervisningsbekendtgørel-
sen.
Undervisningstiden kan med foræl-
drenes tilslutning nedsættes, hvis ele-
vens helbred ifølge lægeerklæring
ikke tillader gennemførelse af fuld
undervisning jf. 12, stk. 3 i specialun-
dervisningsbekendtgørelsen.
En elev med usædvanlig store van-
skeligheder i et fag, kan efter særlige
procedureregler fritages undervisnin-
gen i faget. Der skal tilbydes anden
relevant undervisning i stedet for det
pågældende fag. Det følger af § 13,
stk. 1 i specialundervisningsbekendt-
gørelsen.
Uddybning
Muligheden gælder for den samlede
klasse, men kan også anvendes, hvis det
vurderes, at det af hensyn til eleven er
nødvendigt at undervise enkelte elever i
en specialklasse på et lavere niveau.
Elevernes undervisningstimetal kan
eventuelt i den pågældende periode ned-
sættes til en tredjedel af den for det på-
gældende klassetrin planlagte undervis-
ningstid for samme periode.
Bestemmelsen giver mulighed for, at un-
dervisningstiden for elever, der modta-
ger specialundervisning kan overstige det
fastsatte timeloft i et skoleår
Reglen gælder også i den almindelige un-
dervisning, da sygdom er lovligt fravær.
Der kan være tale om anden relevant un-
dervisning i form af yderligere undervis-
ning i fx fagene dansk og matematik el-
ler i kommunikative færdigheder i for-
bindelse med sprog-, tale- og hørevan-
skeligheder.
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om, hvilke muligheder landets skoler har for at tilrettelægge et fleksibelt og tilpasset skema til børn med diagnoser, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
4