Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2531743_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 95
I brev af 27. januar 2022 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 95:
”Hvordan
vil ministeren sørge for, at de nye regler i ordensbekendtgørel-
sen om mulighed for at skride ind over for elevers digitale mobning af
klassekammerater også når det foregår uden for skoletiden, bliver hånd-
hævet?”
Svar:
Ordensbekendtgørelsen på folkeskoleområdet er blevet revideret 1. ja-
nuar 2021. Her er det tydeliggjort, at elevers digitale adfærd på sociale
medier, der har negativ indflydelse på undervisningsmiljøet, er omfattet
af ordensbestemmelserne. Det betyder, at skolerne nu tydeligt har ad-
gang til at inddrage fx mobning på nettet i arbejdet med at opnå et godt
undervisningsmiljø, der ud over pædagogiske tiltag også kan rumme
sanktionerende tiltag.
Børn har ret til et trygt læringsmiljø, og det er derfor vigtigt, at skolerne
tager ansvar i forhold til at skabe trygge børnefællesskaber. Skolerne kan
forebyggende sørge for, at digital dannelse, herunder tonen og adfærden,
og det gode klassefællesskab diskuteres på skolerne. Skolerne skal være
opsøgende, hvis de bliver opmærksomme på, at der foregår digital mob-
ning, og de skal undersøge forholdet ved at gå i dialog med forældre og
elever. Mener skolen, at der i et konkret tilfælde er tale om digital mob-
ning, skal de inden 10 dage udarbejde en handlingsplan, der beskriver,
hvordan skolen vil stoppe mobningen, jf. undervisningsmiljøloven.
Alle skoler skal have en antimobbestrategi, og skoler skal i forbindelse
med mobning udarbejde en handleplan for at standse mobning. Dette
gælder også for digital mobning uden for skoletiden. Forældre og elever
kan klage over skolen, hvis skolen ikke gør tilstrækkeligt for at forhindre
mobning generelt eller for at standse konkrete mobbesituationer. En
22. februar 2022
Sagsnr.: 22/02002
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm., om ministeren vil sørge for, at de nye regler i ordensbekentgørelsen om mulighed for at skride ind over for elevers digitale mobning af klassekammerater, bliver håndhævet, til børne- og undervisningsministeren
klage skal sendes til skolen, og hvis skolen ikke giver medhold i klagen,
sendes den videre til Den Nationale Klageinstans mod Mobning.
Skolerne har altså en række muligheder for håndtere mobning, herunder
digital mobning.
Hertil kommer, at regeringen den 7. december 2021 indgik en politisk af-
tale med folkeskoleforligskredsen om en styrket indsats for digital dan-
nelse af børn og unge. Initiativerne i denne aftale skal styrke den digitale
dannelse
og dermed fungere forebyggende over for digital mobning.
Aftalen indeholder følgende tre spor:
Den Digitale Trafikklub for Børn og Unge, der skal klæde børn
og unge på til at begå sig trygt og sikkert på internettet.
Udarbejdelse af undervisningsmateriale og- forløb om digital
dannelse, som lærere og undervisere kan lade sig inspirere af i un-
dervisningen.
Skolepatruljer for digital færdselssikkerhed, hvor elever, lærere,
undervisere og forældre uddannes og udpeges til at understøtte
en sund digital kultur på landets uddannelsesinstitutioner.
Som led i, at antimobbebestemmelserne i undervisningsmiljøloven skal
revideres, drøftes konkrete udfordringer med mobning og mulige tiltag
og løsningsforslag med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2