Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 27. januar har udvalget stillet børne- og undervisningsministeren og mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 93
Vil ministrene kommentere henvendelse fra UNICEF Danmark om anbefalinger til
uddannelse af lærere i at agere på nettet, så de kan rådgive og hjælpe børn og
unge til tryghed på nettet, jf. BUU alm. del - bilag 72.
Svar
Efter aftale med børne- og undervisningsministeren svarer jeg på spørgsmålet på
vegne af os begge.
Tonen er ofte alt for hård på de sociale medier. Som Det Nationale Råd for UNI-
CEF Danmarks Rettighedsskoler fremhæver, så er der rigtig mange børn, der af-
står fra at deltage i debatter og drøftelser, fordi tonen er hård. Vi ved, at det
samme gælder for mange voksne.
Jeg har noteret mig ønsket om at gøre adfærd og ageren på nettet til en del af læ-
reruddannelsen. Der er behov for, at vi alle bliver bedre til at agere online, og
netop de kommende lærere har en rigtig stor rolle i forhold til at forme, danne og
uddanne vores børn.
I efteråret offentliggjorde udviklingsgruppen for læreruddannelsen deres anbefalin-
ger til en nytænkt læreruddannelse. Og vi er i forligskredsen for læreruddannelsen
her i begyndelsen af 2022 gået i gang med en række temamøder, hvor vi dykker
længere ned i anbefalingerne.
Jeg kan ikke på nuværende tidspunkt konkludere på, hvordan adfærd og ageren
på nettet skal indgå i en ny læreruddannelse. Men jeg forestiller mig, at det også
er et af de emner, vi kan komme til at drøfte nærmere.
Der er også allerede forskellige tiltag i gang. I august 2021 fik Københavns Profes-
sionshøjskole f.eks. godkendelse til at etablere en forsøgsordning med
Teknologi-
forståelse
som et undervisningsfag
på læreruddannelsen. Det kommer i forlæn-
gelse af Børne- og Undervisningsministeriets treårige forsøg med teknologiforstå-
25. februar 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
292871
Side 1/2