Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2531658_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 90
I brev af 25. januar 2022 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 90:
Vil ministeren tage initiativ til at se på en ændring af Folkeskolelovgiv-
ningen, således at elever i almenundervisningen, som i en periode oplever
mistrivsel, og derfor ikke er i stand til at følge klassens skema, har mulig-
hed for at komme på nedsat timetal i en periode? Ministeren bedes her-
under forholde sig til, hvordan en sådan ordning kan indgå i systemet for
fraværsregistrering, og hvorvidt det er en mulighed, at nedsat timetal får
sin egen fraværskategori, så det fremover bliver muligt at følge skolernes
brug af løsningen - og dermed antallet af børn i almenundervisningen,
som mistrives.
Svar:
Som lovgivningen er i dag har skolelederen allerede hjemmel til efter af-
tale med familien at kunne godkende fravær i en midlertidig periode, hvis
en elev eksempelvis oplever alvorlig sygdom eller dødsfald i familien. I
de tilfælde, hvor en elev som følge af en psykisk lidelse som fx en spise-
forstyrrelse eller angst ikke kan modtage undervisning i alle fag eller
modtage undervisning i hele undervisningstiden, er der tale om lovligt
forfald som følge af sygdom.
Det er afgørende, at børn og unge, der ikke kommer i skole, fordi de
mistrives, får den nødvendige hjælp og støtte til at vende tilbage til sko-
len hurtigst muligt og før, at fraværet eskalerer.
Børne- og Undervisningsministeriet har derfor igangsat en række igang-
værende indsatser og initiativer på området:
Som led i aftale om satspuljen for 2019-2022 understøtter STUK
implementeringen af lettere behandling i PPR i 37 kommuner. 21
22. februar 2022
Sagsnr.: 22/01757
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om en ændring af Folkeskolelovgivningen, således at elever i almenundervisningen, som i en periode oplever mistrivsel, og derfor ikke er i stand til at følge klassens skema, har mulighed for at komme på nedsat timetal i en periode, til børne- og undervisningsministeren
kommuner i projektet arbejder på forskellig vis med implemente-
ring af lettere behandling, der har fraværsproblematikker som fo-
kus.
STUK og Socialstyrelsen samarbejder i perioden 2020-2023 med
tre kommuner om udvikling af en model for samarbejde og ind-
satser til børn og unge med bekymrende skolefravær. Målgrup-
pen er børn og unge i grundskolen med problematisk skolefravær
med særligt fokus på socialt udsatte børn og unge samt børn og
unge med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser som fx
ADHD og autisme.
STUK vil som led i et undersøgende tilsyn screene skolernes fra-
værsregistrering med henblik på at identificere bekymrende ud-
sving i data, jf. tilsynsplan for 2022. Formålet med tilsynet bliver
at gøre kommunerne opmærksomme på bekymrende udsving
med henblik på, at kommunerne efterlever bestemmelser for fra-
vær, herunder følger op på elever med langvarigt fravær.
Desuden er der igangsat en række projekter i regi af Børne- og Under-
visningsministeriets udviklings- og investeringsprogram 2021-22 målret-
tet elever med mistrivsel og bekymrende skolefravær:
Kortlægning af indsatser til øget motivation og reduktion af fra-
vær. EVA udarbejder en praksisundersøgelse for BUVM af kom-
muner og skolers arbejde med at skabe motiverende undervis-
ningstilbud, der kan reducere fravær for unge i udskolingen med
højt fravær, så de i højere grad opnår at komme godt videre i ud-
dannelsessystemet. Formålet med undersøgelsen er at identificere
og beskrive en indsats, som efterfølgende kan afprøves i et for-
søg med udvalgte kommuner og skoler.
Kortlægning af Barnets Stemme. Barnets Stemme er en systema-
tisk tilgang til at inddrage elevens perspektiv ved bekymring om
mistrivsel. EVA gennemfører en undersøgelse blandt skoler i
København, som har udviklet indsatsen mhp. at beskrive indsat-
sen og erfaringerne med denne, så Barnets Stemme efterfølgende
kan afprøves som forsøg og evalueres systematisk i samarbejde
med udvalgte skoler.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2