Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2530972_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 83
I brev af 24. januar 2022 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 83:
Ministeren bedes kommentere artikelserien "De glemte børn" i Jydske-
Vestkysten Esbjerg, herunder redegøre for, hvad ministeren har gjort og
yderligere agter at gøre i sagen, jf. https://jv.dk/artikel/esbjergs-glemte-
b%C3%B8rn-i-kan-simpelthenikke-v%C3%A6re-det-bekendt
Svar:
Regeringen er optaget af, at alle børn får et undervisningstilbud, der
modsvarer deres behov. Det gælder uanset, om eleverne undervises med
støtte i almenundervisningen eller i specialundervisningstilbud.
Som opfølgning på økonomiaftalen for 2020 mellem regeringen og KL
er der igangsat en evaluering af inkluderende læringsmiljøer og specialpæ-
dagogisk bistand. Evalueringen foretages af VIVE og forventes offentlig-
gjort i marts 2022. Evalueringen vil bl.a. give os viden om udviklingen i
elevernes støttebehov, og hvordan de imødekommes samt de styrings-
mæssige og økonomiske rammer herfor. Når evalueringen foreligger, vil
jeg drøfte dens resultater med folkeskolens parter og folkeskoleforligs-
kredsen i
Sammen om Skolen.
Herudover har Børne- og Undervisningsministeriet gennemført en række
tiltag og igangværende indsatser på området:
Regeringen har med Aftale om midler til et generelt løft af folkesko-
len fra 2020 sammen med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet på FL afsat 275 millioner kroner i 2020,
400 mio. kr. i 2021, 550 mio. kr. i 2022 og 807 mio. kr. fra 2023 og
frem til et generelt løft af folkeskolen. Aftalen indeholder midler til
flere lærere, der bl.a. kan bruges til at støtte elever med særlige behov
i almenundervisningen samt i specialundervisningstilbud.
21. februar 2022
Sagsnr.: 22/01584
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om at kommentere artikelserien "De glemte børn" i JydskeVestkysten Esbjerg, til børne- og undervisningsministeren
På FL21 er afsat en bevilling på 16,0 mio. kr. årligt fra 2021 og frem
til videreførelse af STUKs eksisterende faglige rådgivning af fagpro-
fessionelle, dagtilbud, skoler og kommuner om arbejdet med udsatte
børn og unge, børn og unge med særlige behov samt tosprogede
børn og unge. Læringskonsulenternes rådgivning tilpasses løbende,
så den imødekommer de aktuelle behov. I 2022 arbejdes der især
med:
Understøttelse af børn og unges sprog- og skriftsprogsudvikling
Kvaliteten i undervisningen i specialtilbud
Samarbejdet mellem almen- og specialområdet
Læringsmiljøer og fællesskabende didaktikker.
Desuden er der igangsat en række projekter i regi af Børne- og Under-
visningsministeriets udvikling- og investeringsprogram 2021-22 målrettet
elever med særlige behov:
Pilotforsøg med holddannelse i matematik
Pilotforsøg med co-teaching
Pilotforsøg med mellemformer
Barnets Stemme, som er en systematisk tilgang til at inddrage ele-
vens perspektiv ved bekymring om mistrivsel.
Indsatser til at reducere fravær og øge motivation i udskolingen.
I 2021 offentligjorde STUK en vejledning om mellemformer på emu.dk,
der beskriver rammer og muligheder for fleksibilitet mellem almenunder-
visningen og specialundervisningen i folkeskolen, samt en række praksis-
beskrivelser med henblik på at understøtte kommunernes arbejde med
mellemformer.
STUK arbejder endvidere aktuelt på at udvikle kvalitetstilsynet med spe-
cialundervisningsområdet, ligesom der er kvalitetstilsyn på det almene
folkeskoleområde. Kvalitetstilsynet er et årligt tilsyn med kvalitetsudvik-
lingen på skolerne. Det er et risikobaseret tilsyn på baggrund af data. Det
er kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for driften af folkeskoler, her-
under også en forpligtelse til at føre tilsyn med egne skoler. I 2022 vil
STUK desuden gennemføre tematisk tilsyn med interne skoler samt med
de regionale specialskoler. Tematiske tilsyn undersøger kommuners over-
holdelse af regler på området.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2