Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 73
I brev af 20. januar 2022 har udvalget efter ønske fra Mette Thiesen
(NB) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 73:
Vil ministeren redegøre for hvilke PPR-funktioner en kandidat i pædago-
gisk psykologi fra DPU ikke kan udføre i PPR-regi i forhold til en autori-
seret psykolog, herunder om en kandidat i pædagogisk psykologi kan ud-
føre tests af børn og unge mv. i forbindelse med sit arbejde i PPR-regi?
Svar:
Kommunernes pædagogiske-psykologiske rådgivning (PPR) har efter fol-
keskoleloven til opgave at rådgive kommuner og skoler i forbindelse med
afgørelser om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
og tilrettelæggelse af undervisningen for elever med særlige behov.
Organiseringen af PPR er ikke nærmere reguleret, og der er ikke i folke-
skolelovgivningen fastsat kvalifikationskrav til personale i PPR. Det er et
kommunalt ansvar at sikre, at PPR har den nødvendige fagkyndige ek-
spertise til at forestå den pædagogiske-psykologiske rådgivning, herunder
den pædagogiske-psykologiske vurdering.
Den pædagogisk-psykologiske vurdering har til formål at belyse elevens
kompetencer med henblik på at yde skolen samt eleven og forældrene
rådgivning om tilrettelæggelsen af og indholdet i en undervisning, der til-
godeser elevens særlige behov. Et element i vurderingen kan være gen-
nemførsel af en analyse af elevens behov på grundlag af oplysninger fra
det undervisende personale, forældre og andre personer med betydning
for elevens og klassens faglige og sociale funktion. Et andet element kan
være en undersøgelse af elevens individuelle faglige og sociale kompeten-
cer og potentialer, hvilket forudsætter, at eleven selv deltager i undersø-
gelsen. Undersøgelsens omfang afhænger af elevens behov og den sam-
menhæng, som eleven befinder sig i.
11. februar 2022