Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: uvm@uvm.dk
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 71
I brev af 17. januar har udvalget efter ønske fra Charlotte Broman Møl-
bæk (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 71:
Vil ministeren redegøre for, om der er behov for en indsats i forhold til
at sikre bedre vejledning og information til gymnasier om reglerne for til-
deling af hjælpemidler til eksamen for elever, der modtager SPS-støtte,
idet der er eksempler på, at nogle elever kan få lov til at bruge deres SPS-
hjælpemidler til eksamen i skriftlig matematik uden hjælpemidler, mens
andre ikke får lov, medmindre at eleven er "rød" ordblind, og der således
er uklarheder om, hvorvidt en elevs SPS-hjælpemidler til hverdag opfat-
tes på lige fod med fx en lommeregner i prøvesituationer?
Svar:
Det er de gymnasiale institutioner, der træffer afgørelse om tilbud af sær-
lige prøvevilkår til eksaminander med psykisk eller fysisk funktionsned-
sættelse eller med andre tilsvarende specifikke vanskeligheder, når dette
er nødvendigt for at ligestille disse eksaminander med andre i prøvesitua-
tionen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en æn-
dring af prøvens niveau,
jf. § 19 i den almene eksamensbekendtgørelse (BEK nr.
343 af 08/042016).
Institutionerne skal altså træffe afgørelse på baggrund af den enkelte
elevs konkrete behov og i henhold til reglerne for den konkrete prøve,
herunder ikke mindst hvilke hjælpemidler, der må anvendes ved prøven,
og hvad der er prøvens bedømmelseskriterier. Ofte vil de hjælpemidler,
der er anvendt i den løbende undervisning, kunne anvendes ved prøven.
Der findes således ikke foruddefinerede prøvevilkår, som automatisk til-
deles elever med bestemte funktionsnedsættelser.
Alle hjælpemidler, der kan fungere offline, er i udgangspunktet tilladte
ved prøverne på de gymnasiale uddannelser, med mindre der eksempel-
11. februar 2022
Sagsnr.: 22/01107
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm., om der er behov for en indsats i forhold til at sikre bedre vejledning og information til gymnasier om reglerne for tildeling af hjælpemidler til eksamen for elever, der modtager SPS-støtte, til børne- og undervisningsministeren
vis er begrænsninger i læreplanen for faget. Et eksempel herpå er fx del-
prøver uden hjælpemidler. I sådan et tilfælde er det korrekt
–
at hvis det
drejer sig om at få tildelt særlige prøvevilkår pga. ordblindhed
–
så kræ-
ver det, at eleven er testet ordblind i ’rød’ kategori for at kunne bruge
hjælpemidler ved delprøver uden hjælpemidler. I særlige tilfælde vil ele-
ver, der er testet
’usikker
fonologisk kodning’
(svarende til kategorien
gul), være vurderet til at have en funktionsnedsættelse af Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet og tilbudt støtte i SPS-ordningen. Uddannel-
sesstedet kan i disse tilfælde betragte eleverne som havende en funkti-
onsnedsættelse og på baggrund heraf tilbyde særlige prøvevilkår ved fx
delprøver uden hjælpemidler.
Styrelsen (herunder bl.a. fagkonsulenter og styrelsens SPS-enhed) vejle-
der løbende institutionerne om ovenstående, fx via
uvm.dk, videomateri-
ale der tydeliggør, hvilke hjælpemidler der er tilladte ved prøverne,
Børne- og Undervisningsministeriets ordblindenetværk for fagpersoner,
Ordblinde og it-konferencen og det årlige seminar for eksamensplanlæg-
gere mv.
Styrelsen vurderer, at mange institutioner finder det vanskeligt at afgøre,
om en elev skal tilbydes særlige prøvevilkår til en prøve. Styrelsen er me-
get opmærksom herpå, og på baggrund af tilbageløb fra sektoren arbej-
der styrelsen hele tiden på at forbedre vejledningen til institutionerne.
Selvom mange institutioner finder det vanskeligt at træffe afgørelse om
særlige prøvevilkår på grund af manglende foruddefinerede prøvevilkår,
anbefaler styrelsen ikke, at der laves foruddefinerede prøvevilkår (fx for-
længet prøvetid), som automatisk tildeles elever med bestemte funktions-
nedsættelser. Hvis fx alle ordblinde elever fik tildelt forlænget prøvetid,
ville nogle af eleverne blive stillet bedre end andre i prøvesituationen, da
der er mange grader af ordblindhed.
På baggrund af ovenstående er det vurderingen, at der ikke er behov for
en yderligere indsats i forhold til at sikre bedre vejledning og informa-
tion.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2