Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 71
I brev af 17. januar har udvalget efter ønske fra Charlotte Broman Møl-
bæk (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 71:
Vil ministeren redegøre for, om der er behov for en indsats i forhold til
at sikre bedre vejledning og information til gymnasier om reglerne for til-
deling af hjælpemidler til eksamen for elever, der modtager SPS-støtte,
idet der er eksempler på, at nogle elever kan få lov til at bruge deres SPS-
hjælpemidler til eksamen i skriftlig matematik uden hjælpemidler, mens
andre ikke får lov, medmindre at eleven er "rød" ordblind, og der således
er uklarheder om, hvorvidt en elevs SPS-hjælpemidler til hverdag opfat-
tes på lige fod med fx en lommeregner i prøvesituationer?
Svar:
Det er de gymnasiale institutioner, der træffer afgørelse om tilbud af sær-
lige prøvevilkår til eksaminander med psykisk eller fysisk funktionsned-
sættelse eller med andre tilsvarende specifikke vanskeligheder, når dette
er nødvendigt for at ligestille disse eksaminander med andre i prøvesitua-
tionen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en æn-
dring af prøvens niveau,
jf. § 19 i den almene eksamensbekendtgørelse (BEK nr.
343 af 08/042016).
Institutionerne skal altså træffe afgørelse på baggrund af den enkelte
elevs konkrete behov og i henhold til reglerne for den konkrete prøve,
herunder ikke mindst hvilke hjælpemidler, der må anvendes ved prøven,
og hvad der er prøvens bedømmelseskriterier. Ofte vil de hjælpemidler,
der er anvendt i den løbende undervisning, kunne anvendes ved prøven.
Der findes således ikke foruddefinerede prøvevilkår, som automatisk til-
deles elever med bestemte funktionsnedsættelser.
Alle hjælpemidler, der kan fungere offline, er i udgangspunktet tilladte
ved prøverne på de gymnasiale uddannelser, med mindre der eksempel-
11. februar 2022
Sagsnr.: 22/01107