Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2523977_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 63
I brev af 10. januar 2022 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 63:
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange børn - opgjort på kommune-
niveau i hhv. 2019, 2020 og 2021 - der var pålagt at blive indskrevet i et
obligatorisk læringstilbud, jf. lov om obligatorisk læringstilbud for 1-
årige, såfremt de ikke var indskrevet i et dagtilbud. Hertil bedes oplyst,
hvor mange af disse børn der var indskrevet i hhv. et obligatorisk læ-
ringstilbud, en daginstitution eller dagpleje. Ministeren bedes derudover
redegøre for, hvor mange børn der egentligt var omfattet af målgruppen,
der ikke modtog et obligatorisk læringstilbud, fordi familien i stedet ind-
skrev barnet efter de almindelige regler.
Svar:
Det bemærkes indledningsvist, at det følger af dagtilbudslovens § 44 a, stk.
2, at et obligatorisk læringstilbud skal foregå i en daginstitution. Børne- og
Undervisningsministeriet har ikke registerdata for hvor mange børn, der
er optaget i et obligatorisk læringstilbud.
Nedenfor fremgår derfor i stedet en oversigt over målgruppen
1
for obli-
gatorisk læringstilbud, dvs. antallet af 1-årige børn fra udsatte boligområ-
der, der på opgørelsestidspunktet ikke er indskrevet i et dagtilbud. Af over-
sigten fremgår endvidere antallet af 1-årige børn fra udsatte boligområder,
der er indskrevet i hhv. dagpleje og daginstitution for 2019 og 2020 opdelt
7. februar 2022
Sagsnr.: 22/00648
1
Målgruppen for obligatorisk læringstilbud er følgende:
Alle børn med bopæl i et udsat boligområde, jf. listen over udsatte boligområder i lov om almene boli-
ger mv., som ikke er optaget i dagtilbud, når de fylder 1 år.
Alle børn med bopæl i et udsat boligområde, jf. listen over udsatte boligområder i lov om almene boli-
ger mv., som i alderen mellem 1 og 2 år udmeldes af et dagtilbud, og ikke optages i et andet dagtilbud.
Alle børn i alderen mellem 1 og 2 år, som flytter ind i et udsat boligområde, jf. listen over udsatte bolig-
områder i lov om almene boliger mv., og som ikke er optaget i et dagtilbud.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om, hvor mange børn der var pålagt at blive indskrevet i et obligatorisk læringstilbud, til børne- og undervisningsministeren
2523977_0002.png
på kommuneniveau. Der foreligger endnu ikke data for 2021. Disse for-
ventes tilgængelige i oktober 2022.
Tabel
Fejl! Ingen tekst med den anførte typografi i dokumentet.1
Antal 1-årige fra udsatte boligområder opgjort i alt og fordelt ift. pasningstilbud, hele landet og fordelt på kommuner
med udsatte boligområder, 2019-2020
2019
Antal
i alt
Hele landet
København
Høje-Taastrup
Helsingør
Køge
Holbæk
Slagelse
Guldborgsund
Odense
Svendborg
Sønderborg
Esbjerg
Fredericia
Horsens
Kolding
Vejle
Randers
Silkeborg
Aarhus
Thisted
Viborg
Aalborg
1.135
206
55
8
16
18
52
18
232
24
22
73
30
38
54
22
33
35
119
20
39
21
Antal i
dagpleje
1
103
*
*
0
*
*
8
*
49
*
0
6
*
*
8
*
*
*
*
*
*
*
Antal i dag-
institution
2
787
137
35
*
*
12
32
*
136
17
14
59
21
26
31
14
*
25
106
*
31
13
Antal ej ind-
skrevet
245
*
*
*
*
*
12
*
47
*
8
8
*
*
15
*
*
*
*
*
*
*
Antal
i alt
695
146
26
14
-
-
53
24
136
20
22
48
-
34
27
-
42
-
74
-
29
-
Antal i
dagpleje
1
90
*
0
0
-
-
13
*
38
*
*
*
-
*
*
-
*
-
0
-
*
-
2020
Antal i dag-
institution
2
517
113
21
*
-
-
35
18
85
15
16
36
-
24
21
-
33
-
69
-
20
-
Antal ej ind-
skrevet
88
*
5
*
-
-
5
*
13
*
*
*
-
*
*
-
*
-
5
-
*
-
Anm: Opgørelsen dækker alle 1-årige børn, som er bosat i et udsat boligområde pr. 31. december i henholdsvis 2019 og 2020.
”*” markerer
enten, at der er færre end fem observationer i cellen eller, at cellen er blændet for at sikre, at identifikation af de faktiske værdier ikke
er mulig, jf. Danmarks Statistisk datafortrolighedspolitik.
”–” markerer, at der i kommunen ikke var udsatte boligområder i det pågældende år.
Note 1: Antal børn i dagpleje er opgjort pr. 31. december det pågældende år for kommunale dagplejere. Der findes ikke validerede tal for børn i
privat dagpleje. I både 2019 og 2020 var der ifølge Danmarks Statistik (BOERN4) i hele landet fem private dagplejere, hvorfor antallet af børn i
privat dagpleje forventes at være begrænset.
Note 2: Antal 1-årige børn med bopæl i udsatte boligområder indskrevet i daginstitution omfatter børn, der enten er indskrevet i kommunale og
selvejende daginstitutioner opgjort pr. 31. december eller indskrevet i en privatinstitution pr. 1. oktober det pågældende år.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Udviklingen i andel indskrevne 1-årige fra udsatte boligområder i dagtilbud
Af tabel 2 fremgår det, at andelen af indskrevne 1-årige fra udsatte bolig-
områder er steget 14 procentpoint fra 73 pct. i 2018 (før lovens ikrafttræ-
den) til 87 pct. i 2020.
Denne stigning kan dog ikke tolkes som et resultat af indførslen af obliga-
torisk læringstilbud, idet andre faktorer også kan have haft indflydelse på
andelen af indskrevne 1-årige i dagtilbud i udsatte boligområder.
Opgørelsen omfatter alle 1-årige børn, som er bosat i et udsat boligom-
råde pr. 31 december i årene 2018, 2019 og 2020. Hertil gælder, at bolig-
områderne skal have været på listen over udsatte boligområder i både
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om, hvor mange børn der var pålagt at blive indskrevet i et obligatorisk læringstilbud, til børne- og undervisningsministeren
2523977_0003.png
2018, 2019 og 2020 for at indgå i opgørelsen. En tilsvarende opgørelse,
hvor boligområderne blot skal være udsatte i enten 2018, 2019 eller 2020,
viser, at andelen af 1-årige, som er indskrevet i dagtilbud er steget fra 74
pct. i 2018 til 87 pct. i 2020.
Tabel
Fejl! Ingen tekst med den anførte typografi i dokumentet.2
Andel (antal) indskrevne 1-årige børn i dagtilbud med bopæl i udsatte boligområder opgjort for hele landet, 2018-2020
2018
Indskrevne
Hele landet
73 pct. (631)
Ej indskrevne
27 pct. (237)
Indskrevne
77 pct. (587)
2019
Ej indskrevne
23 pct. (172)
Indskrevne
87 pct. (598)
2020
Ej indskrevne
13 pct. (86)
Anm: Opgørelsen omfatter 1-årige børn med bopæl i udsatte boligområder, som enten er indskrevet i kommunale og selvejende daginstitutio-
ner eller dagpleje d. 31. december eller indskrevet i privatinstitution d. 1. oktober i henholdsvis 2018, 2019 og 2020.
Et udsat boligområde i Helsingør Kommune i 2018 i det tilgængelige data dækker over et større område end blot det udsatte boligområde.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Kommunale erfaringer med obligatorisk læringstilbud
KL har for Børne- og Undervisningsministeriet udarbejdet et notat, der
bl.a. består af data fra 12 kommuner
2
, der siden lovens ikrafttræden har
haft boligområder, som har været omfattet af reglerne om obligatorisk
læringstilbud. Blandt de 12 adspurgte kommuner har 93 børn været i et
obligatorisk læringstilbud siden lovens ikrafttræden og frem til oktober
2021.
Tabel
Fejl! Ingen tekst med den anførte typografi i dokumentet.3
Antal børn i obligatoriske læringstilbud fra 1. juli 2019 - oktober 2021
Kommune
Thisted
Silkeborg
Aalborg
Helsingør
Viborg
Esbjerg
København
Odense
Slagelse
Svendborg
Aarhus
I alt
Antal
0
0
0
*
0
0
24
17
*
6
30
93
Anm: Data for kommuner med antallet 4 eller derunder er maskeret grundet karakter af personfølsomhed. Data udgør ikke et repræsentativt bil-
lede af alle kommuners erfaringer med obligatoriske læringstilbud. Svar modtaget fra kommuner medio-ultimo oktober 2021.
2
København, Aalborg, Høje-Taastrup, Slagelse, Helsingør, Odense, Svendborg, Es-
bjerg, Aarhus, Silkeborg, Thisted og Viborg Kommune.
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om, hvor mange børn der var pålagt at blive indskrevet i et obligatorisk læringstilbud, til børne- og undervisningsministeren
Kilde: Kommunernes Landsforening (2021).
Siden lovens ikrafttræden 1. juli 2019 har der i alt været 24 kommuner
med udsatte boligområder. Det betyder, at resultaterne ikke nødvendig-
vis udgør et repræsentativt billede af alle kommuners erfaringer med ob-
ligatoriske læringstilbud.
Slutteligt efterspørges en redegørelse for, ”hvor
mange børn der egentligt var
omfattet af målgruppen, der ikke modtog et obligatorisk læringstilbud, fordi familien i
stedet indskrev barnet efter de almindelige regler”.
Børne- og Undervisningsministeriet er ikke bekendt med, at data herfor
skulle eksistere.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
4