Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2632258_0001.png
Styrelsen for It og Læring
Kontor for Data på
Ungdomsudddannelser og
VEU
Lyseng Allé 1
8270 Højbjerg
Tlf. nr.: 89 37 66 66
E-mail: [email protected]
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
Bilag:
Skønnede konsekvenser af metode for fast-
sættelse af de beregningstekniske kapacite-
ter i elevfordelingsmodellen – baseret på
2021 tal
Bilaget præsenterer skøn over konsekvenserne af elevfordeling på lands-
plan. Beregningsgrundlaget er baseret på søge- og tilgangstal fra 2021.
Det bemærkes, at beregningerne er behæftet med meget store usikkerhe-
der, som bl.a. skyldes, at beregningerne beror på historiske søgemønstre
samt forskelle mellem tilgangs- og ansøgerpopulation, herunder at ufor-
delte ansøgere og ansøgere, som ikke har søgt rettidigt (eftertilmeldere),
ikke er medtaget i beregningsgrundlaget. Konsekvensberegningerne skal
derfor tolkes meget varsomt. Dette gør sig særligt gældende på lavere
aggregeringsniveau – herunder fx kommuneniveau. For en uddybning af
disse forbehold henvises til sidste afsnit i dette bilag.
Skønnede konsekvenser for elevsammensætning
Med de foreslåede beregningstekniske kapaciteter skønnes en reduktion i
antallet af afdelinger med 30 og 40 pct. elever med ikke-vestlig herkomst
sammenlignet med i dag,
jf. tabel 1 og 2.
Tabel 1: Opgørelse på afdelingsniveau (på tværs af uddannelser, matrikelniveau)
Afdelingernes andel af elever med ikke-vestlig herkomst
Tilgang uden
Fordeling af ansøge-
hf-
re 2021 ved forde-
eftertilmeldere
lingsmodel
2021
0-4,99 pct.
5-9,99 pct.
10-19,99 pct.
20-24,99 pct.
25-29,99 pct.
30-34,99 pct.
35-39,99 pct.
70
93
47
10
8
4
2
55
89
64
16
7
4
5
4. oktober
2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 446: Spm. om at opdatere konsekvensberegningerne på gymnasie- og kommuneniveau, til børne- og undervisningsministeren
2632258_0002.png
40-49,99 pct.
50-100 pct.
I alt 30 pct. og over
I alt 40 pct. og over
Total
Ufordelte
4
5
15
9
243
-
2
1
12
3
243
1.105
Anm.: Tilgangen afviger både i antal og fsva. elevsammensætning fra ansøgerpopulationen, som fordelings-
modellen hviler på. Derfor kan opgørelserne af antal institutioner med høj andel af elever med ikke-vestlig
herkomst mellem ansøgere og 1.g’ere ikke sammenlignes 1:1.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Tabel 2: Antal afdelinger med mindst 30 pct. elever med ikke-vestlig herkomst
Tilgang: uden hf-
eftertilmeldere 2021
Stx
Hf
Hhx
Htx
I alt
Ufordelte
10
14
3
2
29
-
Fordeling af ansø-
gere 2021 ved
fordelingsmodel
8
13
2
2
25
1.105
Anm.: Tilgangen afviger både i antal og fsva. elevsammensætning fra ansøgerpopulationen, som fordelings-
modellen hviler på. Derfor kan opgørelserne af antal institutioner med høj andel af elever med ikke-vestlig
herkomst mellem ansøgere og 1.g’ere ikke sammenlignes 1:1.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Sidst i notatet fremgår de konkrete matrikler, som har 30 pct. eller flere
elever med ikke-vestlig herkomst, jf.
tabel 5.
Skønnede konsekvenser for opfyldelse af prioriteter
Af tabel 3 fremgår, at den skønnede opfyldelse af elevernes 1. prioritet er
på niveau med hvad der er set i tidligere beregninger. Den faktiske til-
gang er ikke direkte sammenlignelig med den simulerede fordeling. I de
historiske data kan der i perioden fra de prioriterede ansøgninger til
gymnasial uddannelse er afsendt til start på uddannelsen ske omvalg af
uddannelse og/eller institution. Fx indgår sådanne omvalg ikke i bereg-
ning af prioritetsopfyldelsen.
Tabel 3: Andelen af ansøgere, der får opfyldt 1. prioriteten
Afstandszoner
Tilgang: uden hf-
Fordeling af ansøgere
eftertilmeldere 2021 2021 ved fordelingsmodel
Stx
Hf
Hhx
Htx
93 pct.
88 pct.
95 pct.
97 pct.
97 pct.
95 pct.
99 pct.
98 pct.
Fordelingszoner
Tilgang: uden hf-
Fordeling af ansøgere
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 446: Spm. om at opdatere konsekvensberegningerne på gymnasie- og kommuneniveau, til børne- og undervisningsministeren
2632258_0003.png
eftertilmeldere 2021
Stx
Hf
Hhx
Htx
90 pct.
84 pct.
88 pct.
93 pct.
2021 ved fordelingsmodel
88 pct.
92 pct.
94 pct.
96 pct.
Landsplan
På tværs af uddannel-
ser
92 pct.
95 pct.
Anm.: Zone angiver institutionsbeliggenhed
Anm.: Tilgangen afviger både i antal og fsva. elevsammensætning fra ansøgerpopulationen, som fordelings-
modellen hviler på. Derfor kan opgørelserne af antal institutioner med høj andel af elever med ikke-vestlig
herkomst mellem ansøgere og 1.g’ere ikke sammenlignes 1:1. Baggrunden for stigende prioritetsopfyldelse i
afstandszoner skønnes blandt andet at skyldes forskellige opgørelsesmetoder, forskelle på tilgangs- og ansø-
gerpopulation samt at ufordelte ikke indgår i beregningerne, hvilket også slår igennem i tallene på landsplan. I
de historiske data kan der i perioden fra de prioriterede ansøgninger til gymnasial uddannelse er afsendt til
start på uddannelsen ske omvalg af uddannelse og/eller institution. Fx indgår sådanne omvalg ikke i bereg-
ning af prioritetsopfyldelsen.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Skønnede konsekvenser for transporttid
Det skønnes, at der ikke er store forskydninger i transporttiderne på
landsplan,
jf. tabel 4.
Tabel 4: Ansøgeres transporttid
Afstandszoner
Stx
0-14 min.
15-29 min.
30-44 min.
45+ min.
I alt
Tilgang: uden hf-
eftertilmeldere 2021
33 pct.
23 pct.
19 pct.
24 pct.
100 pct.
Stx
Fordeling af ansøgere
2021 ved fordelingsmodel
34 pct.
24 pct.
20 pct.
22 pct.
100 pct.
Hf
0-14 min.
15-29 min.
30-44 min.
45+ min.
I alt
Tilgang: uden hf-
eftertilmeldere 2021
26 pct.
20 pct.
19 pct.
35 pct.
100 pct.
Hf
Fordeling af ansøgere
2021 ved fordelingsmodel
28 pct.
21 pct.
20 pct.
31 pct.
100 pct.
Hhx
0-14 min.
15-29 min.
30-44 min.
45+ min.
I alt
Tilgang: uden hf-
eftertilmeldere 2021
25 pct.
25 pct.
20 pct.
30 pct.
100 pct.
Hhx
Fordeling af ansøgere
2021 ved fordelingsmodel
27 pct.
26 pct.
20 pct.
27 pct.
100 pct.
Htx
0-14 min.
15-29 min.
30-44 min.
45+ min.
I alt
Htx
Tilgang: uden hf-
Fordeling af ansøgere
eftertilmeldere 2021 2021 ved fordelingsmodel
20 pct.
22 pct.
20 pct.
38 pct.
100 pct.
21 pct.
23 pct.
20 pct.
36 pct.
100 pct.
Stx
Fordelingszoner
Stx
Tilgang: uden hf-
Fordeling af ansøgere
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 446: Spm. om at opdatere konsekvensberegningerne på gymnasie- og kommuneniveau, til børne- og undervisningsministeren
2632258_0004.png
eftertilmeldere 2021
0-14 min.
15-29 min.
30-44 min.
45+ min.
I alt
53 pct.
29 pct.
11 pct.
7 pct.
100 pct.
2021 ved fordelingsmodel
56 pct.
30 pct.
10 pct.
4 pct.
100 pct.
Hf
0-14 min.
15-29 min.
30-44 min.
45+ min.
I alt
Tilgang: uden hf-
eftertilmeldere 2021
26 pct.
33 pct.
18 pct.
23 pct.
100 pct.
Hf
Fordeling af ansøgere
2021 ved fordelingsmodel
29 pct.
37 pct.
17 pct.
17 pct.
100 pct.
Hhx
0-14 min.
15-29 min.
30-44 min.
45+ min.
I alt
Tilgang: uden hf-
eftertilmeldere 2021
15 pct.
29 pct.
24 pct.
33 pct.
100 pct.
Hhx
Fordeling af ansøgere
2021 ved fordelingsmodel
16 pct.
30 pct.
26 pct.
28 pct.
100 pct.
Htx
0-14 min.
15-29 min.
30-44 min.
45+ min.
I alt
Htx
Tilgang: uden hf-
Fordeling af ansøgere
eftertilmeldere 2021 2021 ved fordelingsmodel
22 pct.
34 pct.
21 pct.
22 pct.
100 pct.
22 pct.
35 pct.
22 pct.
21 pct.
100 pct.
Anm.: Givet max-afstandskriteriet kan ansøgere kun placeres på en afdeling med længere transporttid end 45
min, hvis ansøger selv har søgt/prioriteret den tildelte afdeling og uddannelse.
Am.: Tilgangen afviger både i antal og fsva. elevsammensætning fra ansøgerpopulationen, som fordelingsmo-
dellen hviler på. Derfor kan opgørelserne af antal institutioner med høj andel af elever med ikke-vestlig
herkomst mellem ansøgere og 1.g’ere ikke sammenlignes 1:1.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Matrikler med mindst 30 pct. elever med ikke-vestlig herkomst
De konkrete matrikler, som har 30 pct. eller flere elever med ikke-vestlig
herkomst fremgår af
tabel 5.
Tabel 5: Opgørelse på afdelingsniveau (på tværs af uddannelser, matrikelniveau)
Afdelingernes andel af elever med ikke-vestlig herkomst for de matrikler, som har mindst 30 pct. elever
med ikke-vestlig herkomst, hvor andele på mindst 30 pct. er markeret med rødt
Tilgang: uden
hf-
eftertilmeldere
2021
66 pct.
60 pct.
53 pct.
53 pct.
53 pct.
48 pct.
44 pct.
43 pct.
40 pct.
38 pct.
36 pct.
34 pct.
34 pct.
Afdeling
Fordeling af ansøge-
re 2021 ved forde-
lingsmodel
51 pct.
49 pct.
38 pct.
36 pct.
45 pct.
30 pct.
38 pct.
34 pct.
-
27 pct.
29 pct.
30 pct.*
9 pct.
NEXT
Sydkysten gymnasium
AARHUS GYMNASIUM, Tilst
HF & VUC København Syd, Hvidovre
Herlev Gymnasium og HF
Hvidovre Gymnasium & HF
Ørestad Gymnasium
NEXT - Albertslund/Vestskoven Gymnasium
Høje-Taastrup Gymnasium
VUC Syd - Aabenraa
Københavns åbne Gymnasium
HF & VUC København Syd, Amager
Mulernes Legatskole
NEXT- Baltorp Business Gymnasium
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 446: Spm. om at opdatere konsekvensberegningerne på gymnasie- og kommuneniveau, til børne- og undervisningsministeren
2632258_0005.png
Frederiksberg HF-Kursus
Århus Akademi
Greve Gymnasium
Viby Gymnasium
34 pct.
31 pct.
27 pct.
23 pct.
36 pct.
36 pct.
31 pct.
32 pct.
Mindst 30 pct.
15
12
Anm.: *Andelen er afrundet til 30 pct., men den bagvedliggende andel ligger på under 30 pct., hvorfor den
ikke er markeret rød.
Anm.: - indikerer at andelen er diskretioneret, da den bagvedliggende population er for lille til at vise
Anm.: Tilgangen afviger både i antal og fsva. elevsammensætning fra ansøgerpopulationen, som fordelings-
modellen hviler på. Derfor kan opgørelserne af antal institutioner med høj andel af elever med ikke-vestlig
herkomst mellem ansøgere og 1.g’ere ikke sammenlignes 1:1.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Beregningstekniske usikkerheder og forbehold
Beregningerne i bilaget er behæftet med meget store usikkerheder, som
blandt andet skyldes:
Beregningerne er foretaget på baggrund af ansøgernes nuværende
søgemønstre under gældende regler. Den nye fordelingsmodel
kan afstedkomme ændrede søgemønstre og vil i fordelingszoner
som hovedregel sikre, at ansøgere angiver flere prioriteter end i
dag. Begge forhold forventes at påvirke resultaterne.
Der anvendes beregningstekniske kapaciteter, som forventes ju-
steret inden endelig kapacitetsfastsættelse til skoleåret 2023/2024.
Den faktiske tilgang er ikke direkte sammenlignelig med den si-
mulerede fordeling. I de historiske data kan der i perioden fra de
prioriterede ansøgninger til gymnasial uddannelse er afsendt til
start på uddannelsen ske omvalg af uddannelse og/eller instituti-
on. Fx indgår sådanne omvalg ikke i beregning af prioritetsopfyl-
delsen.
Der er en forskel i tilgangspopulationen af 1. g’ere i 2021, som
præsenterer situationen i dag, og ansøgerpopulationen i 2021,
som ligger til grund for den skønnede fordeling af ansøgere givet
den nye fordelingsmodel. Disse to elevgrupper kan ikke sammen-
lignes 1:1, og sammenligninger mellem fordelingen i dag (tilgan-
gen) og fordelingen ved en ny fordelingsmodel (ansøgere) er der-
for også behæftet med stor usikkerhed.
Ufordelte ansøgere og ansøgere, som ikke har søgt rettidigt (ef-
tertilmeldere) er ikke medtaget i beregningerne, da det ikke vides,
hvor regionen placerer disse ansøgere.
Der tages ikke højde for ansøgere med forrang (fx profilelever,
Team Danmark og ASF-elever) og krydssøgning til øvrige ud-
dannelser, herunder til eud og 10. klasse.
De søgetal og kapaciteter, der er anvendt til konsekvensbereg-
ningerne, omhandler 2021. Disse kapaciteter er lavet med samme
metode, som de udmeldte beregningstekniske kapaciteter for
skoleåret 2023/2024.
5