Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: uvm@uvm.dk
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
4. oktober 2022
Sagsnr.: 22/18814
Som opfølgning på mit svar på alm. del – spørgsmål 445 og 446 kan det
oplyses, at de beregningstekniske kapaciteter blev udmeldt til de gymna-
siale institutioner den 30. september 2022.
Ad. alm. del – spørgsmål 445
Der vedlægges den efterspurgte opdatering af bilaget til svar på L 157
spørgsmål 136.
De beregningstekniske kapaciteter er Børne- og Undervisningsministeri-
ets foreløbige vurdering af, hvilken kapacitet det enkelte udbud skal tilde-
les. Beregningen tager grundlæggende udgangspunkt i tilgangstal fra 2021
på de enkelte udbud. På baggrund af Børne- og Undervisningsministeri-
ets udmelding af de beregningstekniske kapaciteter den 30. september
2022 har institutionerne fire uger til at indmelde ønske om anden kapaci-
tet.
Klassekvotienten i de udmeldte beregningstekniske kapaciteter tager ud-
gangspunkt i institutionernes indberetning af kapacitet for skoleåret
2022/2023 på stx, hf og pre-ib. På institutioner, som i skoleåret 2022/23
har været omfattet af midlertidigt stop for optag, er dog taget udgangs-
punkt i indberetning af kapacitet for skoleåret 2021/22. Da Børne- og
Undervisningsministeriet ikke har retvisende oplysninger for kapacitet
for hhx og htx, samt for enkelte institutioner med stx og hf, er klasse-
kvotienten for disse institutioner i de beregningstekniske kapaciteter sat
til 28,0 elever. For institutioner, som til skoleåret 2022/23 har indberettet
en klassekvotient lavere end 28,0 elever, er der i de beregningstekniske
kapaciteter fastsat en klassekvotient på 28,0 elever.
Alle institutionerne har som beskrevet mulighed for at indberette ønske
om en anden kapacitet end den udmeldte, herunder en kapacitet, der
ikke tager udgangspunkt i en klassekvotient på 28,0 elever.
Ad. alm. del – spørgsmål 446
Der vedlægges følgende konsekvensberegninger med udgangspunkt i de
udmeldte beregningstekniske kapaciteter:
Skønnede konsekvenser af metode for fastsættelse af de bereg-
ningstekniske kapaciteter i elevfordelingsmodellen – baseret på
2021 tal
Skønnede konsekvenser af metode for fastsættelse af de bereg-
ningstekniske kapaciteter i elevfordelingsmodellen på kommune-
niveau
Skønnede konsekvenser af metode for fastsættelse af de bereg-
ningstekniske kapaciteter i elevfordelingsmodellen på afdelingsni-
veau
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2