Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
29. september 2022
Sagsnr.: 22/18210
Svar på alm. del
–
spørgsmål 440
I brev af 22. september 2022 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane
Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 440:
Mener ministeren politisk
–
med henvisning til svar på spørgsmål nr. S
452 (folketingssamling 2019-20), hvoraf det fremgår, at reduktionen i in-
klusionsgraden i de seneste år kan have mange forskellige årsager, herun-
der
”lovgivningsmæssige barrierer mod en fleksibel tilrettelæggelse af den
specialpædagogiske støtte og specialundervisning i tilknytning til de al-
mene tilbud” –
at der er behov for at ændre i folkeskoleloven og/eller
specialundervisningsbekendtgørelsen?
Svar:
På baggrund af den evaluering af inklusion og specialpædagogisk bistand,
som også blev nævnt i svar på spørgsmål S 452, har vi i Sammen om
Skolen indledt en række vigtige drøftelser om folkeskolens organisering
og tilrettelæggelse af undervisning, støtte og specialpædagogiske bistand
til elever med særlige behov. Senest har vi fredag den 23. september 2022
i Sammen om Skolen hørt oplæg om de undervisningsmæssige behov
hos elever med udfordringer i skolen med fokus på elever med autisme,
ADHD og cerebral parese
–
og drøftet kommissoriet for etablering af
det faglige grundlag for en kommende specialeplanlægning. Jeg tænker, at
disse drøftelser skal munde ud i konkrete anbefalinger til, hvordan vi
bl.a. kan tilrettelægge den specialpædagogiske støtte og specialundervis-
ning mere hensigtsmæssigt.
Regeringen har også siden offentliggørelse af evalueringen indgået en po-
litisk aftale om læreruddannelsen, der betyder, at specialpædagogik igen
bliver et undervisningsfag.
Jeg ser frem til en fortsat drøftelse af udvikling af folkeskolens almen- og
specialundervisning i Sammen om Skolen i efteråret
–
og ud fra disse