Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 4 (Alm. del):
I brev af 11. oktober 2021 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane
Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 4:
Vil ministeren forklare, hvorfor der er så stor forskel i karakterniveauet i
forhold til, hvornår en elev regnes som frafaldstruet mellem uddannelser,
som har samme faglige niveau?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at der spørges til den definition og opgø-
relse af frafaldstruede elever, der ligger til grund for socialt taxameter.
Det sociale taxameter udbetales på baggrund af andel frafaldstruede ele-
ver på de enkelte uddannelser omfattet af socialt taxameter.
Karakterskæringspunktet for, hvornår en elev regnes som frafaldstruet,
bygger på en statistisk sammenhæng mellem en given grundskolekarakter
og fuldførelsesprocent på de enkelte uddannelser og beregnes ud fra den
seneste årgang, hvor fuldførelsesmønstrene er kendt.
En elev defineres som frafaldstruet, hvis elevens grundskolekarakter in-
dikerer en fuldførelsessandsynlighed, der er lavere end den gennemsnit-
lige fuldførelsessandsynlighed på landsplan for uddannelsen.
Når der er forskel i karakterskæringspunkter mellem uddannelserne, skyl-
des det, at modellen for socialt taxameter således er konstrueret med
henblik på at tage højde for, hvornår en elev er frafaldstruet
relativt
set i
forhold til andre elever på
samme
uddannelse.
8. november 2021
Sagsnr.: 21/20814