Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2622248_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 390
I brev af 7. september 2022 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane
Nørby (V) og Anni Matthiesen (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 390:
Ministeren bedes, evt. med hjælp fra Finansministeriet, oversende en in-
dekseret liste over bevillingsudviklingerne på børne- og uddannelsesom-
rådet med 2014 som indeks 100 til og med de planlagte bevillinger frem
til 2026. Listen bedes opdelt på dagpleje og dagtilbud, grundskoler, ung-
domsuddannelser,
erhvervsuddannelser, VUC’er,
og øvrige uddannelses-
institutioner.
Svar:
Ved besvarelsen af spørgsmålet lægges til grund, at der spørges til de
statslige udgifter på børne- og undervisningsområdet.
Af tabel 1 nedenfor fremgår en indekseret oversigt over udviklingen i de
statslige nettoudgifter på børne- og uddannelsesområdet for 2014-2026
med 2014 som indeks 100. For årene 2014-2021 er oversigten opgjort på
baggrund af regnskabstal efter vanlig praksis. Oversigten fra 2014-2021
angiver således de faktisk afholdte udgifter og ikke den budgetterede be-
villing på de respektive finanslove. For årene 2022-2026 er der tale om
budgetterede bevillingstal.
Oversigten er opdelt på relevante hovedområder, som de har fremgået
på relevante finanslove i perioden 2014-2022 samt finanslovforslaget for
2023.
Hovedområderne ”Administration mv.”, ”Tværgående og interna-
tionale aktiviteter” og ”Støtteordninger mv.” er ikke medtaget
i opgørel-
sen, da de ikke er rettet direkte mod uddannelsessektoren, og fordi for-
målet med bevillinger i flere tilfælde går på tværs af områder. Opgørelsen
dækker over alle bevillinger på finanslovskonti inden for de respektive
hovedområder.
Der skal bl.a. tages forbehold for følgende:
14. september 2022
Sagsnr.: 22/16953
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om en indekseret liste over bevillingsudviklingerne på børne- og uddannelsesområdet, til børne- og undervisningsministeren, kopi til finansministeren
Ændringer i udgiftsniveauet mellem årene for de taxametersty-
rede område skyldes i høj grad ændringer i aktivitet på ungdoms-
uddannelsesområdet som følge af bl.a. den demografiske udvik-
ling, da op mod 95 pct. af tilskuddene til ungdomsuddannelses-
institutionerne er aktivitetsafhængige.
Udviklingen kan derudover i høj grad henføres til de afsatte
økonomiprofiler besluttet i politiske aftaler, reformer og finans-
lovsaftaler.
Ændringer mellem finansår tager udgangspunkt i summen af
+/- bevægelser mellem årene, hvorfor modsatrettede bevægelser
på enkelte finanslovskonti kan udligne hinanden.
Der kan i perioden 2014-2026 være sket en række tekniske flyt-
ninger af bevillinger mellem hovedområder, som er medtaget i
tabellen, til hovedområder, som ikke er medtaget i tabellen.
Dette gælder fx bevillinger vedr. afholdelse af prøver og eksame-
ner.
Udviklingen kan i nogle tilfælde skyldes, at bevillinger - efter at
være afsat på et års finanslov - efterfølgende udmøntes til kom-
munerne og/eller regionerne via bloktilskuddet og således ikke
længere fremgår på Børne- og Undervisningsministeriets para-
graf på den efterfølgende finanslov. Dette gør sig eksempelvis
gældende for § 20.19.02.
Mere pædagogisk personale i dagtilbud
mel-
lem 2016 og 2017 og § 20.29.17.
Generelt løft af folkeskolen
mellem
2021 og 2022.
Reserver til DUT-kompensation af kommunerne for lovændrin-
ger placeres som gængs praksis på reservekonti under hovedom-
råde § 20.1.
Administration mv.,
som ikke er medtaget i tabel 1,
frem for under hovedområde § 20.2.
Dagtilbud og grundskolen.
Det bemærkes, at nedgangen i udgifter fra 2016 til 2017 for kategorien
”Dagtilbud” skyldes, at bevillingen på
§ 20.19.02. Mere pædagogisk per-
sonale i dagtilbud i 2017 fra 2017 er udmøntet til kommunerne via blok-
tilskuddet. Stigningen mellem 2019 og 2020 kan primært henføres til
profilen på § 15.25.04. 1.000-dages-program - en bedre start på livet
(denne bevilling blev i 2020 med ressortomlægningen flyttet til §
20.21.04. 1.000-dages-program - en bedre start på livet) samt de afsatte
midler fra 2020 og frem på § 20.21.05. Minimumsnormeringer. Bevil-
lingsnedgangen fra 2023 til 2024 skyldes i høj grad, at midlerne til indfas-
ning af minimumsnormeringer i 2020-2023 er placeret under aktivitets-
område § 20.21. Dagtilbud på hhv. § 20.21.05.20. Pulje til indfasning af
minimumsnormeringer og § 20.21.05.30. Tilpasningspulje til minimums-
normeringer, mens reserven til kompensation af kommunerne for lov-
bundne minimumsnormeringer fra 2024 og frem fremgår under hoved-
område § 20.1. Administration mv. på § 20.11.79.45. Reserve til kommu-
nale merudgifter ifm. aftale om minimumsnormeringer, som ikke er
medtaget i tabel 1. Størstedelen af § 20.11.79.45. Reserve til kommunale
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om en indekseret liste over bevillingsudviklingerne på børne- og uddannelsesområdet, til børne- og undervisningsministeren, kopi til finansministeren
merudgifter ifm. aftale om minimumsnormeringer er udmøntet til kom-
munerne i bloktilskuddet for 2023, hvorfor reserven til bl.a. lovbundne
minimumsnormeringer ikke indgår i opgørelsen i tabel 1 som alene vedr.
midler på finanslovens § 20, jf. også ovenfor.
Bevillingsudviklingen fra 2014 og frem på de forberedende uddannelser
og ungdoms- og voksenuddannelserne er påvirket af den tidligere rege-
rings løbende omprioriteringsbidrag, den nuværende regerings annulle-
ring af omprioriteringsbidraget, aktivitetsudvikling og strukturelle refor-
mer på bl.a. det forberedende område og på erhvervsuddannelserne.
Med
Aftale om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
fra 2014 blev der
gennemført en række ændringer af opbygningen af erhvervsuddannelser
som påvirker bevillingsudviklingen i årene efter. Med reformen blev
grundforløbene justeret, og der blev indført adgangskrav. Bevillingsud-
viklingen er påvirket af aktiviteten på erhvervsuddannelserne. Eksempel-
vis indebærer færre elever i skoleoplæring, fordi flere elever får en lære-
plads i en virksomhed, at bevillingen til erhvervsuddannelserne falder
som følge af taxametersystemets opbygning.
Det bemærkes, at der i bevillingsudviklingen for erhvervsuddannelser i
tabel 1 ikke indgår pulje til grøn efteruddannelse og opkvalificering i
2021 og 2022 for 100 mio. kr. årligt (2021-pl) samt det prioriterede råde-
rum til det øgede forbrug i AUB fra Trepartsaftale om flere lærepladser
og entydigt ansvar på 500 mio. kr. årligt fra 2021 og frem (2021-pl).
Det bemærkes, at bevillingsudviklingen med stigende aktivitet for det
forberedende område fra 2019 og frem i forhold til perioden 2014-2018
kan henføres til oprettelsen af FGU, jf. tabel 1. Oprettelsen af FGU
medførte, at en stor del af aktiviteten på almene voksenuddannelser fra
2019 og frem er flyttet over på FGU. Nedjusteringen fra 2022 til 2023
skyldes aktivitetsprognoser med lavere forventet aktivitet på FFL23.
Det bemærkes dertil, at nedgangen i udgifter fra 2018-2019 for almene
voksenuddannelser kan forklares af oprettelsen af FGU, jf. ovenfor. Det
bemærkes derudover, at nedjusteringen fra 2022 til 2023 skyldes aktivi-
tetsprognoser med lavere forventet aktivitet på FFL23, jf. tabel 1.
Endelig bemærkes, at nedjusteringen vedr. andre voksenuddannelser fra
2022 til 2023 skyldes aktivitetsprognoser med lavere forventet aktivitet
på FFL23, jf. tabel 1. Derudover afspejler nedgangen i de budgetterede
udgifter ligeledes udløbet af
Aftale om 1-årig forlængelse af Trepartsaftalen om
styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse
af oktober 2021, som
bl.a. indebærer et bortfald af midlertidige takstforhøjelser til arbejdsmar-
kedsuddannelserne. Der er aktuelt forhandlinger i gang herom.
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om en indekseret liste over bevillingsudviklingerne på børne- og uddannelsesområdet, til børne- og undervisningsministeren, kopi til finansministeren
2622248_0004.png
Tabel 1
Indekseret bevillingsudvikling på børne- og uddannelsesområdet siden 2014, (årselevaktivitet)
2023-pl
Dagtilbud
Grundskoler
Erhvervsuddannelser
Ungdomsuddannelser
Forberedende område*
Almene voksenuddannelser,
herunder VUC
Andre voksenuddannelser
R
2014
100,0
100,0
(138.073)
100,0
(72.968)
100,0
(150.134)
100,0
(7.620)
100,0
(25.208)
100,0
(9.983)
R
2015
498,9
105,6
(142.764)
97,7
(69.683)
98,2
(150.098)
103,5
(7.985)
102,2
(26.365)
105,6
(9.083)
R
2016
405,8
109,0
(147.684)
94,1
(61.771)
96,8
(151.609)
117,6
(9.278)
98,8
(27.583)
86,6
(7.691)
R
2017
0,3
112,3
(150.274)
86,3
(60.705)
94,4
(150.756)
109,8
(8.977)
97,5
(27.886)
86,2
(7.465)
R
2018
320,5
113,4
(151.362)
81,2
(55.445)
92,6
(150.147)
97,5
(8.168)
94,2
(26.847)
93,3
(7.338)
R
2019
525,9
111,2
(151.715)
80,5
(55.041)
89,5
(147.561)
144,1
(9.477)
81,3
(23.414)
93,0
(7.463)
R
2020
1.304,4
119,8
(153.186)
82,2
(60.844)
88,6
(147.058)
203,1
(12.822)
71,6
(20.233)
98,2
(6.517)
R
2021
1.662,3
117,3
(153.789)
84,9
(61.446)
89,7
(145.698)
89,8
(10.784)
62,1
(19.500)
93,6
(5.939)
B
2022
1.952,3
103,8
(153.859)
83,8
(60.512)
88,8
(146.854)
108,0
(11.726)
62,5
(18.148)
84,5
(7.256)
F
2023
2.610,0
106,3
(153.798)
83,2
(59.757)
87,3
(147.070)
85,1
(9.533)
49,7
(13.926)
67,9
(6.650)
B01
2024
799,7
106,4
(153.798)
81,5
(60.380)
85,8
(145.131)
70,9
(9.533)
48,7
(13.945)
66,2
(6.453)
B02
2025
799,7
106,3
(153.798)
79,4
(60.448)
84,0
(145.094)
70,8
(9.533)
47,6
(13.941)
65,4
(6.369)
B03
2026
799,7
102,0
(153.678)
79,8
(60.591)
84,0
(144.806)
69,9
(9.533)
47,6
(13.941)
65,2
(6.355)
Anm.:
Kategorien ”Dagtilbud” indeholder aktivitetsområderne § 15.25. Udvikling af dagtilbud (FL14 og FL15), § 20.19. Udvikling af dagtilbud
(FL16 og FL17), § 15.25. Udvikling af dagtilbud (FL18), § 15.25.
Dagtilbud (FL19) og § 20.21. Dagtilbud (FL20-FL23).
Kategorien ”Grundskoler” indeholder aktivitetsområderne § 20.22. Frie grundskoler, efterskole og frie fagskoler (inklusive §
20.71. Frie fagskoler på FL16-FL21) og § 20.29. Initiativer på grundskoleområdet.
Kategorien ”Erhvervsuddannelser” indeholder hovedområdet
§ 20.3. Erhvervsrettede ungdomsuddannelser og alle finanslovskonti på hovedområdet.
Kategorien ”Ungdomsuddannelser” indeholder hovedområdet § 20.4. Gymnasiale uddannelser og alle finanslovskonti på hovedområdet.
Kategorien ”Forbedrende område” indeholder
hovedområdet § 20.5 Forbedrende grunduddannelse mv. og alle finanslovskonti på hovedområdet.
Kategorien ”Almene voksenuddannelser, herunder VUC” indeholder aktivitetsområderne § 20.74. Almene Voksenuddannelser og § 20.78.
Tilskud mv. til institutioner for almene voksenuddannelser.
Kategorien ”Andre voksenuddannelser” indeholder aktivitetsområderne § 20.72. Erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse, § 20.75. Enkeltfag mv. og § 20.76. Andre efter- og videreuddannelser.
*Aktivitet vedr. hhv. § 20.51.12. Skoleydelse ved produktionsskoler og § 20.55.03. Skoleydelse ved forberedende grunduddannelse indgår ikke, da aktiviteten på de to uddannelser særskilt opgøres på hhv. §
20.51.11. Produktionsskoler og § 20.55.01. Forberedende grunduddannelse.
Note: Bevillinger opregnet ved det generelle pris- og lønindeks. Parenteser angiver antallet af årselever. Ved en årselev forstås en elev, eller en deltager, undervist ved institutionens/skolen i 200 dage på fuldtidsbasis.
På almene voksenuddannelser defineres en årselev som en elev, eller en deltager, undervist i 812,5 klokketimer. På FFL23 fremgår det, at den forventede årselevaktivitet i 2022 på § 20.74.02. Almene
voksenuddannelser er 14.087 årselever. Det er en fejl, da det budgetterede aktivitetsniveau i 2022 på FL22 er 18.148 årselever. Fejlen vil blive søgt indarbejdet på ændringsforslag til forslag til finanslov for
finansåret 2023.
Kilde: Finanslovene for årene 2014-2022 og forslag til finanslov for 2023.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om en indekseret liste over bevillingsudviklingerne på børne- og uddannelsesområdet, til børne- og undervisningsministeren, kopi til finansministeren
2622248_0005.png
Ministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
7. september 2022
Sagsnr.: 22/16953