Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2614936_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 359
I brev af 12. august 2022 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 359:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange ressourcer der kan frigøres, hvis sko-
ledagen forkortes med den forudsatte tid til understøttende undervisning
inkl. tilhørende pausetid fra bh. til 9. klasse? Svaret bedes opgjort både
med og uden overhead.”
Svar:
Afskaffelse af al understøttende undervisning i bh. til 9. klasse vil frigøre
ressourcer i folkeskolen svarende til ca. 1,8 mia. kr. årligt (2022-pl). Det
bemærkes, at klassens tid indgår i den understøttende undervisning,
hvorfor klassens tid vil skulle findes inden for den øvrige undervisnings-
tid.
En afkortning af skoledagen med al tid afsat til understøttende undervis-
ning vil parallelt medføre et øget pasningsbehov i fritidstilbud i bh. til 6.
kl., som skønnes at medføre kommunale merudgifter i størrelsesorden
0,5 mia. kr. årligt (2022-pl). Det øgede pasningsbehov kan medføre øget
forældrebetaling i fritidstilbuddene, hvilket vil skulle besluttes lokalt i de
enkelte kommuner.
Samlet set vil afkortningen af skoledagen frigøre ressourcer i folkeskolen
på ca. 1,3 mia. kr. årligt efter fuld indfasning (2022-pl), når provenuet
forbundet med afskaffelse af understøttende undervisning i folkeskolen
fratrækkes de øgede udgifter til pasning i fritidstilbuddene, og når der
ikke tages højde for reducerede administrationsudgifter (overhead). Pau-
setid tilhørende den understøttende undervisning er inkluderet i bereg-
ningen om afkortningen af skoledagen.
Såfremt de frigjorte ressourcer trækkes ud af kommunerne, vil der i ste-
det samlet set kunne frigøres 1,5 mia. kr. årligt efter fuld indfasning (inkl.
29. august 2022
Sagsnr.: 22/15257
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm. om, hvor mange ressourcer der kan frigøres, hvis skoledagen forkortes med den forudsatte tid til understøttende undervisning inkl. tilhørende pausetid fra bh. til 9. klasse m.v., til børne- og undervisningsministeren
2614936_0002.png
overhead og i 2022-pl). Dette følger af besparelser på administrative ud-
gifter (overhead) i kommunerne forbundet med en nettoreduktion af
personalet i folkeskoler og fritidstilbud.
De skønnede frigjorte ressourcer ved fjernelse af den understøttende un-
dervisning og udgifter forbundet med det øgede pasningsbehov fremgår
af tabel 1.
Tabel 1.
Skønnet økonomisk effekt af afkortning af skoledagen
Mia. kr. 2022-pl
Frigjorte ressourcer ved fjernelse af den understøttende undervisning*
Øgede udgifter til pasning**
Frigjorte ressourcer efter udgifter til pasning
Overhead***
Frigjorte ressourcer efter udgifter til pasning og inklusiv overhead
1,8
-0,5
1,3
0,3
1,5
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr. Totalen stemmer ikke som følge af afrundinger.
*De skønnede frigjorte ressourcer baserer sig på elevtallene i folkeskolen ekskl. elever i segrege-
rede specialundervisningstilbud. Elever i segregerede specialundervisningstilbud er ikke medtaget,
eftersom det er usikkert, hvorvidt afkortning af skoledagen vil medføre, at der frigøres ressourcer
for denne elevgruppe. De skønnede frigjorte ressourcer er beregnet med udgangspunkt i de gæl-
dende regler for antal timers understøttende undervisning årligt pr. klassetrin. Der er ikke under-
støttende undervisning i 10. klasse.
**De skønnede udgifter forbundet med det øgede pasningsbehov i bh. til 6. kl. er beregnet i hen-
hold til normerne aftalt med KL i forbindelse med DUT-forhandlinger på området.
***Overhead er fastsat til 20 pct. i henhold til normerne aftalt med KL i forbindelse med DUT-
forhandlinger på området.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2