Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2621885_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 356:
I brev af 12. august 2022 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 356:
Vil ministeren opdatere svaret på BUU alm. del spm. 72 (samling 2020-
21) om udviklingen i udgifter pr. undervisningstime pr. elev siden 2009
og udviklingen i lærerstillinger på skolerne siden 2009 og redegøre for,
om der samlet set er færre ressourcer i folkeskolen?
Svar:
Udviklingen i udgifter pr. undervisningstime pr. elev er opgjort i tabel 1.
I lighed med BUU alm. del. spm. 72 (samling 2020-21) anvendes oplys-
ninger om
planlagte
timer, som afspejler skolernes planlægning i starten af
skoleåret, idet Børne- og Undervisningsministeriet ikke har data for
gen-
nemførte
undervisningstimer i folkeskolen.
Tabel 1.
Udviklingen i udgifter pr. planlagt undervisningstime pr. elev i folkeskolen, 2010-2020
2010
Udgift pr. elev (kr., 2022-pl)*
Planlagte timer**
Udgift pr. undervisningstime
pr. elev (kr., 2022-pl)
78.734
829
2011
76.275
826
2012
76.677
827
2013
75.086
930
2014
79.407
1.148
2015
81.104
1.268
2016
79.788
1.280
2017
80.083
1.275
2018
80.616
1.273
14. september 2022
Sagsnr.: 22/15254
2019
80.861
1.238
2020
81.367
1.182
95
92
93
81
69
64
62
63
63
65
69
Anm.: Tal er afrundet. *De kommunale udgifter omfatter folkeskoler, specialundervisning i regionale tilbud, kommunale specialskoler og
interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder samt efter- og videreuddannelse i folkeskolen. Elevtal omfatter
elever i folkeskoler, kommunale ungdomsskoler, specialskoler og dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. **Data om planlagte
timer afspejler skolernes planlægning i starten af skoleåret. Planlagte timer er hentet fra uddannelsesstatistik.dk og indeholder både
fagtimer og understøttende undervisningstimer fra bh.kl. til 10. kl., opgjort pr. skoleår (2019/2020, 2020/2021 etc.). Planlagte
timer er omregnet fra skoleår til kalenderår ved at gange det første skoleår med 7/12 og det sidste skoleår med 5/12. ***Oplysnin-
ger om planlagte timer går ikke længere tilbage end skoleåret 2009/2010. Det er derfor ikke muligt at udregne antallet af planlagte
timer for kalenderåret 2009, ej heller udgift pr. undervisningstime pr. elev i 2009. Det bemærkes, at der er mindre afvigelser i antal
planlagte timer ift. tidligere opgørelser, hvilket skyldes rettelser i skolers indberetning tilbage i tid.
Kilde: Danmarks Statistik (REGK31, fkt. 3.22.01, 3.22.07, 3.22.08 og 3.22.09), Uddannelsesstatistik.dk og Børne- og Undervisningsmi-
nisteriets egne beregninger.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på BUU alm del spm. 72 (samling 2020-21) m.v., til børne- og undervisningsministeren
2621885_0002.png
Der har samlet set været en stigning i udgifterne pr. elev på 2.633 kr.
(2022-pl) i perioden fra 2010 til 2020. I denne periode er der sket et min-
dre fald i de samlede udgifter til folkeskolen, sideløbende med at der har
været et faldende elevtal. Parallelt hermed har der været en stigning i an-
tallet af planlagte undervisningstimer på 353 timer pr. år. Som følge heraf
er udgifterne pr. undervisningstime pr. elev faldet i perioden. Det be-
mærkes, at det er Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at op-
gørelsen af udgifter pr. undervisningstime pr. elev ikke er retvisende som
et kvalitetsmål i sig selv. Der henvises til svar på BUU alm. del. - spm. 31
(samling 2020-21) for uddybning af vurdering.
Tabel 2.
Udviklingen i antal lærerårsværk og beregnet elev-lærer-ratio i folkeskolen, 2009-2020
2009
Antal lærerårsværk*
Antal børnehave-
klasselederårsværk*
Antal pædagogårs-
værk*
Antal elever*
Elev-lærer-ratio**
Elev-pædagogisk
personale ratio**
48.336
3.123
1.825
2010
48.582
3.116
2.375
2011
46.661
2.999
2.584
2012
44.793
2.874
2.853
2013
44.227
2.816
3.252
2014
43.706
2.767
5.224
2015
43.352
2.742
8.238
2016
43.553
2.717
9.216
2017
43.404
2.740
9.892
2018
43.426
2.726
10.656
2019
42.831
2.570
10.865
2020
42.333
2.539
11.112
595.794 592.703 587.616 582.056 577.134 572.049 568.505 565.167 561.282 555.582 548.242 539.442
12,3
11,2
12,2
11,0
12,6
11,2
13,0
11,5
13,0
11,5
13,1
11,1
13,1
10,5
13,0
10,2
12,9
10,0
12,8
9,8
12,8
9,7
12,7
9,6
Anm.: Tal er afrundet. *Antal årsværk og antal elever omfatter folkeskoler, kommunale ungdomsskoler, specialskoler for børn og interne
skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder. Antal årsværk er skolernes planlagte årsværk pr. 5. september og er bereg-
net som den samlede arbejdstid divideret med 1.924 timer, som svarer til et standardårsværk. Både antal årsværk og antal elever er
opgjort pr. skoleår (2019/2020, 2020/2021 etc.) og er omregnet til kalenderår ved at gange det første skoleår med 7/12 og det
sidste skoleår med 5/12. **Ratioerne er beregnet som det samlede antal elever divideret med det samlede antal årsværk lærere/pæ-
dagogisk personale i folkeskoler, kommunale ungdomsskoler, specialskoler for børn og interne skoler i dagbehandlingstilbud og på
anbringelsessteder. Det skal bemærkes, at oplysninger om elever er indsamlet af Danmarks Statistik. Elevtallene opgøres som be-
standstal for et skoleår pr. 30. september og opdateres bagud i tid ved nye oplysninger, hvorfor opgørelserne for særligt det sene-
ste skoleår kan afvige ift. tidligere opgørelser. Der er mindre afvigelser i antal personaleårsværk enkelte år ift. tidligere opgørelser,
hvilket kan skyldes rettelser af skolers indberetning tilbage i tid.
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk og Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
Antal lærerårsværk såvel som antal elever er faldet de seneste 11 år. Sam-
let set viser tabel 2, at den beregnede elev-lærer-ratio er steget svagt med
0,4 fra 2009 til 2020. Den beregnede elev-lærer-ratio har dog været svagt
faldende med 0,4 siden 2015. Det bemærkes desuden, at pædagogerne
med folkeskolereformen fra 2014 fik en større rolle i folkeskolen, hvor
de både varetager understøttende undervisningsopgaver og afgrænsede
undervisningsopgaver på 1.-3. klassetrin. Derfor er det også relevant at se
på udviklingen i antallet af pædagoger for at få et retvisende billede af
udviklingen i personaleressourcerne i folkeskolen. Samlet er antallet af
elever pr. pædagogisk personale, som både omfatter lærere og pædago-
ger, faldet fra 11,2 i 2009 til 9,6 i 2020, når børnehaveklasseledere og pæ-
dagoger inkluderes i opgørelsen. Der er således samlet set mere pædago-
gisk personale pr. elev, end når der ses isoleret på elev-lærer-ratioen.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på BUU alm del spm. 72 (samling 2020-21) m.v., til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3