Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2614016_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 351
I brev af 12. august 2022 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 351:
”Vil ministeren oplyse, hvordan antallet af hhv. pædagoger og pædagogi-
ske assistenter i daginstitutioner har udviklet sig siden 2019? Der ønskes
svar på udviklingen årligt, både antal og andel hhv. pædagoger og pæda-
gogiske assistenter fra 2019 til 2021, herunder udviklingen i hhv. pæda-
goger og pædagogiske assistenter sat op imod udviklingen i det samlede
pædagogiske personale (inkl. medhjælpere). Der ønskes tal opgjort uden
ledere og opgjort både samlet for hele landet og kommunalt.”
Svar:
Tabel 1 viser det samlede antal pædagogiske personale samt antallet og
andelen af pædagoguddannede og pædagogiske assistent uddannede i
kommunale og selvejende daginstitutioner i 2019 og 2020 på landsplan.
Opgørelsen er eksklusiv ledere og personalet er opgjort som fuldtidsper-
sonale
1
. En kommunefordelt opgørelse fremgår af tabel 2. Børne- og
Undervisningsministeriet har først adgang til data for 2021 primo okto-
ber 2022.
Af tabel 1 fremgår det, at der fra 2019 til 2020 er sket en stigning i antal-
let af fultidsomregnet pædagoguddannede personale på ca. 700. Antallet
af fuldtidsomregnet pædagogisk assistent uddannede er steget med 10 i
samme periode. Antallet af hhv. pædagoguddannede og pædagogiske as-
sistent uddannede er steget fra 2019 til 2020, mens andelen er faldet. Det
skyldes, at der blev ansat et større antal pædagogmedhjælpere i 2020
grundet covid-19 situationen.
26. august 2022
Sagsnr.: 22/15229
1
Pædagogisk personale fultidsomregnes ud fra en fuldtidsnorm på 1924 timer pr. år. Dermed tages der højde
for, hvor stor en andel af året det pædagogiske personale har været ansat i, samt hvor mange ugentlige timer
de er ansat.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvordan antallet af hhv. pædagoger og pædagogiske assistenter i daginstitutionerne har udviklet sig siden 2019, til børne- og undervisningsministeren
2614016_0002.png
Tabel 1
Uddannede pædagogisk personale i kommunale og selvejende daginstitutioner, fuldtids-
omregnet, i alt og i pct. af det samlede pædagogiske personale, hele landet, 2019-2020
Personale
I alt
2019
Hele Landet
45.045
2020
47.950
Pædagog
Antal (andel)
2019
24.277
(54%)
2020
24.970
(52%)
PAU
Antal (andel)
2019
2.548
(6%)
2020
2.558
(5%)
Anm.: Opgørelsen er baseret på fuldtidsomregnet pædagogisk personale i kommunale og selvejende dagin-
stitutioner i 2019 og 2020. Uddannelseskategorierne er opgjort med udgangspunkt i personalets højst fuld-
førte pædagogiske uddannelse samt inddragelse af oplysninger omkring personalets ansættelsesforhold. Op-
gørelsen er ekskl. pædagogiske ledere. Pædagogstuderende og PAU-elever indgår med deres normerings-
mæssige værdi på hhv. 0,43 og 0,24 under personale i alt, men indgår ikke i antallet/andelen af pædagoger og
PAU.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet baseret på registerdata fra Danmarks Statistik.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvordan antallet af hhv. pædagoger og pædagogiske assistenter i daginstitutionerne har udviklet sig siden 2019, til børne- og undervisningsministeren
2614016_0003.png
Tabel 2
Uddannede pædagogisk personale i kommunale og selvejende daginstitutioner, kommu-
neniveau, fuldtidsomregnet, i alt og i pct. af det samlede pædagogiske personale, 2019-
2020
Personale
I alt
Kommune
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
2019
275
277
176
542
125
179
394
163
114
412
798
26
332
244
355
382
1.108
274
341
452
188
763
739
229
465
226
377
325
218
286
444
328
2020
300
284
177
579
121
192
431
186
109
482
848
23
375
280
374
384
1.137
306
371
481
206
794
804
247
484
221
396
347
250
310
480
350
Pædagog
Antal (andel)
2019
143 (52%)
128 (46%)
97 (55%)
276 (51%)
91 (72%)
83 (46%)
223 (57%)
101 (62%)
49 (43%)
193 (47%)
448 (56%)
15 (57%)
190 (57%)
127 (52%)
172 (48%)
235 (62%)
566 (51%)
169 (61%)
168 (49%)
224 (50%)
112 (60%)
400 (52%)
398 (54%)
123 (54%)
223 (48%)
111 (49%)
222 (59%)
186 (57%)
89 (41%)
146 (51%)
211 (48%)
160 (49%)
2020
156 (52%)
129 (46%)
100 (56%)
297 (51%)
81 (67%)
93 (48%)
244 (57%)
111 (60%)
44 (40%)
217 (45%)
477 (56%)
13 (54%)
198 (53%)
145 (52%)
169 (45%)
228 (59%)
582 (51%)
183 (60%)
177 (48%)
233 (48%)
123 (60%)
404 (51%)
396 (49%)
129 (52%)
219 (45%)
111 (50%)
236 (59%)
199 (57%)
103 (41%)
157 (50%)
242 (50%)
161 (46%)
PAU
Antal (andel)
2019
7 (3%)
13 (5%)
7 (4%)
27 (5%)
12 (9%)
27 (15%)
28 (7%)
10 (6%)
8 (7%)
9 (2%)
70 (9%)
-
24 (7%)
19 (8%)
22 (6%)
11 (3%)
31 (3%)
19 (7%)
34 (10%)
16 (4%)
7 (4%)
19 (3%)
38 (5%)
15 (7%)
51 (11%)
12 (5%)
41 (11%)
22 (7%)
22 (10%)
15 (5%)
22 (5%)
31 (10%)
2020
7 (2%)
14 (5%)
7 (4%)
27 (5%)
12 (10%)
29 (15%)
26 (6%)
10 (5%)
6 (6%)
13 (3%)
72 (8%)
-
31 (8%)
19 (7%)
25 (7%)
10 (3%)
25 (2%)
23 (7%)
35 (9%)
17 (3%)
8 (4%)
17 (2%)
37 (5%)
17 (7%)
49 (10%)
9 (4%)
39 (10%)
22 (6%)
22 (9%)
15 (5%)
22 (4%)
36 (10%)
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvordan antallet af hhv. pædagoger og pædagogiske assistenter i daginstitutionerne har udviklet sig siden 2019, til børne- og undervisningsministeren
2614016_0004.png
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
604
504
323
487
420
726
629
543
142
241
260
187
265
124
658
6.843
538
46
181
95
196
530
11
183
199
97
173
149
177
510
138
1.410
144
714
190
302
296
633
531
338
532
422
798
666
574
154
256
261
196
275
136
667
7.166
593
49
182
106
200
528
10
196
224
107
185
146
191
562
154
1.488
151
781
223
319
296
300 (50%)
243 (48%)
210 (65%)
251 (52%)
250 (60%)
398 (55%)
344 (55%)
260 (48%)
63 (44%)
126 (52%)
144 (55%)
111 (60%)
155 (59%)
68 (55%)
399 (61%)
305 (48%)
260 (49%)
220 (65%)
275 (52%)
236 (56%)
412 (52%)
348 (52%)
276 (48%)
61 (39%)
134 (52%)
140 (54%)
114 (58%)
160 (58%)
72 (53%)
383 (57%)
26 (4%)
27 (5%)
11 (3%)
40 (8%)
25 (6%)
95 (13%)
30 (5%)
45 (8%)
22 (15%)
19 (8%)
17 (6%)
13 (7%)
22 (8%)
-
60 (9%)
25 (4%)
26 (5%)
9 (3%)
42 (8%)
25 (6%)
99 (12%)
30 (4%)
48 (8%)
22 (14%)
15 (6%)
17 (6%)
11 (5%)
22 (8%)
-
57 (8%)
301 (4%)
42 (7%)
-
16 (9%)
-
13 (7%)
20 (4%)
-
18 (9%)
9 (4%)
12 (11%)
11 (6%)
7 (5%)
17 (9%)
43 (8%)
9 (6%)
26 (2%)
22 (14%)
56 (7%)
9 (4%)
17 (5%)
18 (6%)
3.393 (50%) 3.328 (46%) 318 (5%)
292 (54%)
26 (57%)
91 (50%)
46 (48%)
125 (64%)
272 (51%)
6 (56%)
116 (64%)
115 (58%)
57 (59%)
90 (52%)
79 (53%)
100 (57%)
275 (54%)
75 (54%)
867 (62%)
74 (52%)
358 (50%)
117 (62%)
149 (49%)
158 (53%)
311 (53%)
28 (57%)
86 (47%)
53 (50%)
128 (64%)
263 (50%)
5 (55%)
122 (62%)
128 (57%)
64 (60%)
91 (49%)
74 (51%)
104 (55%)
298 (53%)
78 (51%)
889 (60%)
78 (51%)
382 (49%)
135 (60%)
156 (49%)
152 (51%)
39 (7%)
-
17 (10%)
6 (6%)
11 (6%)
21 (4%)
-
15 (8%)
9 (5%)
13 (13%)
8 (5%)
8 (5%)
15 (9%)
38 (8%)
10 (7%)
27 (2%)
20 (14%)
51 (7%)
9 (5%)
20 (7%)
17 (6%)
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvordan antallet af hhv. pædagoger og pædagogiske assistenter i daginstitutionerne har udviklet sig siden 2019, til børne- og undervisningsministeren
2614016_0005.png
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
773
569
440
13
685
571
190
540
219
191
128
126
334
248
489
167
245
426
189
264
202
924
188
594
296
21
294
1.240
3.683
819
606
464
6
744
619
197
570
245
209
136
132
331
264
511
183
254
455
200
285
219
1.004
222
633
296
20
325
1.338
4.042
369 (48%)
295 (52%)
244 (55%)
5 (41%)
358 (52%)
303 (53%)
124 (66%)
303 (56%)
106 (49%)
104 (54%)
61 (48%)
71 (56%)
181 (54%)
137 (55%)
277 (57%)
87 (52%)
131 (54%)
204 (48%)
88 (46%)
161 (61%)
120 (59%)
498 (54%)
125 (66%)
397 (67%)
162 (55%)
12 (59%)
177 (60%)
865 (70%)
374 (46%)
287 (47%)
243 (52%)
-
390 (52%)
301 (49%)
123 (63%)
313 (55%)
119 (48%)
100 (48%)
65 (48%)
76 (57%)
179 (54%)
140 (53%)
304 (60%)
89 (49%)
133 (52%)
214 (47%)
97 (49%)
163 (57%)
130 (59%)
524 (52%)
148 (67%)
422 (67%)
167 (56%)
12 (62%)
205 (63%)
905 (68%)
43 (6%)
21 (4%)
10 (2%)
-
70 (10%)
48 (8%)
17 (9%)
23 (4%)
15 (7%)
10 (5%)
6 (4%)
9 (7%)
17 (5%)
14 (6%)
23 (5%)
20 (12%)
11 (5%)
21 (5%)
8 (4%)
25 (9%)
20 (10%)
36 (4%)
19 (10%)
56 (9%)
12 (4%)
-
9 (3%)
38 (3%)
45 (6%)
24 (4%)
13 (3%)
-
74 (10%)
52 (8%)
17 (9%)
26 (5%)
15 (6%)
11 (5%)
-
9 (7%)
12 (4%)
13 (5%)
26 (5%)
21 (12%)
14 (5%)
20 (4%)
7 (4%)
28 (10%)
25 (11%)
34 (3%)
19 (9%)
53 (8%)
11 (4%)
-
10 (3%)
36 (3%)
117 (3%)
2.029 (55%) 2.039 (50%) 122 (3%)
Anm.: Opgørelsen er baseret på fuldtidsomregnet pædagogisk personale i kommunale og selvejende dag-
institutioner i 2019 og 2020. Uddannelseskategorierne er opgjort med udgangspunkt i personalets højst
fuldførte pædagogiske uddannelse samt inddragelse af oplysninger omkring personalets ansættelsesfor-
hold. Opgørelsen er ekskl. pædagogiske ledere. Studerende og elever indgår med deres normeringsmæs-
sige værdi på hhv. 0,43 og 0,24 under personale i alt, men indgår ikke i antallet/andelen af pædagoger og
PAU.
”-”
Tallet er diskretioneret, da antallet/andelen udgøres af færre end 5 personer.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet baseret på registerdata fra Danmarks Statistik.
5