Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2616213_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 79
Offentligt
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
11. februar 2022
Sagsnr.: 22/01993
Svar på spørgsmål 79 (Alm. del):
I brev af 21. januar 2022 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 79:
Vil ministeren kommentere artiklen
”Lærere
beskylder kommune for at
dække over skole” fra Folkeskolen nr. 01 2022, herunder forholde sig til
den uacceptabelt lange periode, problemerne har stået på?
Svar:
De spørgsmål, der rejses i artiklen, berører en sag, som pt. behandles af
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). Jeg ser med stor alvor på
sagen og har løbende orienteret folkeskoleforligskredsen om de skridt,
der er taget i sagen. Da det er STUK, der står for den konkrete behand-
ling af sagen, har jeg indhentet følgende bidrag fra STUK:
”Det er kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for driften af folkeskoler,
herunder også en forpligtelse til at føre tilsyn med egne skoler.
Hvis STUK får en konkret begrundet mistanke om, at en kommune
og/eller skole ikke efterlever gældende regler på folkeskoleområdet, kan
der indledes enkeltsagstilsyn. STUK’s enkeltsagstilsyn på folkeskoleom-
rådet føres på ulovbestemt grundlag, hvor STUK kan udtale sig vejle-
dende om reglerne inden for ministeriets område, ligesom STUK kan an-
mode andre myndigheder om at rejse en sag. Det er fx Ankestyrelsen,
der fører tilsyn med, at kommuner og regioner overholder lovgivningen.
STUK indledte den 29. september 2021 et enkeltsagstilsyn med Aarhus
Kommune efter de første beskyldninger om uregelmæssigheder på Søn-
dervangskolen i pressen.
I STUK’s vurdering af enkeltsagstilsynet indgår bl.a. den eksterne under-
søgelse, en henvendelse fra lærerne og Aarhus Kommunes redegørelser
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen i Jyllands-Posten 16/6-22: Søndervangsskolen var ikke alene: 14 skoler har givet elever ekstra prøvetid, herunder redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil sætte i værk for at sikre, at der ikke opstår lignende sager i fremtiden samt sikre, at retningslinjerne i forhold til at sikre dokumentation for, hvorfor man giver ekstra prøvetid, overholdes, til børne- og undervisningsministeren
til STUK. Rapporten fra den eksterne undersøgelse konkluderer bl.a., at
der på Søndervangskolen tilsyneladende uretmæssigt er bevilliget ekstra
tid til næsten samtlige elever til nogle af prøverne i 2016 og 2017. Endvi-
dere konkluderer den, at forvaltningens tilsyn med Søndervangskolen for
så vidt angår en række forhold har været utilstrækkeligt.
STUK vurderer på det foreliggende grundlag, at der ikke er konkret be-
grundet mistanke om at kommunens dispositioner på nuværende tids-
punkt er i strid med folkeskoleloven. STUK har dog ikke taget stilling til
spørgsmål om Aarhus Kommunes overholdelse af lov om kommunernes
styrelse eller anden lovgivning uden for Børne- og Undervisningsministe-
riets ressort, herunder om byrådet har truffet de beslutninger, som det er
forpligtet til, for at sikre en lovlig kommunal forvaltning.
STUK har derfor den 9. februar 2022 oversendt sagen til Ankestyrelsen
med henblik på, at Ankestyrelsen kan tage stilling til, om der er grundlag
for at indlede en kommunal tilsynssag. Samtidig har STUK sendt et brev
til kommunen herom. STUK´s brev til kommunen vedlægges.
STUK er først i forbindelse med artikler i pressen i efteråret 2021 blevet
bekendt med uregelmæssigheder i prøveafviklingen på Søndervangsko-
len. STUK har tidligere været i dialog med Aarhus Kommune om Søn-
dervangskolen og har i anden tilsynsmæssig sammenhæng bl.a. i 2020
bedt kommunen om at beskrive omfanget af snyd ved prøver på Sønder-
vangskolen. Kommunen og skolen orienterede ikke STUK i den forbin-
delse om, at der havde været anlagt en for lempelig fortolkning af reg-
lerne ved prøver, selvom kommunen på daværende tidspunkt var be-
kendt med dette forhold. Kommunen har desuden i strid med sin oplys-
ningspligt undladt at orientere STUK om, at kommunen tidligere har
haft en tilsynssag med skolen på grund af uregelmæssigheder ved prø-
verne. Kommunen har således trods flere anledninger undladt at infor-
mere STUK om uregelmæssigheder ved prøverne på Søndervangskolen.
Adspurgt herom har kommunen i et svar til STUK den 5. oktober 2021
konstateret, at:
”STUK
burde på et tidspunkt have været orienteret om uregelmæssighederne i 2016
og 2017. Det er beklageligvis ikke sket.”
STUK’s ovennævnte dialog med Aarhus Kommune om Søndervangs-
skolen har fundet sted i forbindelse med det lovbestemte tilsyn med fol-
keskolers kvalitetsudvikling. Der er tale om et risikobaseret tilsyn på bag-
grund af data. Søndervangsskolen har siden 2020 været udtaget i kvali-
tetstilsyn grundet lave faglige resultater. STUK har i brev af 9. februar
2022 pålagt Aarhus Kommune at udarbejde en handlingsplan for Søn-
dervangskolen på grund af vedvarende dårlig kvalitet.”
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen i Jyllands-Posten 16/6-22: Søndervangsskolen var ikke alene: 14 skoler har givet elever ekstra prøvetid, herunder redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil sætte i værk for at sikre, at der ikke opstår lignende sager i fremtiden samt sikre, at retningslinjerne i forhold til at sikre dokumentation for, hvorfor man giver ekstra prøvetid, overholdes, til børne- og undervisningsministeren
Jeg har i forbindelse med BUU alm. del
spm. 489 oplyst jer om, at
STUK den 15. oktober 2021 indgav en anmeldelse til Østjyllands Politi
for muligt brud på tavshedspligten i forbindelse med videregivelse af op-
lysninger om udtræk af prøvefag. Tavshedspligten fremgår af § 7, stk. 2, i
prøvebekendtgørelsen.
STUK har oplyst mig om, at Østjyllands Politi svarede den 26. november
2021, at de ikke gik videre med sagen, hvorefter STUK den 21. decem-
ber klagede over denne afgørelse til Statsadvokaten i Viborg. Statsadvo-
katen har den 26. januar 2022 afvist klagen, fordi der ikke er en formod-
ning om, at der er begået noget strafbart. Det er statsadvokatens vurde-
ring, at den fortolkning, som STUK havde anlagt, er en indskrænkning
af, hvad der fremgår af bestemmelsens direkte ordlyd. STUK oplyser, at
STUK på den baggrund vil ændre bekendtgørelsen, så reglerne om tavs-
hedspligt fremstår tydeligere.
Jeg har også tidligere oplyst folkeskoleforligskreds om, at STUK er ved
at afklare, om der er anledning til en politianmeldelse vedrørende udbeta-
ling af midler fra ’Pulje til løft af fagligt svage elever’.
STUK har nu op-
lyst mig, at STUK ikke vurderer, at der er grundlag for at politianmelde
forholdet.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3