Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2616184_0001.png
Forretningsorden
for
Metalindustriens uddannelsesudvalg (MI)
December 2010
1
1.1
Formål
Metalindustriens uddannelsesudvalg er det faglige udvalg og efteruddannelsesudvalget påme-
talindustriens område. MI har de formelle opgaver og ansvar, der i lovgivningen er tillagt de
faglige udvalg og efteruddannelsesudvalgene.
1.2
MI er det organ, der træffer de uddannelsespolitiske beslutninger og udstikker pejlemærkerne
for), UdviklingsGrupperne (UG) og sekretariatets arbejde, herunder fokusområder for det
kommende arbejde.
1.3
I MI træffes beslutninger om prioriterede indsatsområder i form af virksomhedsplan og bud-
get.
2
2.1
Organisation
MI
MI er paritetisk sammensat og består af 14 medlemmer fra henholdsvis arbejdsgiver- og ar-
bejdstagerside. På arbejdsgiverside udpeges 6 medlemmer fra Dansk Industri og ét medlem
fra DS Håndværk og Industri. På arbejdstagerside udpeges 7 medlemmer fra Dansk Metal. Der
kan derud over udpeges én tilforordnet fra hver af de tre organisationer, de tilforordnede har
ikke stemmeret. Udpegningen sker for 4 år.
2.2
Elevrepræsentant
Der udpeges til MI en elevrepræsentant, denne har ikke stemmeret.
2.3
Formandskab
Dansk Metal og DI udpeger formand og næstformand (formandskabet). Formandshvervet va-
retages skiftevis af Dansk Metal og DI, idet valg af formand og næstformand finder sted hvert
andet år.
2.4
Sekretariatschefen
Sekretariatschefen er sekretær for MI og formandskab
3
Opgaver
MI opgaver kan opdeles i følgende:
1
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om ministeren vil fremsende vedtægterne for Metalindustriens Uddannelsesudvalg og Det Faglige Udvalg for Træfagenes Byggeuddannelse, samt en beskrivelse af processen for udpegning af nye arbejdsgivermedlemmer af udvalget, til børne- og undervisningsministeren
2616184_0002.png
3.1
Lovmæssige opgaver
MI løser med støtte fra sekretariatet de opgaver der jf. gældende bekendtgørelser er tillagt de
faglige udvalg og efteruddannelsesudvalgene. Herunder
Uddannelsernes indhold og opbygning.
Forhold vedrørende praktikuddannelsen.
Retningslinier for svendeprøver.
Nyetablering, omlægning og nedlæggelse af uddannelser.
Analyser af behovet for efteruddannelse.
Forslag til konkrete efteruddannelser.
3.2
Driftsopgaver
Godkendelse af virksomhedsplan.
Prioritering af projektforslag fra UG.
3.3
Politiske indsatsområder
Udvalget tager initiativer skal være aktuelle i forhold til den uddannelsespolitiske dagorden.
Det kan eksempelvis være initiativer der styrke uddannelsernes image, markedsføring af
uddannelser.
4
4.1
Gennemførelse af MI arbejde
Opgavecyklus.
MI løser sine opgaver med udgangspunkt i en opgavecyklus. Opgavecyklusen består af følgende
faser:
Behovsafklaringsfasen
Planlægningsfasen
Projektfasen
Implementeringsfasen
Behovsafklaringsfasen
Formålet med fasen er at indsamle og bearbejde viden om industrien og de enkelte fagområders
behov for at få udviklet eller vedligeholdt uddannelser. Opgaverne løses af UGerne og sekretariatet.
Behovsanalysen munder ud i en række forslag til udviklings- og revisionsprojekter, der forelægges
MI i form af projektmål med henblik på MI's prioritering og budgettering.
Planlægningsfasen
MI prioriterer de foreslåede udviklingsprojekter, og formandskab udarbejder herefter et forslag til
virksomhedsplan og et forslag til budget. Virksomhedsplanen beskriver mål og indhold for de projek-
ter, der skal gennemføres, tidsplan, hvem der er projektansvarlig, og de økonomiske rammer pro-
jekterne skal gennemføres inden for. Virksomhedsplan og budget forelægges herefter MI til godken-
delse.
Projektfasen
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om ministeren vil fremsende vedtægterne for Metalindustriens Uddannelsesudvalg og Det Faglige Udvalg for Træfagenes Byggeuddannelse, samt en beskrivelse af processen for udpegning af nye arbejdsgivermedlemmer af udvalget, til børne- og undervisningsministeren
2616184_0003.png
I projektfasen gennemføres de udviklings- og revisionsopgaver, der er skitseret i virksomhedspla-
nen. MI følger op på virksomhedsplanens projekter, og tager stilling til evt. behov for justeringer af
projektets mål, rammer eller budget.
Implementeringsfasen
Hvert projekt afsluttes med en endelig afrapportering og en plan for implementering, der sendes til
MI.
4.2
Mødestruktur
MI afholder ordinære møder efter udvalgets bestemmelser.
Formandskabet kan indkalde til ekstraordinære møder.
Formandskabet afholder møder efter behov.
Møder afholdes som hovedregel i Industriens Uddannelser, men kan efter omstændighe-
derne afholdes andet sted.
Ud over udvalgets medlemmer deltager sekretariatschef og en sekretær i møderne.
Udvalget kan invitere oplægsholdere og faglige ressourcepersoner til at deltage i møderne.
4.3
Mødeform
Møderne ledes af formanden og ved dennes forfald af næstformanden.
Møderne afholdes for lukkede døre.
MI har tavshedspligt i forhold til personsager jf. gældende lov.
MI kan pålægge sig selv fortrolighed i forhold til behandlede emner.
4.4
Mødereferater
Sekretariatet udarbejder beslutningsreferat af møderne i MI og formandskab .
Normalt lægges referaterne på
www.industriensuddannelser.dk
som alment tilgængelige.
Såfremt der på møderne behandles fortrolige emner, udgives et særligt referat fra disse
dele af møderne, dette lægges ikke på
www.industriensuddannelser.dk,
men sendes direk-
te til medlemmerne.
Formandskabet godkender referatet inden udsendelse.
Medlemmerne kan komme med bemærkninger til referatet i op til 2 uger efter modtagel-
sen.
4.5
Ad hoc behandling af projektforslag
MI kan behandle ad hoc fremsendte ansøgninger fra sekretariatet via e-mail.
Normalt vil medlemmerne have en uges indsigelsesfrist i forhold til ad hoc forslag.
5
5.1
Rolle- og kompetencefordeling
MI
MI godkender:
Virksomhedsplan.
Ad hoc projekter.
Ansøgninger til Industriens Uddannelses- og Samarbejdsfond.
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om ministeren vil fremsende vedtægterne for Metalindustriens Uddannelsesudvalg og Det Faglige Udvalg for Træfagenes Byggeuddannelse, samt en beskrivelse af processen for udpegning af nye arbejdsgivermedlemmer af udvalget, til børne- og undervisningsministeren
2616184_0004.png
Ansøgninger til DS uddannelsesfond.
MI er formelt ansvarlig for at:
Komme med input til udvikling af erhvervsuddannelser.
Komme med input til udvikling af efteruddannelse.
Give forslag til oplysning og markedsføring.
Give forslag til styrkelse af praktikpladsindsatsen.
Sikre forsat integration.
Fastholde og udbygge samarbejde med skolerne.
De enkelte medlemmer kan indstille til formandskabet, at et bestemt emne tages på dagsordenen.
5.2
Formandskab
Godkender:
Dagsorden for MI møder
Ansøgninger fra MI til undervisningsministeriet om forsøgs- og udviklingsmidler.
Formandskabet har ansvaret for, at MI er repræsenteret i forhold til ministerierne, andre
myndigheder og andre faglige udvalg og efteruddannelsesudvalg.
Træffer beslutninger, der ikke er af principiel og/eller generel karakter.
Handler på MIs vegne, når det tidsmæssigt ikke er muligt at høre MI.
Træffer afgørelse i klagesager.
Godkender sekretariatets koordineringssvar i forbindelse med koordinering med andre ef-
teruddannelsesudvalg.
Fastlægger rammerne for organisationsrepræsentanternes deltagelse i projekter og andre
omkostningskrævende aktiviteter.
5.3
Sekretariatschefen
Er sekretær for MI og formandskab
Har ansvar for udarbejdelse af oplæg til beslutning, blandt andet i form af forslag til virk-
somhedsplan og budget.
Sikrer, at MI løbende orienteres om status i igangsatte opgaver og projekter.
Sikrer samspil mellem UG og MI
Foretager organisationsændringer i sekretariatet.
6
6.1
Økonomi
Driftsøkonomi:
Sekretariatschefen har ansvar for forvaltning af det vedtagne budget.
Omposteringer der kan have konsekvens for det samlede årsresultat, skal forelægges for-
mandskabet.
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om ministeren vil fremsende vedtægterne for Metalindustriens Uddannelsesudvalg og Det Faglige Udvalg for Træfagenes Byggeuddannelse, samt en beskrivelse af processen for udpegning af nye arbejdsgivermedlemmer af udvalget, til børne- og undervisningsministeren
2616184_0005.png
6.2
Projektøkonomi:
En del af MIs samlede budget afsættes til projekter og udviklingsopgaver.
MI prioriterer disse midler.
Dækkes opgaver der oprindeligt var MI finansieret senere af ekstern finansiering, indgår de
frigjorte midler i puljen til projekter, og skal primært anvendes til projekter, der i første
omgang af økonomiske årsager måtte udsættes, eller til ad hoc projekter.
5